Спадът на автомобилната индустрия може да повлече световната икономика
Докато световната икономика е изправена пред най-рязкото си забавяне след финансовата криза, една индустрия е едновременно виновник и жертва, пише Financial Times.
Автомобилната индустрия засяга стабилността на световната икономика много повече, отколкото делът й в общото производство предполага. Автомобилните производители имат дълги снабдителни вериги за доставка на компоненти. Те също така са големи потребители на суровини и химикали, текстил и електроника. Тяхната съдба засяга милиони работни места в сферата на продажбите, поправката и поддръжката.
Миналата година секторът се сви за първи път от световната криза. Международният валутен фонд (МВФ) смята, че спадът на производството е съставлявал над една четвърт от забавянето на световната икономика между 2017 и 2018 г.
Автомобилната индустрия е отговорна и за до една трета от забавянето на ръста на световната търговия между 2017 и 2018 г., съобщи фондът миналия месец, вземайки предвид последиците за търговията с автомобилни части и други междинни продукти.
“Автомобилният сектор разчита силно на промишленото производство и на растежа“, отбеляза миналия месец Джан Мария Милеси-Ферети, заместник-директор на отдела за изследвания в МВФ.
Прогнозите на фонда за скромен ръст на глобалната търговия през 2020 г. разчитат на възстановяване на сектора. Анализът му, обаче, посочва и рисковете от задълбочаване на проблемите, ако секторът стане следващата жертва на ескалиращата търговска война между САЩ и ЕС. Белият дом трябва да реши до 13 ноември дали да наложи мита от 25% върху вноса на автомобили.
Някои ръководители на автомобилната индустрия вече обвиняват американската търговска политика за голяма част от бедите в сектора, най-вече за резкия спад на китайския пазар, който стимулираше ръста на глобалните продажби.
“Търговската война наистина оказва влияние върху нагласите на клиентите и може да разстрои световната икономика“, казва Херберт Диес, главен изпълнителен директор на Volkswagen, по време на автомобилното изложение във Франкфурт през септември. „Заради търговската война автомобилният пазар (в Китай) на практика е в рецесия. Това ни плаши“, допълва той.
И макар автомобилните производители да страдат като останалата промишленост от по-широката несигурност заради търговската политика, те все още не са станали пряка мишена на американската търговска политика, пише investor.bg.
Според МВФ забавянето на индустрията се дължи основно на промяната на политиката в Китай, включително отмяната на данъчните облекчения, стимулиращи притежаването на автомобил, и ограничаването на кредитирането, както и на новите тестове за вредните емисии в Европа.
МВФ отбелязва, че в много страни потребителите отлагат вземането на решение за покупка, тъй като стандартите се променят бързо, а вариантите за споделяне на автомобили се развиват.
Същевременно продажбите на автомобили в Индия намаляват заради проблеми в сенчестия банков сектор, който осигурява около половината от новото финансиране за автомобилната индустрия. Рецесията в Турция и несигурността около Brexit във Великобритания задържат продажбите на други големи пазари.
Общите продажби на автомобили са намалели с около 3% през 2018 г., а на автомобилното производство – с около 2,4%, след корекция на разликите в средната цена на автомобилите в отделните страни, съобщава МВФ.
Изследване на Fitch Ratings, публикувано по-рано тази година, показа, че глобалният спад на продажбите на автомобили може да е намалило световния брутен вътрешен продукт с 0,2%, значително повече от прогнозите на МВФ, след като взема предвид последиците за други индустрии и въздействието на по-ниските заплати и печалбите върху разходите на домакинствата и на бизнеса.
“Тук е съсредоточено забавянето на глобалната икономика. Това е водещият сектор, а не просто по-голяма косвена жертва (на търговската война Няма съмнение, че той е ключов двигател на глобалния производствен цикъл“, отбелязва Брайън Култън, главен икономист във Fitch Ratings.
Нещата ще се влошат, ако автомобилната индустрия наистина стане жертва на ответните мита. Заради трансграничните си снабдителни вериги и прецизни във времето производствени процеси индустрията е особено уязвима към нови търговски бариери.
Американският министър на търговията Уилбър Рос намекна в интервю за Financial Times миналия месец, че Вашингтон е склонен да продължи разговорите с ЕС вместо да налага мита върху вноса на автомобили след изтичането на 6-месечната отсрочка в средата на този месец.
Въпреки това заплахата от мита остава. Публикуван по-рано тази година анализ на института по международна икономика „Питърсън“ установи, че ако САЩ изпълнят заканата си и наложат мита от 25% върху вноса на автомобили от всички страни членки, американското автомобилно производство ще отбележи спад с 1,5%, а секторът ще изгуби близо 2% от работната си ръка и 195 хил. служители в цялата страна ще станат безработни в резултат на макроикономическия шок.
Ако останалите страни предприемат ответни мерки, американското производство ще намалее с 3%, елиминирайки 624 хил. работни места в САЩ и 5% от работната ръка в сектора.
“Ако направят това, всички ние ще загубим“, заяви Оливер Ципсе, главен изпълнителен директор на BMW, на пресконференция миналия месец. Той допълва, че митата ще застрашат работните места и производството в завода й в Южна Каролина.
До този момент САЩ са единственият голям пазар, на който продажбите на автомобили са останали относително устойчиви. Забавянето в останалите страни има предимно цикличен характер – спадът следва години на растящи продажби и се случва в момент, когато много автомобилни производители бяха принудени да направят големи инвестиции в разработването на електромобили, които ще носят загуби поне в краткосрочен план.
Продължаващата несигурност в търговията и произтичащите от това тревоги за ръста на световната икономика не са от полза.
Както отбелязва Холгер Швединг, икономист в Berenberg, подобна несигурност спира клиентите да правят големи покупки. „Ако не си сигурен..., не трябва да купуваш колата“, казва той.
Добави Коментар