Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Класната стая с времето ще отпадне

Ключови думи: класна стая, отпада, бъдеще, образование

Траян Траянов е изпълнителен директор и член на Управителния съвет на фондация  „Заедно в час“ , като той е част от организацията от нейното създаване през 2010 г. 

– Какви са качествата, които трябва да притежава учителят на 21 век?

– В „Заедно  в час“ винаги казваме, че учителите трябва да притежават всички тези умения, които очакваме учениците да придобият. Ако говорим за 21 век, преподавателите трябва да са адаптивни, креативни, емпатични и устойчиви в кризисни ситуации. 

– Срещнахте ли предизвикателства при конкурса за учители 2020-2022 г.?

– Ключова роля при подбора на учители в „Заедно в час“ играе центърът за оценяване. Там ние проверяваме различни ключови компетентности на кандидатите чрез интервюта, симулации на урок и ролеви игри. Така успяваме да оценим дали тези хора имат нагласите и уменията, които са предпоставка да бъдат успешни учители. Заради пандемията този елемент от подбора премина изцяло онлайн, но това не ни затрудни, защото и преди сме имали дистанционен процес за кандидати от чужбина. 

Получихме близо 3000 кандидатури, което е рекорд. Преизпълнихме целите си и включихме всички качествени и мотивирани кандидати, защото предстои вълна от пенсионирания в образователната система и има остра нужда от нови учители.

– Това означава ли, че проблемът със застаряването на професията ще отслабне?

– За съжаление не. В близко бъдеще ще се отварят много вакантни работни места и е необходимо да сме сигурни, че подготвяме следващото поколение преподаватели, което да ги заеме. Също важно е всички учители да имат нагласа за развитие и самоусъвършенстване. Тази нагласа не е даденост нито сред новопостъпващите, нито сред по-опитните учители. Заради това много внимателно подбираме участниците в нашите програми.

Тези млади хора, които избират да започнат работа като учители през „Заедно в час“, са водени от усещането за мисия, от възможността да продължат да учат и да се развиват, да станат част от професионална общност. Търсят среда, която ги подкрепя и да оценява труда им. Това е, което младите очакват и от работодателите в частния сектор. Образователна система се конкурира за таланти с всички останали браншове. Радвам се да видя, че се предприемат стъпки учителската професия да става все по-привлекателна.

– Имат ли капацитет училищата в страната да предадат дигитални умения на децата?

– На дигиталните умения и компетентности не трябва да се гледа като на отделен предмет. Те се придобиват в контекст и са необходими на децата, за да задълбочат разбирането си във всички области на човешкото познание. Важно е и учителите да развиват и дигиталните си компетенции, защото в противен случай няма как да ги предадат на учениците. Ползването на технологии в класната стая обаче не трябва да бъде самоцел. Необходимо е образователните технологии да се използват селективно и така, че учениците да  бъдат по-дълбоко ангажирани с предмета. 

– Подкрепят ли учителите дигиталното образование?

– Българските учители приеха предизвикателството да преподават дистанционно и това беше важна крачка. Системата ни е децентрализирана и това позволи различните училища и дори различните преподаватели от една образователна институция да подходят по свой начин. Това имаше и минуси, защото на места преподавателите загубиха време в лутане, докато не открият работещия за тях и учениците им вариант. От друга страна, свободата дава поле за повече експерименти. Сега можем да анализираме резултатите и да помислим кои подходи дават по-добри резултати. 

– Дигитализацията показа колко сериозен проблем имаме с различния достъп до образование. Какво може да се направи в тази посока?

– Неравенствата не са резултат от пандемията, по-скоро тя ги направи по-видими. Бариерите пред достъпа да образование в България винаги са били много. Достъпът до технологии и до технологично грамотни учители добавя още един разлом.

Сред предизвикателствата, които много ученици срещат, са липсата на подкрепяща среда вкъщи и това, че постъпват в училище без да владеят достатъчно добре български език. Много деца  живеят в бедност и не се дохранват. Това са все фактори, които остро влияят на мотивацията и способността на учене. За съжаление не всички се подават на бързи решения, така както недостига на устройства. 

– Според изследванията на PISA децата ни не притежават достатъчно функционална грамотност. Къде образователната система е „счупена“?

