Заради липса на туристическа реклама от ПП МОРЕ прогнозират слаб летен сезон в община Несебър
Краят на февруари е, а още няма яснота как Несебър ще посрещне наближаващия летен туристически сезон. Това става ясно от описаните дейности и предвидените разходи за туризма в общината за 2020 г., събрани в една малка страничка в годишния бюджет. От нея се разбира, че за реклама и подпомагане на туризма са заделени минимални суми, което предварително го обрича на неуспех. Това се казва в позиция на общинските съветници от ПП МОРЕ в местния парламент на Несебър. В нея се казва следното:
ПП МОРЕ е конструктивна опозиция, но не може да мълчи, когато за поредна година е застрашена прехраната на почти цялото население в общината. Целта ни е да направим ефективни предложения и да предупредим местните хора: „Летен сезон 2020 може да бъде по-слаб и от провалената туристическа 2019-а година!“
Какво предлагаме?
Да се увеличи бюджетът за реклама
Това може да стане без да се засягат други важни дейности на общината.
През 2020 г. планираните приходи от т.н. „туристически данък“ са 4 700 000 лева. Законът изисква тези приходи да се изразходват за дейности, свързани с туризма. Очаквахме да видим детайлно описана програма за това как ще се подпомага летния сезон. С изненада установихме, че в плановете на общината за тази най-важна дейност е отделена страничка.
Ето какво се разбира от нея:
75 000 лева ще отидат за“поддръжка и обновяване на официален туристически сайт на община Несебър“. Той е създаден през 2019-а. Няма отчет каква е била ефективността му през м.г. когато туристическият сезон в района бе катастрофално слаб. Най-вероятно тази „ефективност“ ще бъде същата и през 2020-а - сайтът ще потъне в океана от подобни скучни официални рекламни страници, които никой не чете.
170 000 лева от туристическия данък са отделени за издаване на книги. Не става ясно какви са те, от кои автори, в какъв тираж, къде ще се предлагат? С 60 000 лева ще се правят „медийни реклами“ – каквото и да означава това. Професионалистите в бранша знаят, че тази сума няма да стигне дори за една ТВ, а какво остава да се покрие целия медиен спектър.
С 215 000 лева ще се финансират „участия в туристически борси и посрещане на чужди делегации“. Начинанието може и да е полезно, но не е описано какви борси и в каква чужбина ще бъдат посещавани, какво ще се показва там, колко и кои делегации ще пристигнат в Несебър...
4 020 000 ще бъдат похарчени за „строителство и проектиране на обекти, обслужващи туристически дейности“. Да, но в строителната програма на община Несебър за тази година подобно „строителство“ липсва! Няма описание на предвидените „туристически обекти“. Не се знае къде ще бъдат построени, за какви цели?
В община Несебър са съсредоточени най-много туристически обекти и хотели не само в България, но и на Балканите - проблемът е, че не могат да бъдат напълнени. При това положение дали е ефективно да се строят нови „туристически обекти“, каквото е намерението на общината? По-добре да положим усилия и да запълним съществуващата леглова база.
Как може да стане това?
ПП МОРЕ предлага минимум 50 процента от планираните приходи на т.н. „туристически данък“ /общо 4 700 000 лева/ да бъдат отделени за реклама на туризма в общината. Това да стане след изработване на детайлен план на рекламните дейности с една основна цел: Утвърждаване на Несебър като културно-историческа дестинация с добре разпознаваем висококачествен туристически продукт – в това число и извън летния сезон. Добре е рекламата на туризма в община Несебър да бъде подложена на обществено обсъждане, за да се чуе мнението на повече професионалисти от туристическия бранш.
Рекламата може да се извърши при оптимална употреба на съществуващите традиционни маркетинг инструменти /ATL, BTL, TTL, онлайн реклама, ПР, изложения, събития, акции по насърчаване на продажбите/, както и прилагане на нестандартни миксове, технологични иновации и възможности за нов вид рекламиране, които все по-често се предлагат в дигиталната реклама.
Да привлечем български туристи
Има още един важен фактор. Всяка година заинтересувани туроператори и компании организират мощна антиреклама срещу българското Черноморие. Те сочат за пример съседни туристически държави и убеждават българите да пътуват натам. Всички помним летните всекидневни ТВ репортажи от гранични пунктове за това как „българите бягат от родното море и масово се изнасят на почивка към по-добрите плажове“ на съседни страни. Вече се появиха първите признаци на тази антибългарска кампания. Не трябва да се съмняваме, че тя ще се развихри с наближаването на сезона. Това е още една причина, която изисква не по-малко мощна рекламна кампания на родното Черноморие.
Нашият интерес е рекламният акцент да падне върху Несебър. И понеже не можем да очакваме друг да направи това – трябва да го организираме със собствен ресурс.
Заради това ПП МОРЕ предлага на управляващите община Несебър:
Увеличете разходите за реклама!
Направете го още сега, докато все още има потенциални туристи, които не са решили къде да почиват!
Съветниците на ПП МОРЕ ще подкрепят всяка инициатива в тази насока.
Предупреждаваме и населението на Несебър: Ако и през тази година общината не финансира мощна реклама на туристическия потенциал, с което разполагаме – сезонът на 2020-а ще бъде още по-слаб от този на 2019-а!