Пловдивчани ни завиждат: Как ще ги стигнем бургазлии?
Пловдивчани завиждат на Бургас и проектите, които се реализират в града. В регионалния сайт Podtepeto.com излезе публикация със заглавие "Как ще стигнем...бургазлиите", а поводът е интегрираната градска платформа "SMART BURGAS". В нея жителите и гостите на града имат възможност да разгледат пътната обстановка, улиците в ремонт, местата за паркиране, да се запознаят се с чистотата на въздуха, подходящо ли е времето за плаж или просто да наблюдават динамиката на града в реално време.
Ето и цялата публикация на Podtepeto.com
В Пловдив не знаеш дали и кога ще дойде рейс, в Бургас виждаш на живо онлайн ремонтите, транспорта…
Община Бургас представи преди няколко дни новата интегрирана информационна система, която представя различна информация на гражданите – както се изрази кметът на морския град Димитър Николов, „първа стъпка към Смарт Сити“. Приложението, през което всеки може да получи разнообразна информация се нарича Smart Burgas. В действителност това все още не е Smart City, тъй като са нужни още много допълнения – най-вече системата да бъде интерактивна. Иначе казано не само да се получава информация, а и тя да се използва за по-добра работа на града, контрол на транспорта и други градски системи.
Информационната система обаче е несравнимо по-добро от всичко, което имаме в България, а, вероятно, и в който и да е друг български град. Какво предлага тя?
На сайта, който е достъпен от абсолютно всеки човек на планетата може да се намери съвсем тривиална информация – температура на въздуха и водата, както и публично официална информация за качеството на въздуха, нивото на водата и др. подобни. Всеки може да си пусне и web-камера от няколко точки в града – нещо, което само по себе си не е кой знае колко иновативно, тъй като подобни услуги в България има от повече от 10 години.
Истински атрактивни и безспорно полезни са няколко други допълнения в системата. Така например всеки може да погледне във всеки един момент каква е заетостта в Синята зона. Освен цялостна информация за целия град, се предоставя и информация до ниво квартали – по улици на града колко свободни паркоместа има.
Удобство за използващите велосипеди пък е друга система, интегрирана в сайта – за общинските велосипеди. За разлика от Пловдив, в Бургас всеки може да си наеме общински велосипед от десетки велостойки в целия град. Освен, че самата система е бърза и лесна за използване и плащане, в момента дори може да се проверки на коя велостойка колко велосипеда има. Така, например, ако на някоя стойка няма велосипеди, може да си спестите ходенето до там.
Интересна добавка е и системата за градския трафик, която показва върху картата на града кои кръстовища са по-натоварени в момента и къде няма задръстване. Модерната система в Пловдив не ни предлага нищо подобно за момента.
Особено интересна е и информацията за разделното събиране на отпадъци. Публично се извежда информацията за количеството предадени разделно боклуци – хартия, метал, стъкло, пластмаса и други. В Пловдив можем да коментираме единствено картата на „Чистота“, в която уж са вкарани географските локации на различните видове кофи – но тази карта не е актуална, т.е. е почти излишна. Какво и как се събира също е напълно неизвестно.
Може би най-интересно за много хора ще бъде и приложението за ремонти. Десетките ремонти, които се случват в града са публично известни. Така за всички 27 ремонта в този момент в Бургас всеки може да получи пълна информация: какъв тип ремонт има на даденото място, в кои дни продължава ремонтът, в кои часове ще се извършва, кое е отговорното лице и дори – мобилен телефон на лице за контакт. Нещо също много далеч от представите за публичност и прозрачност у нас.
На фона на продължаващата да не работи пълноценно система на обществения транспорт, сравнението с Бургас може да ни послужи за цел, която да гоним, но и да бъде твърде разочароващо за разстоянието, което дели развитието в 21 век на нашия град и морския ни съсед.
А напишете една статия, колко бургазлии напуснаха града в посока София, Пловдив, че и Стара Загора. Питайте хората по улиците и те ще ви изброят свои близки, приятели и познати, за които знаят, че са намерили препитанието си другаде. Заспиващ град - убежище на другоселци с неясни цели и мотиви за пребиваване станахме, но и при тях вече се усеща отлив и текучество.
https://bnr.bg/burgas/post/101193711?fbclid=IwAR0_brOQoha0QFFnDJDPZ3t-AN2Da32momr-W06qmWtN1KJLYKCxRbW8fgQ
Анонсираната през миналата седмица (включително и от мен*) интегрирана градска платформа „Смарт Бургас“ е нещо като ремонтите в София – Хубаво е, но не е готово. След като отделих време да се поразровя в информацията, която предоставя, по-детайлно, се оказва, че тя е още далеч от понятията „смарт“ и „интегрирано“
Една от най-важните ѝ функции за хората е тази за свободните паркоместа в „синя зона“. Да, ама не. Всъщност, тя дава обща информация, в процентно отношение, за цялата зона в града. Например – 78% заета, 22 – свободна. Тъй като вече се бях подвел по числата, които се изобразяват на картата в този модул, се обърнах към фирмата. Оттам конкретизираха:
„Към момента не може да се визуализират свободните места в синята зона, тъй като няма поставени датчици отчитащи заетост. Числата, които виждате на картата показват броя обекти (автомати за таксуване, стоянки на таксита, станции за зареждане на електромобили и други), които се намират в района“
Тоест, трябва да се монтират датчици в цялата „синя зона“, за да имаме наистина информация къде и колко места има. Хубаво е, но не е готово!
Другата важна информация би следвало да е за наличието на велосипеди по общинските стоянки. Наша проверка на само една от тях показва отново неактуална информация. На стоянката на Автогара Юг изписва, че има един електро и пет конвенционални велосипеда (снимка 1). Реалността е между 1 и 0 (снимка 2). Отделно, в платформата е написано, че информацията е актуална към 16 октомври. Хубаво е, но не е готово!
Реших да проверя трета функционалност, която най ме впечатли. Как платформата може да те навигира към контейнер, а при подземните – да се разбере и дали са пълни и така да няма празен ход с торбите за боклук. Защото подземните, които са за разделно събиране, имат датчици, които показват колко са пълни. Реших да направя това за контейнерите на ул. „Филип Кутев“, срещу сградата на БНР – Бургас. (снимка 3). Оказва се, че те дори не фигурират на т. нар. интерактивна карта на платформата. (снимка 4) Която, междудругото, ти иска включване на GPS и не отчита, че той е включен (снимка 5). Така и не можах да тествам тази придобивка. Хубаво е, но не е готово!
Друго нещо, което би било полезно за хората, е секцията с ремонти по улиците. Първото, което се набива на очи е реконструкция на „Стефан Стамболов“, от кръговото – до кръстовището със „Струга“. Което не е лошо, само че този ремонт приключи. А самата информация виси неактуално там със срокове 20.09 – 13.10. (снимка 6). На същия булевард, но пред строящата се зала има стеснения на платното, заради ремонтни дейности, но то не е отбелязвано на интерактивната карта и информацията я няма в платформата. Хубаво е, но не е готово!
Да, съгласен съм, че има още работа по нея, тя ще се развива и надгражда. Въпросът е защо трябваше да се пуска набързо (дори продължава да стои надписът за Бета версия). Защото така създава впечатление за нещо неработещо още от самото му начало. А в момента в нея няма нищо кой знае колко иновативно, интегрирано и, още по-малко, смарт. Кога ще стане и колко ще се надгради и развие – предстои да видим. Важното е, че в Пловдив ни завиждат за нещо, което … още нямаме.
Трябва да вървите назад