Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Това лято не всеки излиза на "по бира"

Ключови думи: алкохол, бира, пиво, заведения, коронавирус

След като в средата на март в страната бе въведено извънредно положение и много хора по принуда започнаха да се хранят и да пият само вкъщи, противно на очакванията, излезе, че консумацията на алкохол е намаляла. Въпреки че много хора отчитат, че са употребявали по-редовно алкохол. Пивоварите са първите, които обявиха сериозен спад в потреблението, най-вече заради затворените заведения. Как се промени консумацията на пиво според тях, какви промени се наложиха в производството и бирата събира ли хората след настъпването на лятото - по тези теми Дневник разговаря с Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България.

- Какво се случи с продажбите на бира след въвеждането на извънредното положение?

- С въвеждането на извънредното положение и затварянето на заведенията пивоварният сектор в страната загуби 20% от обема си, тъй като на годишна база толкова е делът на продажбите през каналите на хорека, които в бирената индустрия наричаме студен пазар. Реализацията през магазинната мрежа не може да компенсира този спад. За полугодието стагнацията на студения пазар е силно изразена. Пример за това са продажбите на наливна бира, които са с 60% по-ниски в сравнение с нивата през първите 6 месеца на миналата година.

- Спадът, за който съобщихте в началото на април, ограничи ли се само до това, че заведенията бяха затворени?

- Предизвикателствата за пивоварните компании не се изчерпват само със спада на продажбите. Не е лесно да се управлява и процесът по изтеглянето на кеговете и другите опаковки от пазара поради изтеклия срок на годност по времето, когато заведенията не работеха. Това е повсеместен проблем, характерен за всички страни от ЕС и за редица сектори от хранителната индустрия. На ниво Европейски парламент вече са внесени предложения и инициативи по този въпрос. Въпреки трудностите повечето от бирените компании съумяват да намерят различни форми за подпомагане възстановяването на студения пазар - от безвъзмездни доставки на пиво за обектите на хорека до промоционални и дарителски инициативи.

- Кога и в каква степен започна възстановяване, на отмяна на мерките ли се дължи или на лятото?

- За съжаление затварянето на студения пазар не доведе до увеличение на продажбите на бира за вкъщи. Но тъй като говорим за лято и бира, трябва да подчертаем, че традиционно около 50% от продажбите на пиво се реализират в периода май - септември. През лятото честотата на консумация на бира е 11-12 пъти месечно. Изследванията показват, че през летния сезон 70% от българите пият бира поне веднъж месечно, а 55% - веднъж седмично; 60% от тези активни потребители, определят бирата като най-подходящото за тях питие. Тези тенденции не са се променили независимо от спада на продажбите. В България, която е сравнително малък пазар с три големи компании и 28 малки и средни предприятия, се предлагат 170 различни марки и стилове пиво, произведени в страната, повечето от които по български рецепти. Това е голямо постижение и една от основните причини пивото да е толкова популярна напитка. Бирата е социално питие - тя свързва хората и особено през лятото всеки излиза на "по бира". Но за това се иска потребителите да имат настроение, да не са със стагнирани бюджети, да има силен туристически сезон - обстоятелства, които в момента са далеч от обичайните и познатите на повечето от нас. И най-важното - за да продължим да се виждаме с приятели на чашка бира, трябва да спазваме дистанция и всички необходими хигиенни и други мерки, свързани със здравето и безопасността в условията на пандемия. За всички нас и като пивопроизводители, и като граждани това са водещи и безусловни принципи, към които ние се отнасяме с голяма отговорност и респект.

- Тази ситуация как се отрази на заетостта в пивоварните - има ли и колко освободени, пуснати в отпуск?

- Индустрията няма да спре да се развива, а кризата сякаш ни направи по-солидарни, по-гъвкави, по-креативни в справянето с предизвикателства на деня. Между 35 и 40% от заетите в пивоварните предприятия работят директно и индиректно в продажбите и логистиката, които са най-силно засегнати от кризата. Ще си позволя отново да подчертая, че независимо от трудностите, които имаме, пивоварният бранш успява да запази човешките си ресурси, за което си помагат работодатели и синдикати. Във фирмите, които са членове на Съюза на пивоварите, няма нито един уволнен. През последните месеци цикълът на работа се адаптира към новите условия и всеки работодател въведе допълнителни мерки за здравословни и безопасни условия на труд, включително по веригата на доставчиците и в логистиката. В някои предприятия използват и мярката 60/40. Общо в сектора директната работна заетост през последните година е между 2100 и 2200 души. Поради високата технологичност на процесите и въвежданите ежегодно иновации в бирените компании над 50% от всички заети са с висше и специално образование и с висока професионална квалификация. Преди близо месец със заповед на министъра на труда и социалната политика подписаният през февруари браншов колективен трудов договор беше разпрострян върху всички производители на пиво и малц в страната. Това гарантира, че достойното заплащане на труда, добрите социални практики, обучението на човешките ресурси продължават да са водещи за пивоварния сектор.

