Петима министри не могат или не искат да съберат неустойки от "Фрапорт" за летищата във Варна и Бургас
Петима транспортни министри за последните десетина години не са могли да се справят със събирането на неустойките от концесионера на летищата във Варна и Бургас "Фрапорт",пише mediapool.bg. Това са сегашният министър Росен Желязков, както и предшествениците му Ивайло Московски, Данаил Папазов, Александър Цветков и Петър Мутафчиев, става ясно от два одита на Сметната палата, засягащи концесията, стартирала през 2006 г.
По-старият одит е проверил как транспортното министерство е контролирало изпълнението на концесионния договор за двете летища към 31 декември 2012 г. Новият одит, публикуван в края на 2019 г. от Сметната палата, пък се отнася до контрола върху изпълнението на всички концесионни договори на транспортното ведомство за периода 2016-2017 г. Основното му заключение е, че министерството на транспорта не осъществява "достатъчно ефективен контрол" върху концесионните договори в ресора си.
Защо Летище Бургас има само два целогодишни полета, а във Варна са 20
През годините държавата многократно е претендирала неустойки заради забавяне на договорената инвестиционна програма от "Фрапорт", но компанията редовно е пращала възражения и не е плащала санкциите, става ясно от докладите на палатата.
От "Фрапорт" казаха, че ще отговорят на въпросите, но в следващите дни. От министерството на транспорта също обясниха, че ще отговорят към средата на седмицата.
От най-новия одит на Сметната палата се разбира, че транспортният министър е предявил неизпълнение на годишните инвестиционни планове на летищата във Варна и Бургас за 2012, 2013 г. и 2014 г. Изпълнението на плановете е проверявано не от самото транспортно министерство, а от външна фирма – "Топик сървиз" АД.
Общата неустойка, която транспортното министерство е поискало да се плати, е 296 028 евро за трите години. По данни на Сметната палата към 27 май 2019 г. сумата не е платена, тъй като е получено възражение от "Фрапорт" срещу констатацията за неизпълнение на инвестиционните планове. От одита не става ясно как се е развил случаят от средата на 2019 г. до момента.
Проблем има и с контрола върху инвестиционните планове на двете летища за 2015, 2016 г. и 2017 г. Към средата на 2019 г. транспортното министерство все още не е било възложило външна оценка на изпълнението им. Така на практика то се е отказало да контролира концесиите, смятат одиторите. За трите години "Фрапорт" е трябвало да инвестира 21 млн. евро в летищата, като в отчета си летищният оператор твърди, че е вложил в съоръженията 20 млн. евро.
През 2006 г. немско-българският консорциум "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" взе на концесия летищата във Варна и Бургас за 35 години. Според договора предвидената инвестиция за развитието и модернизирането на летищата до края на срока му възлиза на 403 млн. евро. На 10-годишнината от старта на концесията – през 2016 г., летищният оператор обяви, че е вложил 350 млн. лв. в подобряването на съоръженията.
В предишния одит на концесията, през 2012 г., Сметната палата обяви, че в периода 2007-2009 г. транспортното министерство е наложило неустойки на концесионера в размер на 5.6 млн. лв., които към 2012 г. не са били платени, а министърът на транспорта не е усвоил сумата от разкритата банкова гаранция за целта. Отговорните министри в предишния проверяван от Сметната палата период са били Петър Мутафчиев, Александър Цветков, Ивайло Московски и Данаил Папазов.
В одита от 2012 г. бяха посочени и други нарушения. Според документа изпълнението на основните инвестиционни проекти е стартирало с 2-годишно закъснение. Към края на 2012 г. е модернизирана съществуващата и е изградена нова летищна инфраструктура, без да е достигнато нивото на договорените инвестиции.
Към края на 2012 г. внесеното концесионно възнаграждение е било 92.3 млн. лв.
За периода 2007 – 2012 г. операторът отчита инвестиции за 118.7 млн. евро при планирани в договора 123 млн. евро. Одобрените от транспортното ведомство инвестиционни разходи по плановете за същия период са били 139 млн. евро.
