Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Класната стая с времето ще отпадне

Ключови думи: класна стая, отпада, бъдеще, образование

Траян Траянов е изпълнителен директор и член на Управителния съвет на фондация  „Заедно в час“ , като той е част от организацията от нейното създаване през 2010 г. 

– Какви са качествата, които трябва да притежава учителят на 21 век?

– В „Заедно  в час“ винаги казваме, че учителите трябва да притежават всички тези умения, които очакваме учениците да придобият. Ако говорим за 21 век, преподавателите трябва да са адаптивни, креативни, емпатични и устойчиви в кризисни ситуации. 

– Срещнахте ли предизвикателства при конкурса за учители 2020-2022 г.?

– Ключова роля при подбора на учители в „Заедно в час“ играе центърът за оценяване. Там ние проверяваме различни ключови компетентности на кандидатите чрез интервюта, симулации на урок и ролеви игри. Така успяваме да оценим дали тези хора имат нагласите и уменията, които са предпоставка да бъдат успешни учители. Заради пандемията този елемент от подбора премина изцяло онлайн, но това не ни затрудни, защото и преди сме имали дистанционен процес за кандидати от чужбина. 

Получихме близо 3000 кандидатури, което е рекорд. Преизпълнихме целите си и включихме всички качествени и мотивирани кандидати, защото предстои вълна от пенсионирания в образователната система и има остра нужда от нови учители.

– Това означава ли, че проблемът със застаряването на професията ще отслабне?

– За съжаление не. В близко бъдеще ще се отварят много вакантни работни места и е необходимо да сме сигурни, че подготвяме следващото поколение преподаватели, което да ги заеме. Също важно е всички учители да имат нагласа за развитие и самоусъвършенстване. Тази нагласа не е даденост нито сред новопостъпващите, нито сред по-опитните учители. Заради това много внимателно подбираме участниците в нашите програми.

Тези млади хора, които избират да започнат работа като учители през „Заедно в час“, са водени от усещането за мисия, от възможността да продължат да учат и да се развиват, да станат част от професионална общност. Търсят среда, която ги подкрепя и да оценява труда им. Това е, което младите очакват и от работодателите в частния сектор. Образователна система се конкурира за таланти с всички останали браншове. Радвам се да видя, че се предприемат стъпки учителската професия да става все по-привлекателна.

– Имат ли капацитет училищата в страната да предадат дигитални умения на децата?

– На дигиталните умения и компетентности не трябва да се гледа като на отделен предмет. Те се придобиват в контекст и са необходими на децата, за да задълбочат разбирането си във всички области на човешкото познание. Важно е и учителите да развиват и дигиталните си компетенции, защото в противен случай няма как да ги предадат на учениците. Ползването на технологии в класната стая обаче не трябва да бъде самоцел. Необходимо е образователните технологии да се използват селективно и така, че учениците да  бъдат по-дълбоко ангажирани с предмета. 

– Подкрепят ли учителите дигиталното образование?

– Българските учители приеха предизвикателството да преподават дистанционно и това беше важна крачка. Системата ни е децентрализирана и това позволи различните училища и дори различните преподаватели от една образователна институция да подходят по свой начин. Това имаше и минуси, защото на места преподавателите загубиха време в лутане, докато не открият работещия за тях и учениците им вариант. От друга страна, свободата дава поле за повече експерименти. Сега можем да анализираме резултатите и да помислим кои подходи дават по-добри резултати. 

– Дигитализацията показа колко сериозен проблем имаме с различния достъп до образование. Какво може да се направи в тази посока?

– Неравенствата не са резултат от пандемията, по-скоро тя ги направи по-видими. Бариерите пред достъпа да образование в България винаги са били много. Достъпът до технологии и до технологично грамотни учители добавя още един разлом.

Сред предизвикателствата, които много ученици срещат, са липсата на подкрепяща среда вкъщи и това, че постъпват в училище без да владеят достатъчно добре български език. Много деца  живеят в бедност и не се дохранват. Това са все фактори, които остро влияят на мотивацията и способността на учене. За съжаление не всички се подават на бързи решения, така както недостига на устройства. 

– Според изследванията на PISA децата ни не притежават достатъчно функционална грамотност. Къде образователната система е „счупена“?

