Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Ще преместят ли американските компании производството си от Китай?

През последните няколко години Вашингтон и Пекин водят ескалираща война на думи и мита
Ключови думи: китай, америка, сащ, производство, преместване

Предстои ли администрацията на Тръмп да направи предколеден подарък на Китай и на пазарите? Това е въпросът за инвеститорите на стойност 360 милиарда долара, пише Джилиън Тет за Financial Times.

През последните няколко години Вашингтон и Пекин водят ескалираща война на думи и мита, след като президентът Доналд Тръмп се опита да преформулира условията за търговия между САЩ и Китай. Но в четвъртък китайската държавна телевизия цитира държавни служители, които казват, че преговарящите между двете страни „биха искали поетапно да премахнат някои от допълнителните мита“.

Това става на фона на сигнали, че скоро може да бъде подписана така наречената „първа фаза“ на сделката между Тръмп и Си Дзинпин, която да отмени мита, наложени на китайски внос за 360 млрд. долара, точно преди решаващия празничен период за пазаруване в Америка. Не е изненадващо, че това предизвика предсезонната радост на пазарите.

Но преди инвеститорите да започнат да ликуват, те трябва да са наясно с две уговорки. Първо - и най-очевидно - американските корпоративни ръководители знаят, че всяка първа фаза на сделка е малко вероятно да реши ключови въпроси за бъдещите търговски отношения между САЩ и Китай. Двете страни например не са създали наистина надеждна система за контрол над правата върху интелектуалната собственост. Китай не отстъпи пред исканията на САЩ за намаляване на държавната намеса в индустриалната политика. А и въпросът с Huawei е нерешен, предава investor.bg

"Това е просто пауза в битката", заяви Мохамед Ел-Ериан, главен икономически съветник на Алианц, пред форум в Гринуич в сряда, отразявайки мнението на всеки американски изпълнителен директор, с когото съм говорила наскоро. Поразително е, че неотдавнашно проучване на фирмата за търговски анализи Panjiva показва, че две трети от глобалните компании очакват тътенът на търговската война да продължи да отеква до президентските избори в САЩ през ноември 2020 г.

Втората уговорка е, че тези съмнения относно „паузата“ означават, че американските компании едва ли ще спрат тихомълком да преструктурират веригите си за доставки. Невъзможно е да се измери мащабът на тази промяна с голяма точност, тъй като данните за търговията са откъслечни. Някои компании, които имат производство в Китай, за да обслужват местни клиенти, като General Motors, изглежда продължават да поддържат голяма част от него.

Други, които използват китайското производство за обслужване на американския пазар, също го запазват, просто защото е твърде трудно го преместят. Брайън Райли, ръководител на Guardian Bikes, американска група, която използва 40 китайски производители, за да доставя велосипеди в Америка, казва, че неговата компания не може да се премести, тъй като „просто няма достатъчно производствен капацитет“ другаде.

Въпреки това, проучване в началото на тази година разкри, че близо 40 на сто от американските компании в Китай планират да преместят поне част от производството си. Този списък включва Universal Electronics (производител на сензори), GoPro (производител на камери), Steve Madden (моден дизайнер) и Hasbro (производител на играчки).

Влиянието на тази промяна може да се види в данните за търговията: китайският износ за САЩ спадна миналия месец, но износът от Виетнам - ключова дестинация за тези планове за преместване, скочи с 21 на сто на годишна база през септември. Всъщност от Nomura оценяват приноса на това отклонение в търговията между Китай и САЩ за растежа на Виетнам на повече от 7 на сто от брутния вътрешен продукт.

