Родителите търсят отвлечените си за жрици момичета чрез МВнР
Откраднати от шофьори автомобили и престъпления като трафик на хора, които биват склонявани към проституция, са сред най-честите причини да бъде търсено съдействие от Ситуационния център на МВнР от български граждани в чужбина или техни близки у нас. Това става ясно от информация, предоставена на „Монитор“ от външно министерство.
От ведомството уточняват, че кризисният център е търсен с молби за съдействие от близки на малолетни и непълнолетни български граждани в риск. Сигнали постъпвали и от изпаднали в беда шофьори на международни превози, както и от роднини на хора, намиращи се в райони на бедствия и конфликти и нуждаещи се от помощ или евакуация. На горещата линия в МВнР биват търсени и за издаване на документи за гражданско състояние, свидетелства за съдимост, изгубени или откраднати документи за самоличност и шофьорски книжки.
От ведомството също така предоставят информация за услуги по заверка на подпис и съдържание, както и за разрешаване на противоречия с работодатели. В много от случаите до тези противоречия се стигало, след като работодателят е взел паспорта на работника и не му го връща, с което му пречи да се завърне в страната си и щраквайки капана го превръща в един от т.нар. бели роби.
Противоречията се изразявали и в това, че двете страни са се договорили за една сума, а в крайна сметка работникът е прецакан с по-малко пари. Най-често задаваните от нашенци въпроси, преди да отпътуват за друга страна, пък били свързани с визови режими и възможности за удължаване на престоя, с индекс на риска при пътуване до конкретната дестинация, както и с възможности за работа и лечение. В същото време най-честите, нетипични за дейността на МВнР запитвания касаели липсата на роуминг и интернет и тарифни планове.
От справката, изготвена от МВнР, става ясно още, че за последните 3 годни , получени в Ситуационния център, са се увеличили почти тройно. За 2017 година оперативните дежурни в дирекцията са регистрирали 5334 сигнала - 2407 по телефона, 2052 по електронната поща и 875 по факс.
Броят им за 2018 година е скочил до 8559, като 6727 са подадени по телефона, 1160 по електронната поща и 672 по факс.
През 2019 година, за периода януари-октомври пък, оперативните дежурни на Външно са регистрирали общо 13 157, като според начина на подаване броят им съответно е 11 018, 1596 и 543.
От ведомството изтъкват, че увеличението на броя получени сигнали за съдействие се дължало в най-голяма степен на въведената от тях на 7 август 2018 година услуга за абонати на български мобилни оператори, която се изразявала в получаване на СМС при влизане в роуминг с информация за номера на денонощната дежурна телефонна линия в МВнР. От Външно поясняват, че СМС уведомяването е напълно безплатно за абонатите на мобилните оператори и не води до никакви допълнителни разходи за министерството, респективно за държавата.
На уебстраницата на Външно има и рубрика „Пътувам за…“ , чрез която гражданите могат да се информират по интересуващи ги въпроси за отделните страни, включително за тези, в които искат да пътуват. Посетилите „Пътувам за…“ за периода на трите години е общо 5241, като и за трите години най-много са регистрираните за Турция.
За 2017 година броят на пътуващите зад граница, възползвали се от услугата, е бил 1987, като най-много наши сънародници са се регистрирали за Турция – 228, следвана от Гърция – 91, Индонезия – 85, и Италия – 76. За 2018 година пък от общо 1486 души за Турция са се регистрирали 92, за Индонезия – 67, за Украйна – 62, а за Тайланд – 54. През 2019 година за периода 1 януари-25 ноември броят на хората е достигнал 1768, като за югоизточната ни съседка той е163, за Йордания – 99, за Тайланд – 78, а за Индонезия – 75.