Туроператори ще връщат пари за провалени почивки най-рано наесен
Едва наесен може да се очаква туроператори да започнат да връщат пари за предплатени почивки, които са се провалили заради коронавируса. По-голямата част от туристическите агенти обаче ще се възползват до последно от дадената отсрочка покрай извънредното положение - 14-дневният срок за възстановяване на суми на потребителите беше удължен на 12 месеца, пише "Сега". Това прогнозираха от Комисията за защита на потребителите. "Хората трябва да преценят добре всички опции да получат компенсация. Възможно е ползването на ваучер за почивка на по-късен етап или на друга алтернатива за ваканция, предложена от туроператора, да са по-подходящи от изчакването да си получат парите в брой", коментира тези дни пред БНР Игнат Арсенов от Комисията за защита на потребителите.
Близо 200 000 българи са платили чрез туроператори 250 млн. лв. за екскурзии и почивки в периода от въвеждане на извънредното положение - от 13 март до 31 май, отчете Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти. "Туристите, които са с пакетни почивки с платена обща цена за транспорт, нощувки и храна, трябва да знаят, че туроператорът носи отговорност за изпълнението на договора", посочи Арсенов. Ако заради извънредната ситуация и коронавируса пътуването не може да се осъществи или хотелът е затворен, то туроператорът е задължен да предложи следните три опции за компенсация - ваучер "отмяна на пътуването", алтернативно пътуване или връщане на парите в срок от 12 месеца.
Срокът бе гласуван с последните промени в Закона за здравето. Турпоператорите в момента не връщат пари в брой, а предлагат ваучери, които дават възможност клиентите заплатили за екскурзии и почивки да ги реализират в срок до 2 години след вдигането на карантината. "Много е важно в тези условия и двете страни да са максимално гъвкави и да проявят здрав разум", коментира и Богомил Николов от Асоциация "Активни потребители".
"Повече от ясно е, че ако утре всички поискат парите си, това ще е шок за този сектор. И обратно, ако туроператорите предлагат само ваучери, те ще нарушат закона. Ако обаче проявят гъвкавост по отношение на периода на отложената почивка, дестинациите, цените - те ще спечелят верни клиенти. А тези, които се опитват да заобиколят законите, ще си навлекат лоша слава", коментира още Николов. От "Активни потребители" дават пример с авиокомпаниите, които вече предлагат билети с отворени дати, с допълнителни възможности за чекиране на багаж и други екстри в опит да привлекат клиенти. Възможна е и друга хипотеза за провалена почивка - туристът да се откаже от нея заради това, че някоя от услугите в туристическия пакет е променена, без това да има връзка с коронавируса. Тогава влизат в сила общите разпоредби на договора и на Закона за туризма, според които потребителят има право да си получи парите в 14-дневен срок от прекратяване на договора.
Ако туристът сам се откаже да пътува, защото, примерно, се страхува да не се зарази, тогава той трябва да договори с туроператора какво се случва с направените вече разходи. "Отменяйки почивката, туристът ще загуби част от парите, които вече е платил, а най-вероятно ще плати и неустойки", поясни Арсенов. Затова съветът му е преди да се предприемат подобни действия, да се провери какво точно пише в договора с туроператора. За туристите, които сами са направили резервациите си за почивка - самолетни билети, хотели и др., без посредничеството на туроператори, нещата са по-сложни, предупреждават от Комисията за защита на потребителите. Ако резервацията на хотела е била без опция за безплатно анулиране, няма какво да се направи, за да се спасят парите.
"Внимавайте със срока на безплатната анулация - обикновено той изтича една седмица преди настаняването", предупреждават от КЗП.Възможно е хотелът да е поставил и други условия за анулиране на резервации, включително и начисляване на неустойки.
Добави Коментар