Конкуренцията в строителството и завишеният контрол от ДНСК подобриха качеството на сградите в България
Арх. Иван Несторов е началник на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) от есента на 2017 г. Има огромен опит в сферата – с 14 години стаж в ДНСК, бивш директор е на дирекция „Геозащита и благоустройствени дейности“ в регионалното министерство, заемал е и ръководни позиции в Столична община, като е изпълнявал и длъжността главен архитект на София. Потърсихме го за анализ на ситуацията в строителството в контекста и на настъпващата икономическа криза. Арх. Несторов отговори писмено на зададените теми. По въпроса за реформите, извършени до момента в неговия мандат, той изнася подробен анализ, който ще публикуваме отделно.
- Арх. Несторов, как се промени работата на ДНСК в извънредното положение?
- Работата на ДНСК в извънредното положение не се е променила. Дейността й продължи със същите темпове, както при контрола на строителството, въвеждането в експлоатация на завършените строежи от първа, втора и трета категория и издаване на удостоверения за упражняване на консултантска дейност, така и по отношение на жалбите и сигналите от граждани и юридически лица.
ДНСК споделя загрижеността на участниците в процеса на строителството във връзка с наложените ограничения по време на извънредното положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. (обн. ДВ, бр. 28 от 24 март 2020 г.) и със Закона за изменение и допълнение на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение (ЗМДВИП) от 9 април 2020 г., както и тяхното отражение върху инвестиционния процес.
От началника на ДНСК се въведоха противоепидемични мерки, които се спазваха и се спазват, както за индивидуална защита на служителите, така и на гражданите. Струпването на хора в ДНСК се избегна, като 50% от служителите работеха дистанционно, а също така не са провеждани семинари и обучения. Поради затварянето на общинските администрации не са извършвани цялостни проверки на дейността им, но служебните проверки по издадените разрешения за строеж и заповедите за допълването им продължиха да се извършват цялостно.
Разрешенията за строеж се проверяват първоначално в съответната регионална дирекция, като при непълна окомплектовка документите се връщат на главните архитекти за доокомплектоване. При наличие на окомплектована преписка от органите на ДНСК се извършват проверки в общинските/районни администрации относно законосъобразността на одобрените инвестиционни проекти и издадените разрешения за строеж, и заповеди за допълването им. Държавните приемателни комисии също продължават работа и се процедират по законоустановения ред.
Всички административни услуги, които се изпълняват от ДНСК, се заявяват и извършват по досегашния ред – на „едно гише“, чрез лицензиран пощенски оператор или електронна поща. Инспекторите от дирекцията продължават да правят проверки по жалби и сигнали както и до сега, спазвайки необходимите мерки за безопасност на служителите и гражданите.
С цел превенция на хората от разпространяване на инфекции жалбите, сигналите и заявленията, които се подават на „едно гише“, се пускат в кутия, поставена на общодостъпно място. Такива кутии са разположени в административната сграда на ДНСК в София, както и в сградите на всички РДНСК в страната.
- Има ли проблеми с контрола на строителството заради мерките, свързани с коронавируса?
- Не е имало и няма проблеми с контрола на строителството заради мерките, свързани с коронавируса. Строителството е основен отрасъл на икономиката, обвързан с договорни отношения и спазване на срокове за започване и завършване. Контролът на ДНСК не следва да се променя, предвид че срокът за изпълнение на строежите е около две години и липсата на контрол по време на извънредното положение би довела до негативни последици, и би се отразила на качеството на строителството. Всички услуги в областта на устройственото планиране, инвестиционното проектиране, строителството и въвеждането в експлоатация на завършените строежи, се извършват при спазване на изискванията на Закона за устройство на територията (ЗУТ), подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане и действащата нормативна уредба.
- Има ли констатирани проблеми, свързани със земетресението в Пловдивско в началото на месеца?
- От органите на РДНСК Пловдив не са констатирани проблеми, свързани със земетресението в Пловдивско. При природни явления (земетресения и др.), аварии или други обстоятелства, застрашаващи обекта с увреждане или разрушаване, собственикът на обекта е длъжен да предприеме незабавни действия за тяхното предотвратяване или за отстраняване на причинените увреждания, възстановяване на обекта и уведомяване на общинската администрация. В ЗУТ е предвидено кметът на общината да издава заповед за премахване на строежи, които поради естествено износване или други обстоятелства (земетресения и други природни явления) са станали опасни за здравето и живота на гражданите, негодни са за използване, застрашени са от самосрутване, създават условия за възникване на пожар, или са вредни в санитарно-хигиенно отношение и не могат да се поправят или заздравят. Състоянието на обектите, необходимите ремонтни и възстановителни дейности се установяват с протокол от комисия, назначена от кмета на общината.
- Как се промени строителството през последните десетилетия откъм архитектура и устойчивост на земетръс?
