Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Туроператори ще връщат пари за провалени почивки най-рано наесен

Ключови думи: почивка, туроператор, връщане на пари, коронавирус, пандемия

Едва наесен може да се очаква туроператори да започнат да връщат пари за предплатени почивки, които са се провалили заради коронавируса. По-голямата част от туристическите агенти обаче ще се възползват до последно от дадената отсрочка покрай извънредното положение - 14-дневният срок за възстановяване на суми на потребителите беше удължен на 12 месеца, пише "Сега". Това прогнозираха от Комисията за защита на потребителите. "Хората трябва да преценят добре всички опции да получат компенсация. Възможно е ползването на ваучер за почивка на по-късен етап или на друга алтернатива за ваканция, предложена от туроператора, да са по-подходящи от изчакването да си получат парите в брой", коментира тези дни пред БНР Игнат Арсенов от Комисията за защита на потребителите.

Близо 200 000 българи са платили чрез туроператори 250 млн. лв. за екскурзии и почивки в периода от въвеждане на извънредното положение - от 13 март до 31 май, отчете Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти. "Туристите, които са с пакетни почивки с платена обща цена за транспорт, нощувки и храна, трябва да знаят, че туроператорът носи отговорност за изпълнението на договора", посочи Арсенов. Ако заради извънредната ситуация и коронавируса пътуването не може да се осъществи или хотелът е затворен, то туроператорът е задължен да предложи следните три опции за компенсация - ваучер "отмяна на пътуването", алтернативно пътуване или връщане на парите в срок от 12 месеца.

Срокът бе гласуван с последните промени в Закона за здравето. Турпоператорите в момента не връщат пари в брой, а предлагат ваучери, които дават възможност клиентите заплатили за екскурзии и почивки да ги реализират в срок до 2 години след вдигането на карантината. "Много е важно в тези условия и двете страни да са максимално гъвкави и да проявят здрав разум", коментира и Богомил Николов от Асоциация "Активни потребители".

"Повече от ясно е, че ако утре всички поискат парите си, това ще е шок за този сектор. И обратно, ако туроператорите предлагат само ваучери, те ще нарушат закона. Ако обаче проявят гъвкавост по отношение на периода на отложената почивка, дестинациите, цените - те ще спечелят верни клиенти. А тези, които се опитват да заобиколят законите, ще си навлекат лоша слава", коментира още Николов. От "Активни потребители" дават пример с авиокомпаниите, които вече предлагат билети с отворени дати, с допълнителни възможности за чекиране на багаж и други екстри в опит да привлекат клиенти. Възможна е и друга хипотеза за провалена почивка - туристът да се откаже от нея заради това, че някоя от услугите в туристическия пакет е променена, без това да има връзка с коронавируса. Тогава влизат в сила общите разпоредби на договора и на Закона за туризма, според които потребителят има право да си получи парите в 14-дневен срок от прекратяване на договора.

Ако туристът сам се откаже да пътува, защото, примерно, се страхува да не се зарази, тогава той трябва да договори с туроператора какво се случва с направените вече разходи. "Отменяйки почивката, туристът ще загуби част от парите, които вече е платил, а най-вероятно ще плати и неустойки", поясни Арсенов. Затова съветът му е преди да се предприемат подобни действия, да се провери какво точно пише в договора с туроператора. За туристите, които сами са направили резервациите си за почивка - самолетни билети, хотели и др., без посредничеството на туроператори, нещата са по-сложни, предупреждават от Комисията за защита на потребителите. Ако резервацията на хотела е била без опция за безплатно анулиране, няма какво да се направи, за да се спасят парите.

"Внимавайте със срока на безплатната анулация - обикновено той изтича една седмица преди настаняването", предупреждават от КЗП.Възможно е хотелът да е поставил и други условия за анулиране на резервации, включително и начисляване на неустойки.

1
Коментара по темата
1.
TWICER
30.05.2020 10:17:29
Я камилата,я камилара
  Добави Коментар
Следващата седмица е повратна точка за 4 от зодиите От 17 до 23 февруари ни очаква период, изпълнен с позитивна енергия и вълнуващи възможности Санторини: Повишена деформация на земната повърхност Сеизмичната последователност в морския район на Анидро, между Санторини и Аморгос, е в относителен спад
Мъжете имат повече мераци към Виктор от "Ергенът", отколкото жените Със старта на новия сезон на "Ергенът" името на Виктор Русинов се оказа едно от най-често споменаваните в родния ефир Пенсията да стане поне 1000 лева За това настояват пенсионери 
Получи 1100 лева сметка за вода В стопанския двор до тях имало авария, която навъртяла рекордната сметка Вегани погнаха нова водеща на бТВ заради тази снимка Заради заклано прасе, мнозина я намразиха 
Има ново гадже, но го крие Това подсказва най-новата песен на певицата – „Сините ти очи“ Тази турска звезда заведе семейството си на скъпа почивка Плащат по 500 долара на вечер на Малдивите, ще останат там поне до март
Риалити звезди станаха родители Неделчо записва подкаст, докато Ния ражда Тази кифла от Ергенът е новата на милионера Гущеров Високата блондинка и милионерският син повече от два часа се забавляваха в заведение на малка уличка, успоредна до булевард Витоша
Спешни мерки след този бой ММС осъди хулиганските прояви Новият сезон на това предаване започна с разтърсваща история Първата мисия за сезона ги отведе в монтанското село Горна Вереница, където един 8-годишен герой и неговият всеотдаен дядо оцеляваха в стара, рушаща се къща