С рецепции на открито, без възглавници – как Гърция посреща туристите?
В една топла събота, Зисимос Зизос работи на плажа Глифада, край Атина. С контролер в ръка, той навигира мощен дрон над плажната ивица. Чрез неговата камера той забелязва група млади хора, които седят много близо едни до други. Дронът се насочва към тях и важно съобщение се чува от говорителите му: "Ние пазим дистанция. Уважаваме здравето си". Младежите поглеждат нагоре, някои махат на дрона, други поглеждат настрани. Бавно, всички се разпръскват.
"В по-натоварени дни проверявам ситуацията на всеки час", казва Зизос пред BBC. Той работи в общината като фотограф, но след като коронавирусът удря Гърция, мъжът заменя фотоапарата с дрон. Работата му е да следи големи групи да не се събират на плажа. Ако те пренебрегнат предупреждението от машината, тогава се намесва полицията, а глобата е 1000 евро.
Дронът, който преди се е използвал за издирване на изчезнали хора по време на спасителни акции, днес работи в друга насока - да спаси туризма на Гърция. COVID-19 замрази пътуванията по цял свят, а това далеч не бе добра новина за държавата, която разчита за 33% от БВП-то си на туристите. Разбираемо, Гърция е отчаяна да си върне туризма обратно.
Рецепции на открито, без възглавници в хотелите
За да спаси сектора, правителството трябва да привлече туристи, държейки броят на случаите нисък. Засега Гърция се справя отлично със задачата. Това се дължи на стриктните мерки приети още в самото начало. Сега страната бавно се отваря - Пантеона вече може да бъде посетен, баровете и ресторантите също отвориха, време е да дойдат и първите туристи.
Колко лесно ще влезеш в Гърция зависи от страната, от която идваш, тъй като тя все още ограничава пътуванията от държави, в които броят на заболелите е голям. А когато пристигнеш, задължително трябва да се съобразяваш с правилата на правителството и епидемиолозите. Всички хотели получават план за действие от 17 страници - той им позволява да отворят и да приемат посетители в пълен капацитет, но спазвайки някои мерки. Ето какви са те:
Всеки служител ще мине подготовка за това, какви действия да предприеме, ако в хотела има случай на коронавирус. На място задължително трябва да има лекар. Където е възможно, рецепциите трябва да са на открито, а служителите ще трябва да работят бързо, за да не се натрупва опашка. Храната в бюфета трябва да е под специални стъкла, а залата, в която хората се хранят, трябва да седи празна в продължение на няколко часа, между групите посетители, за да се проветри. Препоръчва се премахването на не особено важни декоративни елементи, като възглавници и списания
Друг план за действие получават ресторантите, където броят на хората, на които може да се сервира, ще е ограничен. На една маса могат да сядат максимум 6 души. Броят на хората в басейните пък ще зависи от неговата големина, за да може всеки да има място около себе си. На плажа ще е по-тихо - събирането на големи групи е забранено, както и спортните състезания, които изисват докосване. Водните пързалки ще бъдат затворени.
Игра на доверие
Засега хотелите приветстват мерките на правителството и уверяват, че ще приложат и някои свои.На Санторини Чарли Чахини, собственик на бара Demilmar, поставя прегради от плексиглас между отделните шезлонги. Така той се надява да предпази гостите едни от други. Те са високи около 2 метра, имат три стени, а гледката към морето е открита. "Ще направя всичко възможно клиентите ми да се чувстват в безопасност", казва той.
Но мерките изискват и солидна сума пари, а бизнесите вече са отслабени много от кризата. Разстоянието между масите значи по-малко клиенти, плексигласът на плажовете струва около 1000 евро. Според различни организации, един на всеки три ресторанта няма да оцелее след този сезон. Кметствата също харчат много пари. От Глифада са поръчали още три дрона за 3000 евро всеки. Някои от тези разходи ще се отразят и на джоба на туристите, но според експертите, сега не е времето да се рискува здравето на хората, за да се запазят цените ниски.
Туризмът обаче не започва от нищото. В началото на февруари, резервациите са около 10 милиона. По време на кризата половината от тях са отменени, ала 5 милиона пак е добра цифра. Дали те ще дойдат зависи от условията за карантина по родните им места. Някои организации се надяват, че ще успеят да постигнат половината от успеха на миналата година. Други се заклеват, че ще пият шампанско, ако успеят да стигнат и една трета. "Аз ще съм доволен, ако просто покрия разходите си за тази година", казва Чахини.
Източник: Днес.бг.