- Икономисти прогнозират по-тежка криза от тази през 2008 г. Пивоварите какво прогнозират?

- Експерти от Германия, Белгия и др. страни със силно развита бирена култура прогнозират силен спад в годишните продажби на пиво, достигайки дори минус 25%. Ние все още не сме толкова песимистични, а по-скоро предпазливи в тези тежки прогнози. Все пак трябва да признаем, че индустрията у нас се върна на нивата от 2009 - 2010 г. Вероятно ще приключим годината с продажби под 5 милиона хектолитра, което не се е случвало от 11 години.

- Ситуацията на бирения пазар в България сходна ли е с тази в Европа?

- Негативните тенденции, свързани с COVID-19, характеризират не само състоянието на българската пивоварна промишленост, но на целия общоевропейски бирен бранш. Както и при нас, най-тежко на индустрията се отразява повсеместното затваряне и спиране на продажбите през сектора хорека. В европейски мащаб това означава моментална загуба на 35% от бирения пазар. Най-засегнати от COVID-19 кризата са държавите, които имаха най-добре развит студен пазар. Това са най-вече средиземноморските страни - Португалия, Испания, Италия, Гърция, Малта, Кипър, както и Ирландия - при тях загубите от затварянето на заведенията са между 69% и 55%. На свой ред намалените продажби и производство водят до последващи загуби по веригата на доставките - от производителите на ечемик и хмел, през заводите за кенове и бутилки, до логистичните услуги и дистрибуцията. Ето защо общоевропейската организация на индустрията "Пивоварите на Европа" изпратиха редица становища и отворени писма до институциите в ЕС, информирайки ги за отрицателните ефекти, които кризата с корона вируса нанася и предлагайки мерки за тяхното преодоляване. 

3
Коментара по темата
3.
Напревете си експеримент
22.07.2020 14:38:27
Отидете в някой магазин и се опитайде да намерите бира, в която хмелът да преобладава в съдържанието. Съставките са наредени по количество. Нормално е на първо място да е водата, защото тя е до 95% от съдържанието, но след това масово следват ечемик, малц, дори и царевица. В процентно съотношение хмела я някъде на дъното и присъства като аромат най-вече. Та толкоз за чистотата на бирата у нас
2.
ши са сетят
22.07.2020 14:35:50
Дано им дойде малко акъла след този спад от 20% да не раздава пари с широки пръсти на заведения и магазини, защото прецакват пазара. Да не говорим че раздаденият бюджет за определено присъствие, излагане и обем в обекта хтиреците го взимат в комбина с дистрибуторите си, които им надписват до нужното количество. Накрая такъв тип компании ни калкулират маркетинга си в цената, обектите надуват цени и искат непрестанно от всички, а малките нямат ресурса на големите... накрая прецакани са предимно потребителите. Ситуация като сегашната с пандемията действа много отрезвинтелно за всички, защото клиентът започва да диктува и да променя играта
1.
ластика
21.07.2020 22:33:21
то една бира ....трето качество всичката
  Добави Коментар
„За“ и „против“ прошката след изневяра Да останеш във връзка с някого, който е изневерил, понякога може да бъде нараняващо 4-те зодии, които ще намерят нова любов Вижте кои са те 
За бургазлии това е перфектното предястие - калмари с чуден чеснов сос Това е тайната рецепта на хората от морето  Президентският вот в Румъния: На първи тур води критик на НАТО, социолозите му даваха едва 5%Президентският вот в Румъния: На първи тур води критик на НАТО, социолозите му даваха едва 5% Калин Джорджеску получи 22 на сто подкрепа 
7 нездравословни храни, които да избягвате Инстантни спагети са едни от тях Българските гори са едно от местата с най-голямо биоразнообразие в Европа
„Жени като Дебора Михайлова“: Урсула фон дер Лайен спомена българката на Деня срещу насилието над жени (ВИДЕО) Една на всеки три жени става жертва на насилие в някакъв момент от живота си Близо 5% от българите са пристрастени към спиртните напитки За 2024 г. страната ни се нарежда на осмо място по консумация 
Китайци луднаха по това място у нас Πлaнинcĸият peгиoн ce пpoмoтиpa нa ĸитaйcĸия пaзap, блaгoдapeниe нa пoпyляpнocттa нa село, свързано с кулинарно изкушение Жена се закани да се изкъпе във ВиК Последните седмици квартал Виница във Варна често е на режим, а на хората започна да им писва
„Витошка“ е сред най-скъпите търговски улици в света Докладът обхваща 138 локации по целия свят и подрежда търговските улици според тяхната привлекателност за международни и местни търговски марки Никой не вярва, че този течен шоколад е домашен, вкусът му е неустоим Приготвя се само за около 10 минути