Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Петима министри не могат или не искат да съберат неустойки от "Фрапорт" за летищата във Варна и Бургас

Само за последните три години неустойките са близо 300 хил.евро, но никой няма волята да ги събере
Ключови думи: Фрапорт, летище Бургас, новини, Летище Варна, концесия

Петима транспортни министри за последните десетина години не са могли да се справят със събирането на неустойките от концесионера на летищата във Варна и Бургас "Фрапорт",пише mediapool.bg. Това са сегашният министър Росен Желязков, както и предшествениците му Ивайло Московски, Данаил Папазов, Александър Цветков и Петър Мутафчиев, става ясно от два одита на Сметната палата, засягащи концесията, стартирала през 2006 г.

По-старият одит е проверил как транспортното министерство е контролирало изпълнението на концесионния договор за двете летища към 31 декември 2012 г. Новият одит, публикуван в края на 2019 г. от Сметната палата, пък се отнася до контрола върху изпълнението на всички концесионни договори на транспортното ведомство за периода 2016-2017 г. Основното му заключение е, че министерството на транспорта не осъществява "достатъчно ефективен контрол" върху концесионните договори в ресора си.

Защо Летище Бургас има само два целогодишни полета, а във Варна са 20

През годините държавата многократно е претендирала неустойки заради забавяне на договорената инвестиционна програма от "Фрапорт", но компанията редовно е пращала възражения и не е плащала санкциите, става ясно от докладите на палатата.

От "Фрапорт" казаха, че ще отговорят на въпросите, но в следващите дни. От министерството на транспорта също обясниха, че ще отговорят към средата на седмицата.

От най-новия одит на Сметната палата се разбира, че транспортният министър е предявил неизпълнение на годишните инвестиционни планове на летищата във Варна и Бургас за 2012, 2013 г. и 2014 г. Изпълнението на плановете е проверявано не от самото транспортно министерство, а от външна фирма – "Топик сървиз" АД.

Общата неустойка, която транспортното министерство е поискало да се плати, е 296 028 евро за трите години. По данни на Сметната палата към 27 май 2019 г. сумата не е платена, тъй като е получено възражение от "Фрапорт" срещу констатацията за неизпълнение на инвестиционните планове. От одита не става ясно как се е развил случаят от средата на 2019 г. до момента.

Проблем има и с контрола върху инвестиционните планове на двете летища за 2015, 2016 г. и 2017 г. Към средата на 2019 г. транспортното министерство все още не е било възложило външна оценка на изпълнението им. Така на практика то се е отказало да контролира концесиите, смятат одиторите. За трите години "Фрапорт" е трябвало да инвестира 21 млн. евро в летищата, като в отчета си летищният оператор твърди, че е вложил в съоръженията 20 млн. евро.

През 2006 г. немско-българският консорциум "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" взе на концесия летищата във Варна и Бургас за 35 години. Според договора предвидената инвестиция за развитието и модернизирането на летищата до края на срока му възлиза на 403 млн. евро. На 10-годишнината от старта на концесията – през 2016 г., летищният оператор обяви, че е вложил 350 млн. лв. в подобряването на съоръженията.

В предишния одит на концесията, през 2012 г., Сметната палата обяви, че в периода 2007-2009 г. транспортното министерство е наложило неустойки на концесионера в размер на 5.6 млн. лв., които към 2012 г. не са били платени, а министърът на транспорта не е усвоил сумата от разкритата банкова гаранция за целта. Отговорните министри в предишния проверяван от Сметната палата период са били Петър Мутафчиев, Александър Цветков, Ивайло Московски и Данаил Папазов.

В одита от 2012 г. бяха посочени и други нарушения. Според документа изпълнението на основните инвестиционни проекти е стартирало с 2-годишно закъснение. Към края на 2012 г. е модернизирана съществуващата и е изградена нова летищна инфраструктура, без да е достигнато нивото на договорените инвестиции.

Към края на 2012 г. внесеното концесионно възнаграждение е било 92.3 млн. лв.

За периода 2007 – 2012 г. операторът отчита инвестиции за 118.7 млн. евро при планирани в договора 123 млн. евро. Одобрените от транспортното ведомство инвестиционни разходи по плановете за същия период са били 139 млн. евро.

Към края на 2012 г. е завършен изцяло проектът по рехабилитация на пистата за излитане и кацане на летище Варна, в който са вложени над 17 млн. евро. Впоследствие са изградени нови пътнически терминали на двете летища.