Може ли търговска сделка да повлияе на това? Китайските представители се надяват. Изглежда обаче малко вероятно, като се има предвид степента, в която търговската война предизвика фундаментално преосмисляне относно Китай у американските корпоративни ръководители и факта, че служители на Белия дом продължават да предупреждават в частни разговори американските компании за необходимостта от преместване, дори на фона на търговските преговори. "Всички виждаме посоката", ми каза наскоро един американски изпълнителен директор. „Нашата китайска стратегия се променя.“

Това преосмисляне понякога носи неочаквани ползи. Външните шокове могат да бъдат катализатор (и извинение) за промените. Неотдавнашно проучване на HSBC, например, установи, че една четвърт от световните компании смекчават цената на търговската война с помощта на цифрови технологии. Това почти сигурно ги принуждава да ускорят иновациите. Компаниите използват шока, за да преразгледат спазването на екологичните, социалните и управленските стандарти (като например намаляване на използването на детски труд или понижаване на въглеродните емисии) и да настояват за по-добри практики, ако сменят веригите си за доставки.

Но дори ако това е положителната страна на търговската война между САЩ и Китай, никой не бива да забравя, че преосмислянето на веригите за доставки е болезнено упражнение, което ще продължи да възпрепятства операциите (и печалбите) на много американски компании за дълго време. За съжаление цената на протекционизма сега се включва в корпоративните планове. Инвеститорите забравят това на свой риск - дори (или особено) след като пазарите растат.

6
Коментара по темата
6.
Хе хе
10.11.2019 16:00:56
Къде са? В ранчото на Тръмп може би?)))
5.
Доналд Дък Фрък Чан
09.11.2019 17:41:28
Ако Тръмп продължава с арогантното си поведение и не озапти ненужно високото си его, може Китай да им затвори фабриките на територията си и тогава краха им ще е пълен
4.
Пуснете коментарите
09.11.2019 17:38:49
Проба
3.
Доналд Дък Фрък Чан
09.11.2019 17:38:09
Надали ще напуснат, защото много от компаниите им биха фалирали на момента.
2.
Доналд Дък Фрък Чан
09.11.2019 17:36:44
Надали ще напуснат, защото много от компаниите им биха фалирали на момента. Но ако Тръмп продължава с арогантното си поведение и не озапти ненужно високото си его, може Китай да им затвори фабриките на територията си и тогава краха им ще е пълен
1.
Доналд Дък Фрък Чан
09.11.2019 17:36:10
Надали ще напуснат, защото много от компаниите им биха фалирали на момента. Но ако Тръмп продължава с арогантното си поведение и не озапти ненужно високото си его, може Китай да им затвори фабриките на територията си и тогава краха им ще е пълен
  Добави Коментар
Не правете секс на дивана, защото... Лекар предупреди за сериозни рискове Пазете се от токсични приятели, които могат да съсипят връзката ви Неподходящи изказвания за връзката или партньора ви е първият червен флаг
4-те зодии, които имат ангелски души Ето кои са те  Тези вкусни лодки с месо ще ви станат любимо ястие Всеки знае рецептата
Банята изглежда мръсна и небрежна: премахнете тези неща от нея Вижте кои са те и подрете банята си  Иска да се върне при бившия си Русата Златка опитвала да затопли отношенията си с Благо Джизъса
Вместо 13 заплата у нас много работодатели са раздали за празниците бонуси, тематични подаръци и коледни партита Финaнсoвите кoледни бoнуси сa в гoлям диaпaзoн в зaвисимoст oт зaемaнaтa длъжнoст и видa нa кoмпaниятa - от 200 до 750 лв.  Смесете кисело мляко, брашно и захар на равни части и направете тази сочна торта с неустоим крем Вкусът е впечатляващ, презентацията - още повече
Методът 3-6-9 издава има и бъдеще връзката ви Три стъпки тестват колко здрави са любовните ви отношения... Закупуването на жилище става все по-трудно с тези промени в закона Строителите ще калкулират в цената на имота новия данък, обясни адвокат
Хвали се, че навремето е скъсвал Преслава от се*с Петя, както е истинско й име,  първо бе танцьорка във видеоклиповете на Милко Калайджиев, а след това той я превърна в Преслава, която познаваме днес  Започна скоростен ремонт на ГКПП "Кулата" заради Шенген Целта е с разширение да се направят по две пътни ленти във всяка посока преди пункта