Такситата искат да возят за минимум лев на километър
За поредна година таксиметровите шофьори искат минималната цена за километър в столицата да стане един лев за дневна тарифа и с десет стотинки отгоре при нощния превоз. Миналата година общинските съветници в София решиха с гласуване на минималната цена за услуга, че такситата не може да искат по-малко от 77 ст. на километър през деня и 88 ст. на километър през нощта.
Дотогава в столицата нямаше фиксирана минимална цена, а само максимална на стойност - 1,30 лв. на км през деня и 1,95 лв. на км през нощта. Липсата на ясна минимална цена предизвика и протести. Минималните и максималните тарифи по принцип трябва да се актуализират всяка година, което е разписано в закона и общинските съвети го решават.
В най-големия град вече осма година няма промяна на тарифи и такси, коментираха пред "Монитор" от четирите големи национално представени организации - Съюз "Такси", Браншовата камара на таксиметровите превозвачи, Националния съюз на превозвачите и Асоциация на таксиметровите синдикати. Изменение на трите такси - повикване, първоначална и престой, ще бъдат предложени от бранша за изменение на наредбата за услугите им след приемане на преминалия вече обществено обсъждане Закон за автомобилните превози.
Според шофьорите е необходимо и тези такси да имат минимални и максимални цени. "Така един път и завинаги да има рамка, за да няма злоупотреби. Отдолу сега се прави дъмпинг на пазара, а трябва да се избегнат измамите при превозите, от които страдат клиентите", смята Кирил Ризов от Съюз "Такси".
Таксиметровите шофьори искат и конкретно да бъде разписано в закона, че до 31 октомври всяка година общинските съвети ще решават за актуализация на данъка и тарифите на таксиметровите услуги. Ако не гласуват нищо, остава старият размер, но при промяна тя да важи от началото на следващата година. Такситата да карат и по бус лентите, но само ако возят пътници. Идеята е стара, но за пореден път ще бъде дискутирана при разискванията на измененията на Закона за автомобилните превози в транспортната комисия.
Сега предложението отново е на масата, а целта на промяната е да улесни при придвижването с такси по-лесно да се преодоляват задръстванията. Против шофиране в бус лентата са неправителствени организации, една от тях е "Спаси София".