28
Коментара по темата
28.
ХХ
14.01.2020 10:41:38
Любопитен съм, кои са 16-те тъпанара минвали ФАКТИТЕ в пост #15.
27.
До Георгиев
13.01.2020 20:56:24
Кое ви е по доброто с тези хамбари които сте направили? Къде сравняваш Терминал 2 в София с Хамбарите на Фрапорт. Отвън лъскаво, отвътре прогнила ябълка!
26.
Рач
13.01.2020 20:47:11
Хм,абе тя държавата или нека е ,местната власт,не може да се пребори с рента а кар фирмата им,която завладя общинския паркинг на Сарафово и го "посиниха" вие очаквате някой да ги глоби за неспазен концесионен договор??? Ха ха ха . Нали се отчитат където трябва.120 млн евро за 5 години....абе множко ми се вижда тая цифра. на фона на направеното....
25.
Минчев
13.01.2020 18:51:24
Събрали са ги парите, ама в техните джобове,не в бюджета!
24.
Boqn
13.01.2020 17:48:41
Тук всички се извъдиха някакви страхотни познавачи и разбирачи, никой не говори с факти, а само с догатки, което говори, колко работа си имате.
Управлението на летище Варна и летище Бургас, според мен е в пъти по-добро от софийското, а това че министрите са смотани и не стават за нищо е една много отделна тема.
23.
Антон
13.01.2020 15:56:43
Докато Росен е министър на транспорта и Боко шеф пари няма да се взимат вие майтап си правите даже се чудя как не са звънна ли още да си махнете статията
22.
гастро езофагеална рефлуксна болест(ГЕРБ)
13.01.2020 15:15:19
Боко е една марионетка. ТИМ притежават транспортното минестерство и швабите преговарят направо с тях
21.
ХХ
13.01.2020 14:37:18
Снощи до късно бях до Старата поща и пих бяло мъжко мляко направо от чучура.Затова сега ръка племъдрости из форума.Искам Жужи Путлин да вземе всичко на концесия в България, това ми е мечтата.
20.
me
13.01.2020 13:08:56
13, това е ако концесионера ИСКА повече полети. Е да де, аме те НЕ ИСКАТ! Мечатата им е всички пасаже във Варна, а бургаското да е товарно. Райън самолетите бяха пълни! До Милано се пукаха по шевовете в двете посоки! Райън казаха, че това е една от най-успешните им линии в България! И изведнъж - хоп всички полети във Варна. Че те имаха даже база тук! Самолет миришещ на ново летеше от тук! Без "съдействието" на концесионера няма как да се изгонят толкова полети от летището към Варна.
19.
ХХ
13.01.2020 13:07:17
@18
дали с тим, дали с ибрикчиите на меркел (боко и захариева)… да не говорим за посланика на меркел …
18.
мислещ
13.01.2020 12:17:07
Никой не иска да си меша капите с ТИМ...ебаси и държавата дето трепери на "новите мутри" !
17.
ХХ
13.01.2020 11:58:13
@13
изброените от теб държави гледат само печалбата и серът на хората и екологията.
Мерси тези крайности - аз по-предпочитам мотивацията в по-малките държави като Швейцария.
16.
Hui
13.01.2020 11:58:11
Timadjiskaistoriq .
15.
ХХ
13.01.2020 11:55:19
@3, @5
"Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" e 60% собственост на "Fraport AG Frankfurt Airport Services Worldwide" основан 1924та.
Естествено е, че НЕМСКИТЕ БОКЛУЦИ ще се съберат с нашенски мутри - и това е ФАКТ. Само ограничени селски дебили си въобразяват, че немската свиня е нещо.
Та я повторете пак нещо за ценностите?
14.
ХХ
13.01.2020 11:49:54
@10
щото така е в демокрацията - некадърността е стандарт.
13.
Защо никой няма мотивация в този deal???
13.01.2020 11:40:10
Темата е за летището в Бургас и защо изглеждат така мудно да повишават полети и дестинации:

