ПП "МОРЕ" преди гласуването на Бюджет 2020: Защо Несебър продължава да затъва във финансово блато?
От ПП "МОРЕ" изпратиха официална позиция относно Бюджет 2020 на община Несебър, който се гласува в момента на сесия на Общинския съвет. Ето пълния текст на становището:
"Не напразно се смята, че Несебър е най-богатата българска община. Годишните й бюджети наистина са рекордни, а на нейната територия - от Равда през курортите „Слънчев бряг” и Свети Влас до Обзор постъпват десетки милиони левове от туризъм.
В същото време общината намалява своя бюджет, продължава да затъва финансово, туристите намаляват, зимната безработица расте, гастербайтерите за чужбина се увеличават.
Защо се стига дотам?
Първопричината за това е неефективното управление на огромните приходи в излишни разходи, както и политизирането на икономическите процеси. Всички тези пороци могат да се видят с просто око в проекта за бюджет 2020 на Община Несебър, възлизащ на 65 200 000 лева.
Седем основни въпроса се набиват на очи в този проекто бюджет.
Първо – В него отново не става ясно как ще бъде направена реклама на туризма в община Несебър? ПП МОРЕ от много време алармира за този проблем. Другите морски общини се презентират с множество ефективни реклами и непрекъснато увеличават бюджета си за това. В Несебър такава реклама или липсва или се прави неефективно, непрофесионално, с минимален бюджет и с неясно планирани разходи.
В проектобюджета за 2020 г. има заложени 4 700 000 лева като приход от туристически данък. Логиката изисква голямата част от тези постъпления да бъдат изразходвани за туристическа реклама. Така ли е?
От тях се предвиждат 170 000 са за рекламни материали и книги – каквото и да означава това. 75 000 за поддръжка и обновяване на туристически сайт. Не е ясно кой е този сайт, какво ще представлява, кой ще го списва и доколко ще е ефективен в морето от сайтове, което всекидневно залива публичното пространство.
220 000 лева ще се дадат за издръжка на туристически информационен център и 215 000 за участие в туристически борси и посрещане на чуждестранни делегации. Не е ясно за кои туристически борси става дума и какви делегации ще бъдат посрещани.
Останалите четири милиона лева от това перо би трябвало да отидат в капиталовата програма за строителство на обекти, свързани с туризма. В бюджета не става ясно кои са тези обекти, колко са и т.н.
ПП МОРЕ категорично настоява голямата част от приходите от туристически данък – минимум 50 процента, да бъдат насочени към реклама на туристическия продукт на общината. Голямата част от населението се прехранва именно с туризъм и общината е длъжна да му помогне с реклама!
Второ – В бюджета не става ясно какви договори за европейско финансиране са подписани. Община Несебър е на едно от последните места в България по усвояване на средства от европрограми, изпреварват я дори т.н. общини от селски тип. Смятаме, че причините за това за прозаични. Липсва капацитет да се защитят проекти в ЕС. Освен това при тези проекти не могат да се вземат комисионни, рушвети и т.н. - там контролът е строг. Като краен резултат от това "въздържане" от европейски средства - страда общината и нейните жители.
Трето – Капиталовата програма, изразяваща се строителство, проектиране и придобиване на дълготрайни материални активи, е в размер на 10 274 736 лв. За сравнение в община Поморие приетият бюджет за 2020 г. е едва 29 318 611 лв. Но капиталовата програма там е на стойност 28 404 941 лв, от които над 25 млн лева са осигурени от спечелени европроекти с подписани договори за европейско финансиране – нещо, което липсва в община Несебър!
Или друг пример - в община Айтос при бюджет 25 000 000 приблизително, капиталовата програма е 9 млн лева! След като бюджетът на Несебър е повече от 65 млн лева, капиталовата му програма трябва да е поне 20 мл лева. Защо това не е така – в проектобюджета не пише. Но едно е ясно – с предвидената по този начин капиталова програма на Несебър няма да има инвестиции. Освен това не е ясно кои обекти са нови и кои са заварени от предходни години? Твърде вероятно е тази неяснота да е допусната съзнателно, за да се режат лентички на вече започнати обекти през предходни години.
В строителната програма за 2020 г. не са предвидени никакви средства за Слънчев бряг и Гюльовца. Тоест, жителите на тези населени места трябва да са наясно, че при тях няма да има никакво строителство с общински средства! За Равда средствата са 97 921 лв, за Тънково – 60 000 лева, Оризаре – 100 000 лева, а Свети Влас ще получи 833 000 лева по-малко в сравнение с м.г.
Четвърто – Планираните приходите от местни дейности за 2020 г. са 53 895 578 лева. През 2019 г. същата тази сума е била 56 661 125 лева. Разликата е 2 765 547 лв. Въпросът е откъде идва тази разлика при положение, че такса битови отпадъци бе неоснователно завишена с 1 350 000 лева - както алармира МОРЕ? Възниква и друг въпрос. Очаква ли се да се изпълни приходната част от местни дейности и какво се случва, ако не се изпълни през 2020 г? От кои пера в бюджета ще бъдат орязани средства?
Пето – Неяснота има и за изразходването на 6 973 196 лв, предвидени като разходи за „външни услуги. В проектобюджета липсва информация какви са тези външни услуги, така че общинските съветници ще трябва да гласуват на сляпо каква точно дейност ще се извършва с тях. Предвидени за 3 787 682 за „Текущ ремонт“. И в този случай в проектобюджета не е посочено какви са тези текущи ремонти, в кои дейности и в кои населени места ще бъдат те. Съветниците пак ще трябва да се доверят "сляпо" на управляващите, предложили бюджета.
Шесто – В проектобюджета има заложени 400 000 лева за покупка на „траспортни средства за БКС Несебър“. През миналата година в бюджета е било предвидено да бъдат закупени транспортни средства - пак за БКС Несебър, на стойност 1 155 000 лева. Възниква въпрос – какво се случва с новозакупените всяка година по този начин транспортни средства? И защо всяка година се отделят пари за нови?
Седмо – Отново се предвиждат т.н. „Структурни промени“ в администрацията на община Несебър. Казано другояче, това означава че се променя структурата, за да бъдат уволнени неудобни на управляващите хора от администрацията, а на тяхно място да бъдат назначени „наши“ хора, подкрепящи кмета и подкрепящите го партии. Щатът без никакъв здрав смисъл допълнително се раздува, което означава допълнителни разходи. В момента, в който тези политически уволнения станат факт – ще ви информираме конкретно за уволнените опоненти и назначените на тяхно място.
В крайна сметка – проектобюджет 2020 очертава нерадостна картина за жителите на община Несебър. След необоснованото повишение на данък сгради и такса битови отпадъци те ще плащат по високи местни данъци, но ще получават по-малко и по-некачествени услуги от общината. Основният поминък в Несебър - туризмът отново няма да получи необходимата подкрепа от бюджета за реклама и популяризиране.
Все пак се надяваме, че може би при обсъжданията здравият разум ще надделее – в името на просперитета на община Несебър и за благото на нейните жители. Те заслужават това.
Политическа партия Местно обединение за разцвет и единство
МОРЕ"
Платена публикация.