Обхватът на тол системата се стопи до 3115 км
Тол системата, чрез която ще се таксуват камионите и автобусите на база изминато разстояние, ще обхваща едва 3115 км от общо 20 000 км пътища в България. Това реши правителството днес по време на редовното си заседание. От съобщението става ясно, че ще бъдат толувани 803 км автомагистрали (общата дължина на готовите досега) и 2 312 км пътища първи клас (от общо 3000 км по данни на НСИ към края на 2018 г.).
Обхватът на тол системата реално се намалява наполовина спрямо първоначалния план, представен от Агенция „Пътна инфраструктура“ през ноември 2019 г. Той обаче беше оспорен от превозвачите, които зададоха логичния въпрос защо трябва да плащат такси за пътища, които не стават за пътуване, предава economic.bg.
Сега в решението е записано, че от обхвата на системата са извадени „участъци в лошо експлоатационно състояние“. От сега представените числа обаче се вижда, че всички магистрали попадат в обхвата, т.е. и онзи участък от „Тракия“ с дължина 40 км, по който има забрана за движение над 90 км и няма как да се определи като истинска магистрала. Но и за него ще се плаща като за аутобан. Подобна е ситуацията с безбройните ремонти по „Хемус“, чиито уж готови участъци са в постоянен ремонт от години.
За 2 935 км пътища втори клас ставката ще е нулева. Те обаче остават в обхвата на тол системата, тъй като за тях е установено преминаване на не по-малко от 600 тежкотоварни автомобила средно дневно. Т.е. в един момент таксите има вероятност да бъдат вдигнати.
От обхвата на тол системата отпадат и 12 171 км третокласни пътища, които в най-първият вариант на правителството също попадаха в платената зона.
От прессъобщението на МС става ясно, че тол сегментите са над 5 800 броя. Най-дългият платен участък е по магистрала „Марица“ с дължина от почти 24 км – между село Крепост и отбивката за град Харманли. Най-късият тол сегмент в платения обхват е малко над 150 м в района на област Шумен. Най-новият участък е отсечката Ябланица – Боаза на автомагистрала „Хемус“, която беше пусната в експлоатация през октомври 2019 г.
На днешното заседание бяха приети и самите тол такси, които ще бъдат заплащани от тежкотоварни превозни средства с тегло над 3.5 т. Сега те ще са между 3 и 20 ст. на километър, в зависимост от емисионния клас на превозното средство, товароносимостта му, броя на осите, местата за сядане и класа на пътя. И тук има лека промяна в посока поевтиняване за камионите и автобусите с най-висок екостандарт и запазване на тарифите за най-замърсяващите.