– Причините тук са няколко. Не съм сигурен доколко образователната система е припознавала функционалната грамотност като значима цел през годините. Важно е училището да ни подготвя за живота, но това беше формално заложено като цел едва към 2016. В някои класни стаи все още се набляга основно на заучаване и възпроизвеждане. Друг въпрос е колко свобода имат учителите, за да развиват такива фундаментални умения в децата, и колко подготвени са за това. Вече се работи в тази посока, но ще минат доста години преди да видим отражение от тези усилия в резултатите на PISA.

– Коя е промяната, която искате да видите в образователната система?

– Те са много. Най-важната сред тях е да бъдем по-взискателни към това кой става учител, да използваме съвременни методи на подбор. Учителите имат нужда от повече автономност. Те трябва да избират сами подходите си и да могат да предефинират целите на учебния процес така, че да са в полза на учениците. Нужни са по-малко формална и теоретично-насочена квалификация и много повече възможности за супервизирана практика и подкрепа на терен.

– Никой не знае какви точно ще са професиите на бъдещето. Възможно ли е учителите да подготвят децата за тях?

– Трябва да се фокусираме върху важни познавателни и „меки“ умения, които са приложими в разнообразен житейски контекст. Учениците също трябва да могат да учат, да знаят кога и как най-добре овладяват нови знания , кога могат да научат нещо сами и кога им трябва помощ. Само така те ще бъдат подготвени за неясното бъдеще.

– Как изглежда класната стая на бъдещето?

– Сама по себе си класната стая с времето ще отпадне или поне няма да бъде в центъра на образователния процес. Винаги ще има физически образователни пространства, но ученето ще комбинира посещения на живо и учене във виртуална среда, самостоятелно и ръководено учене. Точният микс между тези ще зависи от целите и възрастта на учещия.

 

Източник: economic.bg.

6
Коментара по темата
6.
Невчасови
21.07.2020 22:40:32
Заедно в час, да се махате, ненормалници!!!
5.
Кико
21.07.2020 17:35:40
Тия,Заедно в час - Паляци... Пак некви посредници между учители и минестерство .Ей и , Тия бъркат Образованието .
4.
Охон
21.07.2020 16:36:43
Електронното обучение е най голямата глупост! Ще бъда 7 клас и въобще не съм доволна, нито класа ми! На всеки му липсват приятелите, учителите, моментите в училище, и като цяло ходенето в училище!!
3.
да, да ама не
21.07.2020 09:25:00
Самата дума "дистанция" , говори достатъчно, какъв като качество и количество ще бъде резултата от такъв вид обучение. Като се има предвид, че основа на обучението е социализацията. Няма да говоря как се отрази на децата 1-4 клас. "Заедно в час" пак си помислете.
2.
В.Василева
21.07.2020 07:49:58
Класната стая, преди всичко създава атмосфера за социализация. Наред с това, освен ограмотяване и обучение, в нея се изграждат умения и навици за учене. Това е голям луфт във философията на капацитета по образование от "Заедно в час".
1.
Дрън Дрън та пляс
20.07.2020 17:51:37
По Големи простотии не бях чел през последните 30 години!
  Добави Коментар
Нов инцидент с папа Франциск - препъна се, бастунът му се счупи Светият отец не успя да падне, сътрудници му се притекоха на помощ Ще има ли мир скоро между Москва и Киев? Тагарев с коментар
Най-малко 30 души загинаха при ожесточено сражение Фаталният екшън стана в Пакистан Напусна ни Румяна Карадимчева Тя беше обичан радиоводещ
Мъж застеля украински военен Атаките срещу службите за набиране на войници са редки, но се случват в Украйна Българският консул в Швеция посети екипажа на задържания кораб "Вежен" Швеция и Латвия започнаха разследване в неделя за предполагаем саботаж на кабел, свързващ двете страни
Борисов с много остра позиция! Какво се случва в България? Ето какво написа Десислава Иванчева пак опитва да излезе от затвора, за да се лекува Бившата кметица страда от астма
Почина известен бизнесмен Той помагаше на "Пирин" Как се отрази по-високото ДДС на ресторанти и заплати Цените вече са нагоре
Четирима загинали при атака на руска ракета по жилищна сграда в Полтава Бараж от ракети беше изстрелян срещу различни части на Украйна Горските пожари в Лос Анджелис са напълно овладени, след като горяха три седмици В началото на януари в района на Лос Анджелис избухнаха множество горски пожари, подхранвани от силните ветрове и изключително сухото време