Имаме сериозен проблем с транспортната схема на Карнобат, обмисляме въвеждането на синя зона
Кметът на Карнобат Георги Димитров си осигури подкрепа за Бюджет 2020 след инфарктно заседание на Общинския съвет през седмицата.
Припомняме, че Димитров попадна в необичайна ситуация и няма мнозинство в ОбС, което поставя пред сериозни изпитания четвъртия му мандат. Поради тази причина преди два месеца бе отхвърлена план сметка "Чистота".
Приемането на бюджета до последно бе под въпрос, но с гласовете на трима съветници от ГЕРБ - Антоанета Пенева, Антоанета Стоянова и Драгомир Вълчев и двама от БСП - Мирослав Спасов и Теодор Ченешев макрорамката бе приета. След края на заседанието Георги Димитров говори пред Флагман.бг и други медии по актуалните теми.
Приеха бюджета на Карнобат, изненадваща подкрепа за Георги Димитров от съветници на БСП и ГЕРБ
-Г-н Димитров, приеха бюджета на Община Карнобат на инфарктно заседание, но получихте укор, че не обръщате достатъчно внимание на малките населени места...
-Категорично не е вярно. За селата харчим около 1.6 млн.лв. От данъци и такси събираме 179 хил.лв. Искаме да реализираме много по-големи проекти, но за съжаление сме с вързани ръце. За да направим ремонт на улиците, е необходимо да се подмени подземната инфраструктура, а това е в правомощията на ВиК Бургас, което обаче е търговско дружество и трудно можем да ги убедим да инвестират в по-малките населени места. Основните им средства са насочени към Бургас, общинските центрове в региона, както и довеждащите водопроводи.
-Защо не заделихте средства за спортна зала, както поискаха някои от общинските съветници?
-Защото не е по силите на Община Карнобат. Вие, журналистите, сте хората, които обикалят всички общини и имате представа къде какво се случва. Бургас в момента завършва най-голямата си спортна зала. Не му завиждам на Димитър Николов, защото изграждането на това съоръжение е най-малкият проблем. След това големите неприятности идват при издръжката на тази зала. И ако Бургас е 200 хил.души, то Карнобат е 19 хиляди. Как ще поддържаме залата? Откъде ще осигурим ресурс? На нас ни трябва база, колкото да осигурим на децата място за спортуване – да не мислят за пороци. Ние не искаме, например, ОФК Карнобат да влиза в професионална футболна група. Искаме обаче да поддържаме 6 отбора в ДЮШ, защото децата имат желание да спортуват, а има и интерес от страна на гражданите – да ходят да ги гледат.
-Завишихте бюджета с 300 хил.лева, с бих казал финансов трик (разсрочиха се средства, които трябва да се връщат по линия на нисколихвения финансов механизъм на фонд ФЛАГ, б.а.), за да изпълните исканията на част от общинските съветници, но има ли опасност да вкарате макрорамката в дефицит?
-Не само, че няма, но ще се постарая да надскоча този бюджет. Дори и предвидените 300 хил.лв., които трябва да правим чрез финансови инструменти аз мисля, че има възможност с оптимизиране на усилията на общинска администрация, да ги покрием още тази година. Знам къде са резервите на общината, знам къде са моите физически и ментални резерви.
-Кои са приоритетите в капиталовата ви програма за 2020 година?
-Наложихме практика да вървим след ВиК. Те минават и подменят водопроводите, едва тогава ние асфалтираме. Сега утвърдихме улици за ремонти, които или са готови, или са включени в плановете на ВиК. По отношение на четвъртокласната пътна мрежа, там приоритет са ни тези пътища, които се нуждаят от най-спешен ремонт. 700 хил.лв. се насочваме към пътя Антимово-Черково-Сърнево. В момента по линия на зимно почистване, защото и от там имаме ресурс и поради факта, че зимата, Слава Богу, закъсня, почистваме крайпътните храсти.
Ще търсим средства за ремонт на пътя Железник-Деветак. За щастие миналата година направихме пътя Венец-Гара Церковски-Деветинци-Деветак. Т.е.- в момента имаме как да стигнем до хората. Що се отнася до другите обектив в капиталовата програма, там виждате – 2.5 млн.лв. за проекта за рекултивация на депото за битови отпадъци. Собственото ни участие е сравнително малко – парите са от ПУДОС. Продължава работата по саниране на блокове. Административни сгради вече ги направихме всичките. Ще кандидатстваме с още 10 жилищни блока по допълнението на програмата „Региони в растеж” и сме готови с проектите. Работим по подобрение на енергийната ефективност.
Съгласен съм с това, че бяха поставени въпроси, които са текущи и даже не влизат в капиталовата програма. Но ние затова сме планирали средства от други икономически дейности, за да си направим тротоарите, междублоковите пространства.