Може би концесионера
трябва да наеме чужденец deal-maker да води преговорите да му плаща заплата от $100,000 вместо сегашните $20,000 (предполагам) най вероятно и заплатата да включва процент за повишение на полети и дестинации.
Може да има ситуация на немотивация - дори той/тя да увеличи полетите за Бургас преговарящия няма клауза в заплатата/договор за повишения - тоест няма мотивация.
Трето - дори да повишат полетите от Бургас печалбата им може да е по малка от да кажем ако вземат нови летища във Африка и Азия където има много повече население и такси за събиране. Тоест ако вложат 500 часа и $500,000 за преговори за Бургас печалбата им ще е по малка от ако сторят същото във Азия и Африка във по големи градове.
И затова Бургас е най последна грижа за такъв тип глобални компании.
А може да е предното - че няма в договорите им договорени incentives и бонуси за да правят постоянно усилия.
Договора за концесия може би трябва да включва и повишение на полети и дестинации, и би трябвало да може да се предо-говори.
Всяко партниране изисква периодично предо-говоряне. Но дали държавата има професионален deal negotiator какъвто е Donald Trump например където това е предмет който се учи в училище?
Дали има клауза за предоговаряне и неустойки?
Дано не се окаже че просто всичко необходимо се прави но авиолиниите отказват. Защо отказват? Може би държавата трябва да проучи отговора на авиолиниите — може да излезе че те не искат да работят с тази група заради международна репутация или може би става въпрос за пари пак. Може би трябва да се направи един списък 100 авиолинии на континент - кои са проблемите на двете преговарящи страни за да не отворят на Бургас.
А ако се окаже че има спънки от наша страна?
Има държави искат всичко да са номер едно.
Ето Дубай, ето Холандия, ето Япония ето Китай. Защо в този случай ние получаваме такъв запъртък?
12.
Серго
13.01.2020 11:38:34
Разваляй концесията на мутрите незабавно. Министъра на топло. Под зоркото око на вожда мутрите цъфтят. ТИМ една обезшумителна стена не направиха на това летище.
11.
До 9
13.01.2020 11:28:50
Ти сериозно ли сравняваш ретро летището в Бургас , с терминал 2 в София ??:)))))
10.
А
13.01.2020 11:27:24
Ми що не са в затвора за безстопанственост ?
9.
Георгиев
13.01.2020 11:24:22
И двете морски летища изглеждат много по-добре от преди 10 години а в сравнение със софийското са на светлинни години пред него!
Не разбирам този рев за неизпълнение на концесионни задължения!!!
8.
Тези са единствената причина Бургас да е беден
13.01.2020 11:08:57
Статитията започва много добре.
Летището е номер едно причина за да се държи Бургас малък и беден.
Много хора ще си помислят че това е заговор срещу държавата.
Но аз мисля че това е просто е един жалък пример на на кадърност и безхаберие.
Ако ТИМ са били успешни и добри във химията това не значи че са добри в транспорта. Във този случай има много гнило.
Те напълно бездействат. Те не показват как преговарят със авио-линиите във Азия Европа и Америка.
кмете, изисквай да ти дават доклади всеки месец за това какво са свършили!!!!
Те не са модернизирали летище Бургас още излежда старомодно и тъпо.
И ако видиш подозрителни отказвания изисквай ние да правим преговорите.
7.
me
13.01.2020 11:07:32
Съсипаха полетите от Бургас, за да си направят полетите от Варна, а бургаското чартъри и товарни. Трагедия за туризма на Бургас.
6.
Koko
13.01.2020 10:44:37
Да вземат пари от ТИМ?
Вие от устата на маймуна бонбон вземали ли сте?
5.
крест
13.01.2020 10:42:18
Де да бяха германци с "евроатлантически ценности", но истината е, че са най-обикновени нашенски мутри...А държавата не е особено силна в събирането на вземанията си от тях
4.
Пак прах в очите
13.01.2020 10:40:19
300 хил € са жълти стотинки за Фрапорт
3.
ддддф
13.01.2020 10:33:22
До 2: Какви германци, това са мутрите от ТИМ
2.
ХХ
13.01.2020 10:18:04
имайки предвид, че са германци, твърдението за вложени 300 милиона най-вероятно е лъжа.
Нооо… такива са евроатлантическите ценности и немските бизнесмени с куфарчетата ги владеят много добре.
1.
Ха ха
13.01.2020 10:07:05
Измамниците от Фрапорт вложили 300 милиона ?????
Разваляне на концесията и плащане на неустойка....
  Добави Коментар
Дъщерята на Брус Уилис се омъжва, за да го зарадва? Решила е да внесе промяна в последните му дни живот Нов политически трус в Южна Корея! Внесоха импийчмънт и срещу действащия президент Страната изпадна в политическа криза, когато президентът Юн Сук-йол, който е временно отстранен, обяви военно положение на 3 декември
Брутални кадри от френско летище! Кюрди смляха от бой турски младежи без причина Пострадалите чакали полет за Турция на аеропорта "Шарл дьо Гол" в Париж Изхвърлиха бебе на магистрала Разследващите са претърсили района за записи от камери и хора, които може да са били наблизо, когато детето е оставено
Папата отвори „свещена врата“ в италиански затвор Франциск проявява специално внимание към лишените от свобода по време на 11-годишното си папство Босненският министър на сигурността е арестуван за корупция Акцията се води от Министерството на вътрешните работи
Крим обявява извънредно положение заради нефтения разлив Керченският проток е сцена на сериозна екологична криза Редица квартали на София са без ток Вижте къде няма електричество
На Витоша: Непочистени пътища, не може да се стигне до ски пистите Колоната от автомобили към хижа "Алеко" започва от Драгалевци и е километрична Почина Георги Христов
Три населени места в Община Троян са без ток Снежната покривка достигна 95 см Байдън иска от Пентагона да продължи активните доставки на оръжия за Украйна Светът вече тръпне в очакване пред датата 20 януари, когато сенилният старец ще бъде заменен в Белия дом от Доналд Тръмп