Опитваме да се преборим с функционалната неграмотност още от ранна възраст, програмата „Първокласно начало” е добър старт
-Г-жо Ананиева, освен развитие на висшето образование в Бургас, какво още предстои за образованието в Бургас, за началните и средните училища през 2020 г.? В началото на тази учебна година бургаските първокласници влязоха в обновени класни стаи.
Това е и една от важните програми на Община Бургас, която ще продължи след направеното м.г., - „Първокласно начало”. Ще има ремонти във всички бургаски училища и отново всички първолаци ще влязат в изцяло обновени и оборудвани по най-съвременни изисквания класни стаи. Съответно учителите ще преминат обучение по програмата, за да са запознати с новостите.
Ще продължим да обновяваме спортните площадки. Много са училищата в Бургас, които са си направили труда да изготвят технически проекти и да имат готовност, за да можем ние, от наша страна, да търсим финансиране за изпълнението им. За съжаление, дворовете на училищата са много големи и съответно това увеличава цената за обновяване на тези пространства. Затова, за да можем да осъществим повече от тях, се насочихме към поетапно изпълнение на проектите, ще довършим започнатото през 2019 г. и ще започнем нови, които ще приключим тази година.
-Кои са училищата, за които със сигурност може да се каже, че ще получат обновени дворови пространства през т.г.?
-Със сигурност ще довършим двора на ОУ „Пейо Яворов”, където успяхме да направим само една площадка, а ремонта на другата предстои. Ще приключи и ремонтът на двора на ОУ „Георги Бенковски”, където предстои да се изгради още една площадка - за волейбол.
Най-вероятно ще започнем и изграждането на площадка в ОУ „Любен Каравелов”, за което вече има предложение от общински съветници.
-А какво предстои за детските градини на Бургас?
-В програмата на Димитър Николов са упоменати имената на детските градини, за които имаме готовност тази година да започнем ремонти. Едната е „Раковина”, която е с готов технически проект за обновяване на дворното пространство. Имаме готовност да подкрепим тези от ръководствата на детски забавачници, които имат разработен проект, за да можем ние да започнем реализирането му поетапно.
Отново ще следваме същия принцип – ще гледаме да не съсредоточаваме ресурсите и усилията само в един обект, а ще започнем на много места едновременно, за да виждат родителите, че по проекта се работи и има перспектива той да бъде довършен.
-От началото на учебната 2019-2020 г. не е изминало много време, но основна задача на проекта „Първокласно начало” е подобряването на функционалната грамотност още от ранна детска възраст. Има ли прогрес в това отношение?
- Опитваме да се преборим с функционалната неграмотност още от ранна възраст, програмата „Първокласно начало” е добър старт, който започва дългия процес отрано, за да не се изправят после и учители, и родители пред свършен факт. Хората се изненадват, когато разберат, че дете в 7 клас е функционално неграмотно, но това е нормално, когато чак в 7 клас започват нашите усилия. Затова въведохме и програмата „Първокласно начало”, с която полагаме усилия обучението на децата да започне още от ранна възраст. Досега виждаме, че е много трудно образователната система да се пренастрои в посока подобряване на функционалната грамотност още от първи клас. А това е най-важното, защото след като е трудно при най-малките деца, то при вече поотрасналите става на практика невъзможно.
Ще кажа следното – по поръчка на кмета Димитър Николов, на края на тази година ще имаме проведено изследване сред учениците в Бургас, което ще засече параметрите, показващи нивото на функционална грамотност спрямо предходния период.
Засега отчитаме, че когато децата използват новите технологии, те успяват да изпълнят два пъти повече задачи, зададени от учителя.
-Какво точно представляват нововъведенията в класните стаи на първокласниците и те подобряват ли реално възможностите им да усвояват материята?
-Няколко са принципните и важни неща в това, което правим. Първото е пренастройката на системата. В наши дни светът е глобален и всяко дете може да намери информация, а това налага преосмисляне на всичките ни разбирания за образованието досега. Децата трябва да се научат да отсяват информацията, която намират и от всичко, което ги залива в социалните мрежи и в интернет като цяло, да успеят да извадят важното. Целта е те да усвоят това умение още от най-ранна възраст.
Вече отмина времето, в което учителската работа се изразява в това да накара детето да си научи урока и след това да изкаже всичко по учебник. Нужно е да научим децата да могат да отговарят на въпроси към текста, който четат – това на практика показва техните знания. Защото в момента това не е така – когато нашите деца четат, те не разбират какво реално четат.
И в тази връзка, когато процесът от черната дъска се преместти към дигиталния свят, той се превръща за тях в по интересен и по-занимателен. Не е маловажен и опитът ни да направим така, че децата да работят в екип. Световното знание става все по-голямо и е все по-невъзможно един човек да знае всичко. Затова по програма „Първокласно начало” сме купили за децата не индивидуални таблети, а един за група от 4 деца. Чиновете в класните стаи вече са единични, като това позволява за различни аранжименти по време на час, по преценка на учителя и в зависимост от задачата.
-Крайният резултат на тази реформа обаче изглежда като много драстична промяна от това, което досега наблюдаваме в образователната система?
-Да, затова подхождаме бавно, поетапно. Много е важно в случая обучението на учителите. Обучението, което направихме в началото на годината, беше ценно за тях, но имаме и екип, който подкрепя колегите на място. Понякога по-възрастните учители се притесняват да ползват новите технологии, като тогава се намесва въпросният екип, който им демонстрира цялата функционалност на техниката. Веднъж показано, след това практиката ни показва, че преподавателите бързо свикват с новите методи на работа.
Използването на електронните дъски и таблетите не е самоцел. То подкрепя усилията ни, свързани с цялостната промяна на начина на преподаване и крайната цел на училището.
Другото важно нещо е,че след тези псевдо конкурси за директори ,масово учители напускат или биват принуждавани да напускат училищата си, в които са работили много години!
Не материалната база прави едно училище елитно, а учителите му, доказали се през годините.
Вие си затваряте очите за безобразното кадруване в бургаските училища!Синдикатите никави ги няма, както винаги...