Моряци в капан заради коронавирус
Коронавирусът постави в капан и моряците. Още в средата на март големите транспортни морски компании се наложи да преминат на авариен режим на работа и забраниха смените на моряци. Така всички, които тази заповед заварва на кораб остават там, а другите - за дълго на брега, съобщава Нова телевизия.
За да си моряк трябва да си малко луд, но много отговорен, казва 32-годишният варненец Деян Иванов докато прекосява Атлантическия океан за 5-ти път в рамките само на месеци.
Пътуваме от Америка за Европа, добавя той.
Иванов е втори помощник-капитан на танкерен кораб, който превозва суров петрол. Целият екипаж е от 29 души. И те са само капка в морето. По информацията на Международната асоциация на корабоплаването, в Световния океан над един милион моряци работят на търговските кораби. Всеки месец около 100 000 от тях стъпват на брега, а нови екипажи заемат местата им.
Миналият месец, обаче не мина по план. Една смяна попада в своеобразен капан заради коронавируса – и така за моряците, работили с месеци, сушата се оказа само химера. Новината застига Деян на американска земя.
“Трябваше да сляза на 10 март. Компанията отказа да направи тези смени, за да не поставя в риск нашето здраве и разбира се в тази ситуация, ако аз имах избор, бих отказал да сляза от Америка понеже това означава 3 полета минимум. Съответно рискът за зараза дори да пренеса този вирус е много по-голяма и да поставя в риск всички около мен”, казва Деян.
Малко преди и за кораба на Деян да бъде въведена пълна забрана за смяна на екипаж, на борда се качват 3-ма нови колеги. Един от тях развива симптоми за коронавирус.
„Наложи се веднага да бъде изолиран. Хората, които се качиха с него също бяха под карантина 14 дни“, добавя морякът от Варна.
Тримата нови прекарват половин месец в каюта без прозорци и получават закуска, обяд и вечеря пред вратата, за да се избегне всякакъв контакт. От време на време оставяли тази врата отворена, за да проветряват. На 13-тия ден лекари тестват моряците за COVID-19. Всички резултати са отрицателни.
Тревогата отминава. Но временно. До следващо пристанище и поредните 14 дни очакване. Междувременно корабът се отдалечава и много скоро ще е извън обсега на хеликоптерите, разказва Деян. Така, ако някой се разболее, до него много трудно може да стигне медицинска помощ. Лекарствата на кораба също са в ограничено количество.
По море се осъществява около 90% от световната търговия. Така че и моряците може да се каже, че са на първа линия. Тяхната мисия е спасяването на световната икономика, която вече боледува сериозно.
Сега корабът пътува към Англия, а след това към Холандия. Не се знае дали до тогава ще падне забраната за смяна на екипажите.
Изисква се и голяма устойчивост на организма. За тези 6 месеца Деян е местил стрелките на часовника над 40 пъти. А от другата страна на Хоризонта го чакат близките.
25-годишната Евгения чака мъжа си. Морякът заминал, когато тя била бременна в 3-ти месец. Договорът му изтекъл още началото на април. Така планът бил да е до Евгения много преди раждането.
„Очакваме момиченце в края на май“, споделя тя.
Преди дни Европейската комисия призова страните членки на ЕС, които имат излаз на море, да осигурят пристанища, на които могат да се правят бързи смени на екипажа. Така се оказва, че за молитвите на Евгения и половинката й има надежда да се изпълнят.
„Той се шегува и казва, че от кораба ще слезе и ще дойде в родилното. Това „обещавам ти“ ме държи“, каза още младата дама.
Пристанищата са за товарни операции и престоят е скъп.
Корабите когато нямат работа- стоят на котва и тогава смените и зареждането пак са проблемни.