Защо един слаб сезон толкова много ни уплаши?
През 2016 г., 2017 г. и 2018 г. посрещнахме с усмивка резултатите от летния туризъм: приходите и броят на туристите, български и чуждестранни, счупиха всички рекорди, инвестиции в сектора отново тръгнаха нагоре, повишиха се цените, а с това и очакванията на туристическия бизнес. Въпреки колебливото и често дъждовно лято на 2018 г. и оплакванията за „уикенд туристи“, накрая на сезона като теглиш чертата, нещата не изглеждаха толкова зле за хотели и ресторантьори. След края на сезон 2019 обаче картинката съвсем не е розова. Май никой не е доволен.
Трябва обаче да си припомним 3 неща:
Първо, още в средата на месец март 2019 г. се появиха предупрежденията от страна на държавата, в това число и през медии, че ни чака тежко лято. „Черноморието ще има слаб сезон“ беше най-често срещаното предупреждение в публикации. Ранните записвания от германци и руснаци бяха с до 20% по-слаби (ясно още през месец март). Отлив към евтини пазари като Турция и Египет и надежди на хотелиери за продажби в последната минута, няма как да спомогнат за решаването на отдавна тлеещия проблем на евтиния български продукт.
Второ, Слънчев бряг и Несебър не бяха подминати отново от негативна кампания в медиите, в това число и социалните мрежи. Първата седмица на месец юли се появиха снимки от централния плаж в Слънчев бряг, охулващи липсата на туристи, заради скъпите шезлонги. От там се тръгна на инспекции колко струва шезлонг с чадър на юг през Несебър и Равда, та чак до Созопол. Тук е моментът да кажем, че Флагман.бг бяха от малкото, които потърсиха истината и публикуваха материал Срив на туризма в Слънчев бряг ли?, показващ че лесно можеш да направиш внушение, снимайки от един определен ъгъл и търсейки определен ефект. Получих доста съобщения от приятели в този период, които сравняваха как на плаж в Гърция легло със завеси за двама струва 40 евро, а чадър с два шезлонга и бутилка вода – 20 евро и че безплатно вече почти няма.
Да, туристите през първите 15 дни на юли 2019 г. бяха чувствително по-малко. Да, всички виждахме по плажовете, крайбрежните алеи и Стария град в Несебър, че има място за още посетители.
Но, подобни резки внушения крайно не помагат нито на бизнеса, нито на имиджа ни като държава, нито на туристите при избор на дестинация. И ако някои са потривали доволно ръце, гледайки репортажите по новините и четейки в интернет, то хората, отдали живота си на туризма по родното Черноморие, изпитваме меко казано душевен дискомфорт при подобни акции.
Трето, браншът знаеше за проблемите на Thomas Cook. За 6 месеца (декември 2018 г.- май 2019 г.) акциите на компанията се обезцениха с цели 75%, а S&P Global Ratings и Fitch Ratings постоянно намаляваха кредитния рейтинг на туроператора. Не веднъж в последната една година нестабилното положение на Thomas Cook съм обсъждал с хотелиери, които сами са се оплаквали от натрупани задължения. Сега чуваме заплахи, че фирми, които имат вземания от българския партньор на групата, който влезе в процедура по несъстоятелност, щели да протестират, да блокират кръговото на Несебър и да провалят сезона в Слънчев бряг догодина, ако държавата не се намеси и не им изплати дължимите от туроператора средства. От тук следва нова заплаха за догодина и отново най-големият курорт в нашата община ще бъде изкупителна жертва на проблемите ако не вземем мерки.
Както не веднъж казах през миналия сезон, туристическият бизнес на територията на община Несебър е много опитен, в годините на криза показа, че е гъвкав и може да се нагажда. Средата е динамична и трябва да търсим нови решения. Големите хотели с 4 и 5 звезди бързо се преориентираха със специални пакети за български туристи, но явно на по-малките, в това число ресторантьори и търговци, трябва да се помогне.
Какво можеше да направи Общината?
Работата на Община Несебър е в този труден сезон е да подкрепи местния бизнес, онзи, който издържа на гърба си инвестиционната програма, бюджета и с данъците си и таксите прави възможни изграждането на нови детски градини, пенсионерски клубове и социални програми. С предупрежденията за спад от 15-20% и с трудното начало на месец юли, общинските ръководители можеха:
- да пренасочат средства за реклама към българските туристи;
- да намалят цените на наеми и такси, цените на абонамент за паркоместа за бизнеса, съобразено с вече реалната обстановка през месец юли. Ние сме туристическа община и това е поминъкът ни. Няма как бизнесът да се справи сам в подобна тежка ситуация;
- да намалят цената на престой на автомобили в общинските паркинги за туристи, да ограничат зоните на репатриране за туристи и гости;
- да организират транспорт Равда – Несебър – Слънчев бряг – Свети Влас, за да могат туристите да бъдат по-мобилни и да посетят повече търговски обекти в цялата община;
- да покажат чрез тези промени, че сме гостоприемни, гъвкави и потребителски ориентирани.
Не трябва общинските съветници да бъдат активни само по избори, а през мандата си да бъдат анонимни.
Община Несебър в лицето на кмет и Общински съвет трябва да заработят адекватно при екстремните условия, при които работи и бизнесът. Ако не могат да мислят бързо и да създават предпоставки за повече туристи и по-лека бизнес среда, то да направят място на такива хора, които с работата си са доказали, че могат, знаят и разбират.