- Строителството през последните десетилетия откъм архитектура и устойчивост на земетръс се е променило значително. Органите на ДНСК упражняват засилен контрол относно изграждането на конструкциите на сградите и качеството на влаганите строителни материали, с оглед гарантиране устойчивостта при земетръс. При служебните проверки на одобрените инвестиционни проекти и издадените разрешения за строеж и заповеди за допълването им се упражнява контрол за пълнотата на инвестиционните проекти, комплектоваността на конструктивните проекти с необходимите чертежи и изчисления, наличието на съгласуваност между различните части на проектите и на положителна оценка на проекта по част „Конструктивна“. След 1987 г. са въведени по-строги правила за оразмеряване на строителните конструкции на сгради за осигуряването им на сеизмични въздействия, като степента е повишена на IX–та степен по скалата на „Медведев-Шпонхойер-Карник“. Към настоящия момент действащата нормативна уредба, която урежда изискванията за оразмеряване на строителните конструкции на сгради за осигуряването им на сеизмични въздействия, е Наредба № РД-02-20-2/27.01.2012 г. за проектиране на сгради и съоръжения в земетръсни райони.
Пряка отговорност за осигуряване на конструктивната носимоспособност на строежите носят проектантите по част „Конструктивна“ на инвестиционните проекти, като последващ контрол се извършва от лицата, упражняващи технически контрол по част „Конструктивна”. Консултантите са следващата категория лица, които носят отговорност за осигуряване конструктивната носимоспособност на строежите. Консултантите оценяват съответствието на всички части на инвестиционните проекти с основните изисквания към строежите, като оценката за съответствие се извършва като комплексен доклад – за обекти от първа, втора и трета категория задължително, а за обекти от по-ниска категория – по желание на възложителя. Инвестиционните проекти, по които се издава разрешение за строеж, се съгласуват и одобряват след писмено заявление на възложителя и след представяне на комплексен доклад за оценка за съответствието. Контролът, упражняван от ДНСК върху консултантите, е засилен предвид стриктното спазване на конструктивните проекти, гарантиращо осигуряване носимоспособността на конструкциите при сеизмични въздействия.
Лицето, упражняващо строителен надзор по време на строителство, носи отговорност за законосъобразно започване на строежа, пълнота и правилно съставяне на актовете и протоколите по време на изпълнението на строежа, в съответствие с основните изисквания към строежите, в това число механично съпротивление, устойчивост и безопасност при експлоатация. След въвеждането в експлоатация на строежите собствениците имат основно задължение да ги поддържат в техническо състояние, отговарящо на основните изисквания по ЗУТ, да не извършват и да не допускат извършването на промени в тях, които водят или могат да доведат до влошаване на проектните нива на съответствие с изискванията за целия строеж или за отделни негови характеристики.
Механизмът на свободния пазар и условията на конкуренция допринесоха за завишаване на изискванията и критериите при проектиране и визия на сградите, както и качеството при изпълнение на строежите. Принос има и държавата, в лицето на ДНСК, предвид завишения контрол през последните две години и спазване на основните изисквания към строежите.
- Успява ли ДНСК да се справи с контрола предвид засиленото строителство през последните години? Какво да очакваме с настъпващата криза?
- ДНСК успява да се справи с контрола предвид засиленото строителство през последните години, благодарение на осъществените структурни реформи в Дирекцията. При изпълнението на промените и реформите (очаквайте отделна публикация по темата), за 2018 г. и 2019 г. на територията на страната са извършени 71 403 бр. проверки на всички категории строежи и на строителни книжа. ДНСК разполага с необходимите знания и компетенции за упражняване на контрол за всички категории строежи.
- Каква е оценката на дейността на морските РДНСК и по-конкретно на звеното в Бургаско?
- Контролът на цялото Черноморско крайбрежие се упражнява от три регионални дирекции – Бургас, Варна и Добрич. С човешкия ресурс, с който разполагат регионалните дирекции, същите правят всичко възможно да осъществяват качествен и задълбочен контрол. Контролът на строителството по Черноморското крайбрежие е обхванат основно от РДНСК Варна и РДНСК Бургас.
По отношение на РДНСК Варна: За периода от 01.10.2017 г. – 31.03.2020 г. от служителите на регионален отдел за национален строителен контрол (РО НСК) Варна към РДНСК-Североизточен район (до края на месец май 2019 г.), сега РДНСК Варна, са обработени 5460 бр. запитвания, жалби, сигнали и молби на физически и юридически лица; извършени са 5620 бр. проверки на строежи, на строителни книжа и строителни продукти; въведени са в експлоатация 500 бр. строежи от първа, втора и трета категория.
По отношение на РДНСК Бургас: Област Бургас е най-голямата по територия област в Република България, като в нея влизат 13 общини. Към настоящия момент, съставът на РДНСК Бургас се състои от общо 20 бр. служители, като от тях 12 бр. са инспектори, осъществяващи контрол по законосъобразността на изпълнението и ползването на строежите от първа, втора и трета категория, по законосъобразността на издадените строителни книжа за всички категории строежи, както и на действията на общинските администрации и на участниците в инвестиционния процес за спазването на разпоредбите по устройство на територията за всички категории строежи.
За периода от 01.10.2017 г. – 31.03.2020 г., от служителите на РО НСК Бургас към РДНСК-Югоизточен район (до края на месец май 2019 г.), сега РДНСК Бургас, са обработени 3250 бр. запитвания, жалби, сигнали и молби на физически и юридически лица; извършени са 7400 бр. проверки на строежи, на строителни книжа и строителни продукти; въведени са в експлоатация 520 бр. строежи от първа, втора и трета категория.
Подобрена е дейността и на трите регионални дирекции – Бургас, Варна и Добрич, с назначаване на новите им началници.