– Причините тук са няколко. Не съм сигурен доколко образователната система е припознавала функционалната грамотност като значима цел през годините. Важно е училището да ни подготвя за живота, но това беше формално заложено като цел едва към 2016. В някои класни стаи все още се набляга основно на заучаване и възпроизвеждане. Друг въпрос е колко свобода имат учителите, за да развиват такива фундаментални умения в децата, и колко подготвени са за това. Вече се работи в тази посока, но ще минат доста години преди да видим отражение от тези усилия в резултатите на PISA.

– Коя е промяната, която искате да видите в образователната система?

– Те са много. Най-важната сред тях е да бъдем по-взискателни към това кой става учител, да използваме съвременни методи на подбор. Учителите имат нужда от повече автономност. Те трябва да избират сами подходите си и да могат да предефинират целите на учебния процес така, че да са в полза на учениците. Нужни са по-малко формална и теоретично-насочена квалификация и много повече възможности за супервизирана практика и подкрепа на терен.

– Никой не знае какви точно ще са професиите на бъдещето. Възможно ли е учителите да подготвят децата за тях?

– Трябва да се фокусираме върху важни познавателни и „меки“ умения, които са приложими в разнообразен житейски контекст. Учениците също трябва да могат да учат, да знаят кога и как най-добре овладяват нови знания , кога могат да научат нещо сами и кога им трябва помощ. Само така те ще бъдат подготвени за неясното бъдеще.

– Как изглежда класната стая на бъдещето?

– Сама по себе си класната стая с времето ще отпадне или поне няма да бъде в центъра на образователния процес. Винаги ще има физически образователни пространства, но ученето ще комбинира посещения на живо и учене във виртуална среда, самостоятелно и ръководено учене. Точният микс между тези ще зависи от целите и възрастта на учещия.

 

Източник: economic.bg.

6
Коментара по темата
6.
Невчасови
21.07.2020 22:40:32
Заедно в час, да се махате, ненормалници!!!
5.
Кико
21.07.2020 17:35:40
Тия,Заедно в час - Паляци... Пак некви посредници между учители и минестерство .Ей и , Тия бъркат Образованието .
4.
Охон
21.07.2020 16:36:43
Електронното обучение е най голямата глупост! Ще бъда 7 клас и въобще не съм доволна, нито класа ми! На всеки му липсват приятелите, учителите, моментите в училище, и като цяло ходенето в училище!!
3.
да, да ама не
21.07.2020 09:25:00
Самата дума "дистанция" , говори достатъчно, какъв като качество и количество ще бъде резултата от такъв вид обучение. Като се има предвид, че основа на обучението е социализацията. Няма да говоря как се отрази на децата 1-4 клас. "Заедно в час" пак си помислете.
2.
В.Василева
21.07.2020 07:49:58
Класната стая, преди всичко създава атмосфера за социализация. Наред с това, освен ограмотяване и обучение, в нея се изграждат умения и навици за учене. Това е голям луфт във философията на капацитета по образование от "Заедно в час".
1.
Дрън Дрън та пляс
20.07.2020 17:51:37
По Големи простотии не бях чел през последните 30 години!
  Добави Коментар
Белгия се готви за война Брюксел издаде насоки към населението си за войни и бедствия Не правете секс на дивана, защото... Лекар предупреди за сериозни рискове
Пазете се от токсични приятели, които могат да съсипят връзката ви Неподходящи изказвания за връзката или партньора ви е първият червен флаг 4-те зодии, които имат ангелски души Ето кои са те 
Тези вкусни лодки с месо ще ви станат любимо ястие Всеки знае рецептата Банята изглежда мръсна и небрежна: премахнете тези неща от нея Вижте кои са те и подрете банята си 
Иска да се върне при бившия си Русата Златка опитвала да затопли отношенията си с Благо Джизъса Вместо 13 заплата у нас много работодатели са раздали за празниците бонуси, тематични подаръци и коледни партита Финaнсoвите кoледни бoнуси сa в гoлям диaпaзoн в зaвисимoст oт зaемaнaтa длъжнoст и видa нa кoмпaниятa - от 200 до 750 лв. 
Смесете кисело мляко, брашно и захар на равни части и направете тази сочна торта с неустоим крем Вкусът е впечатляващ, презентацията - още повече Методът 3-6-9 издава има и бъдеще връзката ви Три стъпки тестват колко здрави са любовните ви отношения...
Закупуването на жилище става все по-трудно с тези промени в закона Строителите ще калкулират в цената на имота новия данък, обясни адвокат Хвали се, че навремето е скъсвал Преслава от се*с Петя, както е истинско й име,  първо бе танцьорка във видеоклиповете на Милко Калайджиев, а след това той я превърна в Преслава, която познаваме днес