Изнесоха класните стаи в дворовете на училищата, 50 000 деца учат заради двойки
Около 50 000 деца се обучават по линия на преодоляване на образователната трудност. Заради коронавируса класните стаи са изнесени в дворовете на училищата, като децата със слаби срочни или годишни оценки, както и тези, които не са участвали ефективно в електронното образование, ще вземат между 80 и 120 часа. Основните два предмета, по които децата работят са БЕЛ и математика. Това каза в „Тази сутрин“ по бТВ просветният министър Красимир Вълчев.
„Броят на учениците, които се явиха на матурите тази година е по-нисък. За съжаление, имаме голям процент отпадане в гимназиалния етап“, подчерта той. Според него най-често отпадането е било след VII и VIII клас.
„Бяхме изправени пред предизвикателството да работим почти цял срок в електронна среда. На първо четене училищата със средни и високи резултати са подобрили успеха си, но тези с ниски – не са успели, като дори някъде имаме влошаване“, обясни Вълчев.
„И сега е така. Поставили сме за задача децата да продължат образованието си и след VII клас. Увеличихме и годините за придобиване на свидетелство за управление на МПС до X клас, което повиши мотивацията“, обясни той.
„Ако едно дете не ходи на частни уроци, вероятно няма да влезе в набеденото за най-добро училище, но ще отиде в школо, което малко или много ще съответства на нивото му. В това няма нищо лошо и не означава, че няма да стане нормален, добър и можещ човек“, заяви министърът.
Той коментира предложените от МОН промени в изпитите след VII клас, като даде оценка и на проведените НВО и ДЗИ.
По думите му има свръхфиксация върху изпитите на седмокласниците и отбеляза, че по някои предмети има недостиг на часове.
„Само в учебния час не можем да разчитаме, че детето може да придобие необходимите знания. По-важен е характерът на въпросите. Ако ние не направим въпроси, които да не мерят заучаване, тогава и част от стимулите за частните уроци ще отпаднат“, изтъкна Вълчев.
Според него частните уроци са полезни от гледна точка на това детето да бъде накарано да учи допълнително. Това обаче може да се случи и от визуализирано образователно съдържание в училищата, смята той.
Образователният министър беше категоричен, че днешните деца трябва да придобият хармоничен микс от компетентности. Според него това се случва с дисциплините в учебния план, с методиката и преподаването на учителите. Освен това смята, че трябва да се стимулира изучаването на обществени и природни науки.
„Моето мнение е, че няма изпит, който веднъж завинаги да ти гарантира успешна писта в живота. Няма изпит, на който, ако не успееш, няма да се справиш по-нататък. Все по-малко ще зависи какво си учил и все повече ще се търси какви знания и умения си придобил“, изтъкна Вълчев.
Той подчерта, че равният достъп на образование е проекция на ранния достъп до добри учители и беше категоричен, че е важно да имаме добри учители и в по-малките населени места.
Министър Вълчев се надява от 15 септември децата да учат присъствено. Според него това е най-доброто обучение, защото помага за социализацията и интеграцията на децата.
„Ще направим всичко възможно да имаме организация на работа за присъствено обучение със съответните мерки и протоколи“, коментира той.