Инфлацията в България през март падна до 4-месечно дъно
Годишната инфлация в България през март 2020 г. се е забавил до 3% на годишна база - най-ниската си стойност от ноември 2019 г. насам.
Спрямо февруари 2020 г. налице е месечна дефлация от 0,6%, показват данни на Националния статистически институт от миналия месец.
Инфлацията от началото на годината (март 2020 г. спрямо декември 2019 г.) е 0,4%, за сравнение средногодишната инфлация за периода април 2019 - март 2020 г. спрямо периода април 2018 - март 2019 г. е 3,2%.
За един месец в НСИ отчитат увеличение на цените в ресторанти и хотели с 0,3% и на здравеопазване, хранителни продукти и безалкохолни напитки с 0,1%.
През март на месечна база се запазват цените на алкохолни напитки и тютюневи изделия, както и за образование.
Месечно намаление има при цените за развлечения и култура - с 4,1%; транспорт - с 2,7%; облекло и обувки - намаление с 1,5%; съобщения - намаление с 1,3%; жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - намаление с 0,5%; жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - намаление с 0,1%.
През март 2020 г. по-ниски са цените на хранителните продукти – на домати с 9,6%, на краставици – 9,4%, листни зеленчуци - със 7,4%, свинско месо - с 1,5%, зрял лук - с 1,3%, зрял боб - с 1,2%, пълномаслено прясно мляко - с 0,9%, маслини - с 0,8%, зърнени закуски - с 0,7% , прясна и охладена риба - с 0,7%, бира - с 0,6%, кафе - с 0,5%, месо от едър рогат добитък - с 0,4%, сушени зеленчукови подправки - с 0,4%, малотрайни и трайни колбаси - съответно с 0,1 и 0,3%, гъби - с 0,1%, чай - с 0,1%, и други.
Ръст при храните има при ябълки - с 4,5%, плодови сокове - с 3,6%, леща - с 3,4%, зеле - с 3,1%, зрял чесън - с 2,4%, сол - с 2,3%, нискомаслено прясно мляко - с 2,2%, млечни масла - с 2,1%, при ориза, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло), картофи и оцет увеличението е с 1,9%. Макаронените изделия са поскъпнали с 1,7%, цитрусовите плодове - с 1,6%, газираните напитки - с 1,6% изварата - с 1,5%. При киселите млека и кашкавала ръстът е с 1,1%, при брашното и месото от домашни птици - с 1%, при яйцата - с 0,9%, хляба - с 0,8%, мляното месо (кайма) - с 0,6%. Ракиите са поскъпнали с 0,5%, сиренето - с 0,4%, захарта и вината - с 0,2%, и олиото - с 0,1%.
От групите на нехранителните стоки и услугите през март е регистрирано намаление на цените при: дизелово гориво - с 5,5%, автомобилен бензин А95Н - с 5,1%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 3,6%, автомобилен бензин А100Н - с 3,4%, течни препарати за почистване на дома и въглища - с 1,6%, телекомуникационни услуги - с 1,5%, козметични продукти - с 1,3%, стоки за домашни любимци - с 1,2%, дърва за отопление - с 0,6%, газообразни горива за битови нужди и автомобилни застраховки - с 0,2%, централно газоснабдяване - с 0,1%.
През март, когато в България беше въведено извънредно положение заради пандемията с коронавируса, в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение на цените при: банкови услуги и такси - с 1,7%, продукти за лична хигиена - с 1,2%, препарати за почистване на съдове - с 0,8%, събиране и изхвърляне на битови отпадъци - с 0,7%, пътнически железопътен транспорт - с 0,5%, водоснабдяване - с 0,4%, наеми за жилища - с 0.1%.
През миналия месец цените на лекарствените продукти и на лекарските услуги са се увеличили съответно с 0,1 и 0,3%, а цените на стоматологичните услуги остават на равнището от предходния месец.
Хармонизираният индекс на потребителските цени за март спрямо февруари е 99,5%, т.е. налице е месечна дефлация от 0,5%.
Инфлацията от началото на годината (март 2020 г. спрямо декември 2019 г.) е 0%, а годишната инфлация за миналия месец е 2,4%.
Средногодишната инфлация за периода април 2019 - март 2020 г. спрямо периода април 2018 - март 2019 г. е 2,6%.
Според ХИПЦ през март спрямо февруари цените на стоките и услугите в потребителските групи се променят, като увеличение има при хранителни продукти и безалкохолни напитки - с 0,3% и при здравеопазване - с 0,1%.
Цените на алкохолни напитки и тютюневи изделия, жилища, вода, електроенергия, газ и други горива, както и разходите за образование остават на равнището от миналия месец.
С по-ниски цени са развлечения и култура – намалението е с 1,7%. При транспорта цените са по-ниски с 1,6%, при съобщенията и облеклото и обувките -с 1,3%. При жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома има намаление с 0,8%, при ресторанти и хотели и разнообразни стоки и услуги - увеличение с 0,2%.
От НСИ изчисляват, че Индексът на цените за малката кошница (ИЦМК) за март спрямо февруари е 100%, а от началото на годината (март 2020 г. спрямо декември 2019 г.) е 101,9.
През миналия месец цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата за един месец са се увеличили при нехранителните стоки и услуги - с 0,1%, а при хранителните продукти има намаление с 0,1%.
Добави Коментар