Нено Димов: Нужни са над 700 млн. за решаване на проблема с мръсния въздух
Министърът на околната среда и водите Нено Димов заяви, че има над 700 млн. лева за решаване на проблема с мръсния въздух в текущата оперативна програма на министерството. Министърът коментира пред БНТ темата с мръсния въздух. Според него тя е станала актуална, когато е била определена като приоритет на министерството през 2017-та година.
Фокусът за справяне с мръсния въздух трябва да е насочен към транспорта и битовото отопление, коментира той. Министърът заяви, че основният замърсител е битовото отопление, на второ място транспортът и едва на трето място с малък процент – промишленото замърсяване. „Ние успяхме да осигурим около 500 млн. лв. за българските общини, които да кандидатстват за електрифициране на градския транспорт. Един от проблемите в Европа са азотните окиси. Автобусите, които са на газ, генерират азотни окиси“, каза той и посочи, че електротранспортът не го създава.
„Когато се задават въпроси към местната власт, трябва съответно местната власт да отговори на това, което направихме и което според мен беше много сериозен пробив за пръв път в екологично законодателство, в закона ние променихме в момента стимулите и респективно санкциите към местната власт, не те да изпълняват програмите си. Досега беше санкционирано, ако не се изпълняват програмите, сега ние санкционираме, ако няма резултат, т.е. за първи път фокусът е насочен към постигане на резултат, което в края на краищата е важно, защото ако вие изпълнявате една програма без резултат, значи тази програма не е добра“, коментира Димов.
Много е ранен етапът за цените на самолетните билети във връзка с декларацията на холандското правителство за авиацията, каза той във връзка с декларацията на холандското правителство за авиацията.
„Това по принцип много на ранен етап е. Тук се повдига много сериозен въпрос и в ЕС не трябва да има теми табу. Това е въпрос в общия контекст на мобилността. Българското правителство в мое лице предложи да бъде направен специален фонд за електрификация на транспорта в Европа. Това е пореден разговор в посока чистата мобилност, тук тепърва ще предстои да се правят анализи и да се взимат решения“, каза още Димов.
Според него този проблем има няколко аспекта: икономически, екологичен и социален. „България се присъедини към повдигането на дебат. Този дебат трябва да се проведе, този анализ трябва да се случи. Когато той се случи и видим не само единият елемент, ЕК ще вземе решение дали изобщо да стартира такъв процес и като го стартира всяка държава членка ще може да вземе отношение по него“, допълни още Димов.
2. Кравите пърдят и се уригват, както и прасетата смърдят и с това се отделят азотни съединения. Има ли статистика за кжличеството азотни газове от фермите, транспорта (самолети и кораби) и индустрията?
3. За самолетните билети - въпросът е зако гербаджийските нефели се натискат, та всички държави да ни се присмиват.