Към края на 2012 г. е завършен изцяло проектът по рехабилитация на пистата за излитане и кацане на летище Варна, в който са вложени над 17 млн. евро. Впоследствие са изградени нови пътнически терминали на двете летища.
Управлението на летище Варна и летище Бургас, според мен е в пъти по-добро от софийското, а това че министрите са смотани и не стават за нищо е една много отделна тема.
дали с тим, дали с ибрикчиите на меркел (боко и захариева)… да не говорим за посланика на меркел …
изброените от теб държави гледат само печалбата и серът на хората и екологията.
Мерси тези крайности - аз по-предпочитам мотивацията в по-малките държави като Швейцария.
"Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" e 60% собственост на "Fraport AG Frankfurt Airport Services Worldwide" основан 1924та.
Естествено е, че НЕМСКИТЕ БОКЛУЦИ ще се съберат с нашенски мутри - и това е ФАКТ. Само ограничени селски дебили си въобразяват, че немската свиня е нещо.
Та я повторете пак нещо за ценностите?
щото така е в демокрацията - некадърността е стандарт.
Може би концесионера
трябва да наеме чужденец deal-maker да води преговорите да му плаща заплата от $100,000 вместо сегашните $20,000 (предполагам) най вероятно и заплатата да включва процент за повишение на полети и дестинации.
Може да има ситуация на немотивация - дори той/тя да увеличи полетите за Бургас преговарящия няма клауза в заплатата/договор за повишения - тоест няма мотивация.
Трето - дори да повишат полетите от Бургас печалбата им може да е по малка от да кажем ако вземат нови летища във Африка и Азия където има много повече население и такси за събиране. Тоест ако вложат 500 часа и $500,000 за преговори за Бургас печалбата им ще е по малка от ако сторят същото във Азия и Африка във по големи градове.
И затова Бургас е най последна грижа за такъв тип глобални компании.
А може да е предното - че няма в договорите им договорени incentives и бонуси за да правят постоянно усилия.
Договора за концесия може би трябва да включва и повишение на полети и дестинации, и би трябвало да може да се предо-говори.
Всяко партниране изисква периодично предо-говоряне. Но дали държавата има професионален deal negotiator какъвто е Donald Trump например където това е предмет който се учи в училище?
Дали има клауза за предоговаряне и неустойки?
Дано не се окаже че просто всичко необходимо се прави но авиолиниите отказват. Защо отказват? Може би държавата трябва да проучи отговора на авиолиниите — може да излезе че те не искат да работят с тази група заради международна репутация или може би става въпрос за пари пак. Може би трябва да се направи един списък 100 авиолинии на континент - кои са проблемите на двете преговарящи страни за да не отворят на Бургас.
А ако се окаже че има спънки от наша страна?
Има държави искат всичко да са номер едно.
Ето Дубай, ето Холандия, ето Япония ето Китай. Защо в този случай ние получаваме такъв запъртък?
Не разбирам този рев за неизпълнение на концесионни задължения!!!
Летището е номер едно причина за да се държи Бургас малък и беден.
Много хора ще си помислят че това е заговор срещу държавата.
Но аз мисля че това е просто е един жалък пример на на кадърност и безхаберие.
Ако ТИМ са били успешни и добри във химията това не значи че са добри в транспорта. Във този случай има много гнило.
Те напълно бездействат. Те не показват как преговарят със авио-линиите във Азия Европа и Америка.
кмете, изисквай да ти дават доклади всеки месец за това какво са свършили!!!!
Те не са модернизирали летище Бургас още излежда старомодно и тъпо.
И ако видиш подозрителни отказвания изисквай ние да правим преговорите.
Вие от устата на маймуна бонбон вземали ли сте?
Нооо… такива са евроатлантическите ценности и немските бизнесмени с куфарчетата ги владеят много добре.
Разваляне на концесията и плащане на неустойка....