Една жена е прибирала 40% от приходите на общинските паркинги в Созопол с хвърчащ договор
-Г-н Янакиев, какви са задълженията и дълговете на община Созопол, вече трябва да сте напълно наясно, предвид започването на новата финансова година?
Дълговете на община Созопол са в размер на 22 млн.лв. Формирани са основно към кредитни институции – до ЦКБ, например. Имаме неразплатени задължения, които е трябвало да бъдат погасени буквално вчера (12 февруари, бел.а.), които са в размер на над 5 млн.лв., като 3.5 млн.лв. са към юридически и физически лица – контрагенти на община Созопол – за доставка на стоки и услуги. 1.5 млн.лв. са отчисленията по чл. 60 и чл. 64 от Закона за битовите отпадъци и отделно главници около 300 хил.лв.
Тази година бюджетът е направен така, че да се разплатят тези задължения, които са формирани, много е важно да се каже, от предходните управляващи, те е трябвало да ги платят, а те са ги оставили на нас. Иначе 22-те милиона лева кредити имат погасителен план. Тази година трябва да платим 1.2 млн.лв. главница по тях. Догодина – 1.1 млн.лв. Това е положението.
-Трябва ли, според вас, бившият кмет Панайот Рейзи да подаде оставка като общински съветник понастоящем? Той е избран от хората в тази община и това че има други, които не го харесват, имат ли право да издевателстват?
-Това е въпрос на личен морал. Ако бях на негово място, нямаше да допусна да изпадна в подобна ситуация, изобщо нямаше да се кандидатирам. Но какво да ви кажа... има хора, които са гласували за него, избран е. Факт. Аз не съм прокуратура или съд, че да кажа: Панайот Рейзи трябва да бъде отстранен.
-Очаквахте ли да е такова тежко финансовото положение на общината?
-Не. Честно казано, знаех за кредитите от 22 млн.лв., но за огромните просрочени задължения към контрагентите не съм и предполагал.
-Г-н Рейзи обаче току-що в залата, по време на редовната сесия, каза, че това не е нищо необичайно?
-Говорим за кредити или за задължения? За кредитите съм съгласен – взети са 22 млн.лв. Но трябва да отбележа, че една част от тези средства бяха предвидени за осветлението в община Созопол. За този проект имаше осигурено финансиране, а сега фирмата, която бе изпълнител, буквално виси всеки ден с представители пред вратата на кабинета ми, защото се оказва, че ние й дължим още 300 хил.лв. Питам Ви – това нормално ли е? Особено при положение, че е имало осигурено финансиране за този проект. Когато се одобряваше кредитът, на всички съветници беше казано, че една част от него ще е за разплащане с тази фирма. Когато аз станах кмет, се оказа, че все още имаме 300 хил.лв. неразплатени към същата тази фирма.
-Защо прокуратурата не се намесва?
-Подал съм сигнал в прокуратурата, ще оставя всичко в ръцете на държавното обвинение. Каквото е в моите правомощия да направя, съм го направил. Моите анализи също са пуснати към компетентните органи. 22 млн.лв. кредити и 5 млн.лв. финансови задължения, при положение, че собствените приходи на общината са по-малко от 15 млн.лв. Община Созопол отговаря на 5 от 7-те критерия за обявяване във финансова несъстоятелност. Предходният кмет беше отстранен миналата година заради злоупотреби за 2 млн.лв. Вие си направете извода изобщо за какви реални размери на финансовия проблем става въпрос..
-Каква беше обосновката за отказания безлихвен заем?
-Най-общо казано – имаме и други приходови източници. Тоест, има откъде другаде да изстискаме финанси. Неслучайно затова сме отрязали и капиталовата програма.
-Кои ангажименти на общината отпадат заради орязаната капиталова програма?
-Почти всичко, което не е финансирано целево със средства от еврофондовете или държавния бюджет. Чисти средства от капиталовата програма за 2020 г. – собствени средства – остават 190 хил.лв. Ще купим вишка за подрязване на клони и ще закупим устройства за паркингите, тъй като бяхме обещали, че те ще станат реално общински.
-А ще станат ли наистина общински, защото миналото лято на нашите репортери едно яко момче от общинския паркинг пред читалището просто им прибираше парите в джоба си - без фискален документ?
-Да. Ще се постараем да се случи и това.
-Успяхте ли да прекратите концесията?
-Нямало е концесия! Това беше публична частна собственост – с някакъв хвърчащ договор, на който съм се смял от сърце. Общината в съотношение 60 към 40 с една частна фирма, която се държи от една жена от Созопол. След това приходите се делят в това съотношение, от което общината е взела 16 хил.лв. при общ приход от 26 хил.лв.! Това нормално ли е според вас? От 5 паркинга в Созопол с около 500 паркоместа, общината да вземе толкова средства?
- Христо Бардуков от Вашия екип разкри сериозни злоупотреби в детските градини, назначили сте проверки, ревизии, инвентаризация. Доколкото става ясно от твърденията му, хора покрай г-жа Красимира Германова са осребрявали...
-Не мога директно да кажа кой какво е осребрявал. Но и аз имам подрозрения. Сториха ми се доста завишени цените, по които е закупен инвентарът в детските градини. Назначих комисия по случая, която да излезе с доклад и тя почти е готова с анализа. И всичко това пак ще тръгне към компетентните органи, ако се установят злоупотреби, разбира се.
-Установихте ли дали пари от целевите средства за чистота са харчени за други дейности?
-При положение, че неразплатените към почистващата фирма РТК-Созопол задължения, когато аз стъпих в длъжност като кмет на 6 ноември м.г., бяха в порядъка на около 800 хил.лв., какво повече да ви кажа.
-Кои са най-големите установени до момента злоупотреби?
-Точно това е, че парите не са изразходвани целево. Например случаят с РИОСВ-Бургас. С директора инж. Тонка Атанасова водим тежка кореспонденция, заради това, че имаме да плащаме на държавата 1.5 млн.лв., с лихвите 1.8 млн.лв.! Няма как да ни бъдат опростени. Това са екоотчисления, които общината е длъжна да заплаща. За мен не е нормално, че тези суми не са били изобщо плащани през годините, защото те са целеви.
РТК е фирма, която от дълги години работи в Созопол. На нея дължим 800 хил.лв. Къде са отишли парите от такса Смет, които ние събираме от гражданите и от бизнеса? Не е плащано на фирмата и не е плащано на РИОСВ-Бургас. Значи са някъде другаде! Не е нормално и общият приход от всички паркинги да бъде едва 16 хил.лв.