Вежди Рашидов: Колекцията на Васил Божков трябва да бъде запазена непокътната
В понеделник разследващи и експерти от Министерството на културата влязоха в сградата на ул. „Московска“ 43, за да опишат артефактите от колекцията на задържания в Дубай Васил Божков, на когото са повдигнати 7 обвинения. Сбирката включва уникални експонати като златни венци на тракийски владетели, предмети, каквито има в Панагюрското и Рогозенското съкровище, както и най-богатата в света колекция от ритони.
За всяко от произведенията, които се описват, ще се прави специален сандък, разясни Десислава Виткова от фондация „Тракия“, която се грижи за колекцията. Самото изнасяне на експонатите ще продължи няколко месеца.
Председателят на парламентарната комисия по култура и знаменит скулптор Вежди Рашидов коментира пред колегите от вестник „Ретро“ позицията си за ценността на колекцията и коментира какви експерти е добре да се произнесат за начина на опазване на културното наследство.
- Г-н Рашидов, каква според вас трябва да е съдбата на безценната колекция на Васил Божков, около която се шуми толкова напоследък?
- Като гражданин аз лично смятам, че произведенията от колекцията е добре да останат там, където се намират в момента, като бъдат съхранени и запечатани под контрола на прокуратурата и МВР до произнасянето на съда и едва след това да бъдат изпратени там, където съдът постанови. Но решението го взема прокуратурата. Ако антиките от колекцията не могат да останат там, където са сега, другият вариант е да бъдат на съхранение в музеите, в Националния исторически музей основно. Възможни са и двата варианта.
- Имате ли някакви опасения?
- Не се съмнявам, че прокуратурата ще подходи професионално относно тази колекция и тя ще бъде запазена непокътната. Дълбоко се надявам да не допуснем нещо друго. Преди дни аз реагирах на тиражираните в медиите думи на проф. Веселина Инкова за опит за изнасяне на произведения в чували и кашони, което би било пагубно и опасно. Но след като направих справка, се оказа, че опасенията ми са невалидни и аз поздравявам прокуратурата, че постъпва по един цивилизован начин спрямо колекцията. Това е истината. Слава Богу, че прокуратурата излезе да успокои обществото, че всичко ще се случи по надеждния ред.
- Сега творбите на „Московска“ 43 се описват в присъствието на разследващи и експерти от Министерството на културата. Какви са вашите съвети като творец, познавач и ценител на изкуството?
- Първо, в случая сериозно трябва да се прави разлика между финансови взаимоотношения, бизнес и изкуство.Второ, културното ведомство трябва да бъде в помощ на прокуратурата. Давам елементарен пример – нормално е, ако се изнасят краставици, Министерството на земеделието да бъде там със свои експерти. Да каже дали това ще се развали, как ще се съхрани. Министерството трябва да бъде първо там в тази ситуация. По-важно е обаче не само да бъдат викани чиновници, назначени за експерти, а да се потърси професионалното мнение на онези хора, доказали качествата си на големи експерти – като видния ни траколог проф. Иван Маразов, като проф. Аксиния Джурова, проф. Валерия Фол, доц. д-р Людмил Вагалински, други учени към БАН. За да не се стига до самодейни решения на министерски чиновници.
Тази колекция е национално богатство. Ценно нещо, каквото по света няма. Най-хубавото е, че произведенията се намират на българска земя. В момента ние имаме една прекрасна сбирка, бавно събирана по света, която е много добре обгрижвана, много добре реставрирана и консервирана и най-хубавото е, че тя е в България. Няма значение дали това са частни колекции, важното е да са легитимни, регистрирани по законовия ред, да не са „скришом“. Уверявам ви, че по света има уникални изключително богати с колекциите си частни музеи като музея на Франсоа Пино във Венеция, като фондация „Гулбенкян“ в Португалия, като музея „Пол Гети“ в Америка и много други още, които по нищо не отстъпват на всички останали музеи. Това прави тези държави по-богати. Всичко това е национално богатство.
Винаги съм се вълнувал, когато видя такива уникати, толкова добре и изящно изработени произведения. Радост за очите на професионалистите. Няма нищо по-ценно от материализираната история. Колекционерството е забавлението на богатите хора, това е техният гъдел, любимото им занимание в живота. Но никой колекционер не е отнесъл в гроба това, което притежава. В крайна сметка произведенията винаги остават някъде в родината.