Колкото и да е малък Карнобат, имаме сериозен проблем с транспортната схема. Заложихме 25 хил.лв. за проучване и организация на транспортната схема. Обмисляме сериозно да въведем синя зона или подобен начин за контролиране на трафика в ЦГЧ. Сега се строи нова сграда на полицията, приключихме и строежа на сграда за млечна кухня, която всеки момент ще влезе в експлоатация. Там ще се получи голямо струпване на коли. Друго голямо струпване е паркинга пред църквата и къщата на Димитър Полянов. Улицата зад Общината - „9-ти септември”, която е двупосочна също е постоянно натоварена. Транспортът става все по-голям проблем. Всеки от нас има поне по една кола. Всички искаме да са с нас наблизо и трябва да правим платено и под контрол, за да облекчим малко трафика си.
По отношение на детските градини кандидатствахме за ремонт на 3 детски градини. Със санирането им сме приключили, но има какво да вложим във вертикална планировка на дворните пространства, защото някои от тях са с пособия отпреди 15-20 години. Заради това съм удовлетворен, да не кажа приятно изненадан, от разума и достойнството на някои общински съветници. Удовлетворен съм от разума, защото приеха разумното решение да имаме бюджет на общината.
-Различните общински съветници определиха различни определения за бюджета. „Бюджет на компромиса”, „Бюджет на консенсуса”. Вие как смятате?
-И едното, и другото са коректни наименования. Консенсус дотолкова доколкото решенията в Общинския съвет изискват мнозинство от 11 човека. 13 гласуваха „за”.
-Очаквахте ли подкрепата на тримата общински съветници от ГЕРБ и двамата от БСП за бюджета?
-Не я очаквах и им благодаря за достойната позиция. Показаха, че са хора, които милеят за Карнобат и печелят моето уважение.
-Каква ще е концепцията за синята зона? По лев на час? От понеделник до петък?
-Коя идея. Моята или тази на проектантите?
-Вашата идея, вие сигурно имате ясна концепция?
-Имам свое виждане, но ще изчакам и позицията на проектантите. По отношение на данъците и такси, винаги съм считал, че има две страни - една, която плаща и друга, която взема. Ако тази, която взема, иска да има постоянни постъпления, тя трябва да помисли за тази, която плаща. Т.е. - платецът да има възможност да плати.
-Значи ще сложете по-ниска такса, за да имате по-големи приходи?
-Да. Ако се плаща веднъж в годината, таксата да бъде минимална - например 30 стотинки на ден – 120 лева на година. Ако говорим за час например да бъде 1 лев.
-Какво предстои да обсъждате с ВиК асоциацията?
-Единият от въпросите днес го гласувахме. Реализацията на проекта, който е за 420 млн.лв. за Бургаска област, европейското финансиране не предвижда разходи за такси. На практика ссобственици ще станат общините и те ще предадат тази собственост на оператора да я експлоатира. Европейския проект не предвижда пари за редица такси – ние изграждаме своя собственост и е нормално ние да поемем ангажимента да си я финансираме сами. Вариантите бяха или както се гласува днес – освобождаване от такси във връзка с проекта или като възникнат таксите, да си плащаме. Вероятно ще ни информират за състоянието на язовира. Допреди 1-2 дни той беше на 153-154 млн.кубика (към 5 февруари, б.а. ), от което полезния обем бе около 75 млн. кубика. Това е около 60% и преди сме стигали до такова равнище. Проблемът е във водостока и водосбора сега – не знаем доколко ще се напълни и доколко ще можем безпроблемно и безрежимно да се справим през лятото – говоря не само за Карнобат, а за Бургас, Слънчев бряг, Варна. Надяваме се да падне повече сняг.
-Как ще организирате сметосъбирането през 2020 година?
-Както досега. Но има проблем, за който не стана въпрос по време на сесията. Официалната такса за депонирането по чл. 64 официално по закон за 95 лв. на тон. Преди два месеца и половина по линия на Националното сдружението на общините водихме разговори с тогавашния министър на околната среда и водите Нено Димов и той пое ангажимента това увеличение да бъде плавно – да стане 69 лева, сега е 57. Догодина с още 12-13 лева. Тоест разликата между 69 и 95 лв. да стане плавно. Но министърът сега е друг и не знаем дали новият ще приеме ли ангажимента на предшественика си. Иначе за нас това означава допълнително около 160 хил.лв., които ги няма никъде в бюджета. Нашите разчети са правени на 57 лева, ако трябва още сега да се завишат, ще ни бъде много тежко. Вторият голям проблем са нерегламентираните сметища, които ги има навсякъде. Казвам навсякъде – случи се да обикалям и другите общини, виждам, че не сме само ние, като изключение. Има още проблеми, които ги няма в план-сметките. Въвеждането на тол такси, например. 9 общини возим отпадъците си към Братово. Половината от нас карат по магистралата. Това няма как да не влезе в разходите. Трябва да се справим, както досега.
А бе що общината не вземе да произвежда нещо ,да се бори на пазара, да плаща заплати , осигуровки ДДС, ДП и тн.
За един каракачанин питам
Вечна дружба дърти мусури