Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg
Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!
Как COVID-19 промени традициите в целия свят
От посрещането на Благодатния огън до погребенията в Гана и постите на Рамадана - празниците не са това, което бяха
Чели ли сте историята за коледното примирие на фронта през 1914 г.? В навечерието на Първата световна война войниците от двете страни на ничията земя стискат ръце, за да отпразнуват християнските празници посвоему.
Кадри от Втората световна война сочат, че и тогава войниците са импровизирали с коледни елхи, украсени с празни кутии от цигари и въпреки смъртта, надвиснала в утрешния ден, те празнуват заедно. Войниците от двете страни дори се събират за един коледен футболен мач, предава webcafe.bg.
Днес често се чуват сравнения между военното положение и пандемията.
За пръв път в модерната ни история обаче светът е принуден не само да прекарва ежедневието си в изолация, но и да промени начина, по който отбелязва значими събития - от посрещането на новия живот до най-важните церемонии, отбелязването на празници и изпращането на близки хора във вечния им път.
Това е и причината да погледнем сега към различни култури, които трябва фундаментално да променят традициите си по време на пандемията с коронавирус - от тези, които пряко ни засягат, до далечни и неподозирани, с които днес ни свързва тъкмо споделената неволя.
Благодатен огън по домовете
За пръв път в историята чудото на православното християнство ще бъде посрещнато в Йерусалим без поклонници, а храмът в Божи гроб ще остане затворен за пръв път от голямата чумна епидемия от XIV век.
Легендите за Благодатния огън датират още от 4. век, когато патриарх Нарцис отбелязал, че за празника няма масло за запалването на свещите и кандилата в църквата на Божи гроб. В нощта на литургията обаче те внезапно се запалили.
Първото писмено отбелязване на това събитие идва през 9. век, когато латинският монах Бернард пише: "В Света събота, която е навечерието на Пасха, службата започва рано и след отслужването ѝ се пее "Господи помилуй" до момента, в който слиза Ангелът и се запалват кандилата, висящи над Гроба".
Оттогава насам църковната церемония по посрещането му е от основно значение за отбелязването на православния Великден.
Тази година до Йерусалим България изпраща скромна делегация от двама - западно- и средноевропейският митрополит Антоний и директора на Дирекция "Вероизповедания" Емил Велинов. От Светия Синод обаче обявиха вече, че ще се използва Благодатния огън от миналата година.
Румъния разреши този въпрос по особено любопитен начин - в нощта на Великден, когато огънят пристигне в страната, той ще бъде разнесен по домовете на хората от полицията, жандармерията и доброволци от православните енории.