Netflix и YouTube свалят качеството на стрийминга, за да не претоварват мрежата
Netflix и YouTube ще свалят качеството на стрийминга в платформите си за Европейския съюз през следващите 30 дни заради повишения трафик на интернет, следствие от социалната изолация заради коронавируса, пише Bloomberg. Решението идва след дискусии между европейския комисар за вътрешния пазар и услугите Тиери Бретон и изпълнителните директори на Netflix, Google и YouTube Рийд Хейстингс, Сундар Пичай и Сюзън Войчицки, пише capital.bg
Бретон изказа по-рано през седмицата притесненията си, че интернет инфраструктурата няма да издържи при още по-тежко натоварване, каквото се очаква, ако още хора решат да си останат вкъщи. Според него фокусът трябва първо да се насочи към най-тежките трафик услуги като видеострийминга, за да няма проблеми с други такива от първостепенно значение.
Коронавирусът, заради който затвориха множество институции и бизнеси, накара голяма част от населението на Европа да остане вкъщи принудително или по свое желание. Много от хората се насочиха към гледане на сериали и друго видеосъдържание, като според данните на Netflix и YouTube времето, прекарано в платформите, е скочило с 20% през последния уикенд, както и с 40% в страни като Испания и Австрия. Свалянето на качеството от високо до стандартно ще намали трафика в европейските мрежи с 25%, сочат изчисленията на Netflix.
Данните на Facebook показват и двоен скок на разговорите чрез приложенията на компанията Messenger и WhatsApp. "Трафикът е постоянен и по-тежък, отколкото годишния скок на Нова година. Трябва да сме сигурни, че ще бъдем в най-добрата си форма по отношение на инфраструктурата", коментира Марк Зукърбърг, изпълнителен директор на Facebook.
Ще се справят ли телекомите
Телекомуникационните оператори в Европа, както и доставчиците само на интернет, смятат, че инфраструктурата им може да се справи с увеличението на трафика по време на изолацията. Мнението на Бретон е, че се поемат рискове, които не са оправдани предвид ситуацията. "Имаме обща отговорност да подсигурим нормалното функциониране на интернет по време на кризата", каза Бретон късно в сряда.
Данните на Telecom Italia сочат, че в Италия, първата страна, която обяви пълна карантина, се забелязва трикратно увеличение в използването на видеоконферентни разговори, както и 75% увеличение на трафика от гейминг и стрийминг, което оказва влияние на фиксираните и мобилните мрежи на оператора. За момента все още няма сривове.
Проблеми могат да се появят на други места. Анализатори коментират пред Bloomberg, че много от телекомите нямат нужната подготовка да се справят с постоянно покачване на трафика, извън обичайно натоварените вечерни часове. Освен тежестта на стрийминга, онлайн игрите и социалните мрежи върху тях пада и нуждата от свързаност на бизнеса и изнасянето на образованието онлайн, докато траят извънредните положения в различните страни.
Проблем може да дойде и от опитите на много брандове да се възползват от огромния брой хора, които са онлайн. Игри като Fortnite например правят масови събития за играчите си, които натоварват допълнително мрежата. Неназован директор в международен телеком коментира пред Bloomberg, че "тези събития трябва да бъдат планирани и управлявани в синхрон между операторите и гейминг индустрията".
Скот Пети, технически директор във Vodafone, британският оператор, който управлява и мобилна, и фиксирана мрежа, коментира, че "час пик" вече е целият диапазон между 12 ч. на обяд и 21 ч. вечерта.
Как се справят българските оператори
За момента българските мобилни и интернет оператори също се справят с повишения трафик. В началото на седмицата "А1 България" коментира пред "Капитал", че се наблюдава около 37% по-високо използване на гласови услуги, както и между 25 и 30% по-високо потребление на трафик през фиксирания интернет на компанията.
Вчера БТК обяви и своите данни за повишението в трафика. Увеличението на гласови услуги спрямо февруари е с 34, на мобилни данни - с 13%, а на фиксирания интернет - с 25% спрямо средното за предишния месец.
"В настоящата ситуация следим постоянно параметрите за трафик на глас и данни както в мобилната, така и във фиксираните ни мрежи и имаме пълна готовност за оптимизиране или отстраняване на технически затруднения, ако възникнат такива. Техническата поддръжка е осигурена без прекъсване, като експертите ни работят в обезопасена работна среда", пишат в изявление от БТК.