С метрото - за 5 минути от "Красно село" до "Патриарха" през май
За 5 минути софиянци ще стигат от "Красно село“ до бул. "Патриарх Евтимий" през май, когато ще бъдат открити "първите пет нови станции от третия лъч на метрото, съобщи изпълнителният директор на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев.
Станциите "Патриарх Евтимий“, НДК и "Медицински университет“, "България“ и "Красно село" са готови, но по тях се правят тестове на движението на влакове и автоматиките, за да бъде гарантирана безопасност на пътниците, преди да бъдат пуснати в експлоатация.
Лятото ще бъдат отворени още три станции – "Орлов мост", "Театрална“ и на бул. "Вл. Вазов“. Първите пет станции на метрото ще осигурят на 50 000-60 000 души подземен транспорт.
Очаква се станциите в столичния квартал "Овча Купел“ да бъде пуснати през есента, обясни инж. Братоев пред "Труд".
През октомври – ноември там ще отворят 4 станции – "Мизия“, "Овча купел“ 1 и 2 и "Горна баня“, те ще дадат възможност за подземен транспорт на още 30 000 души. Така трафикът в новите зоните с метро ще намалее с до 25% – 90 000 души ще се возят ежедневно. Ще се спестят 11 000 тона вредни емисии годишно и 35 000 часа дневно време за пътуване. "Очаква се 14 000 коли по-малко да замърсяват въздуха в София", обяви инж. Братоев.
Връзката между новия и старите лъчове ще е подземна. Между първия лъч и третия ще е на Орлов мост, а между втория и третия, ще е на НДК.
Строи се и ново депо за влакове, което се намира на последната станция – при околовръстния път до "Горна баня“. Там ще бъде изграден и един от трите буферните паркинга. Всичките ще се намират до станциите в "Овча купел“ и ще са с общо 700 паркоместа.
Строителството на третият лъч на метрото започна през 2016 г. и завърши през декември 2019 г. "Минахме през много трудности по време на строежа на третата линия. Трудности с геологията, слаби почви, подземни води, с които трябваше да се борим. Взехме мерки като заздравяване на почвите, подсушаване на изкопи, инжектиране на разтвор за мините поленни участъците, но всичко това приключи и вече са готови", разказа инж. Братоев, цитиран от dnes.bg.
"За този първи етап на третата линия – 12 километра метро, с ново метродепо и 20 нови метровлака, защитихме 390 млн. евро безвъзмездни европейски средства и осигурихме от бюджета на София 105 млн. евро собствено финансиране“, написа кметът на София Йорданка Фандъкова във Facebook.
Инж. Братоев добави, че изкопите и строителството на самите конструкции обхващат около 75-80% от разходите. Системите и влакчетата струват около 20-25%.
През 2021 г., заедно с новия програмен период, се очаква да започне строежът на още на двете разширения на третата метролиния – едното в посока квартал „Левски“, а другото – през "Слатина“.
"Третият етап ще са още 3 станции по "Владимир Вазов" и 4-тия етап е „Слатина – Гео Милев“ и „Слатина- Цариградско шосе“, които ще са общо 6 км с по 6 станции. Те са предложени за финансиране от Столична община, но още няма одобрена програма. За други участъци на този етап не можем да говорим, защото няма финансиране“, допълни директорът на „Метрополитен“.
Добави Коментар