Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Защо един слаб сезон толкова много ни уплаши?

Браншът знаеше за проблемите на Thomas Cook, за 6 месеца акциите на компанията се обезцениха с цели 75%, а S&P Global Ratings и Fitch Ratings постоянно намаляваха кредитния рейтинг на туроператора
Ключови думи: Златко Димитров, Местни избори 2019, листа на ГЕРБ в Несебър, лято 2019

През 2016 г., 2017 г. и 2018 г. посрещнахме с усмивка резултатите от летния туризъм: приходите и броят на туристите, български и чуждестранни, счупиха всички рекорди, инвестиции в сектора отново тръгнаха нагоре, повишиха се цените, а с това и очакванията на туристическия бизнес. Въпреки колебливото и често дъждовно лято на 2018 г. и оплакванията за „уикенд туристи“, накрая на сезона като теглиш чертата, нещата не изглеждаха толкова зле за хотели и ресторантьори. След края на сезон 2019 обаче картинката съвсем не е розова. Май никой не е доволен.

Трябва обаче да си припомним 3 неща:

Първо, още в средата на месец март 2019 г. се появиха предупрежденията от страна на държавата, в това число и през медии, че ни чака тежко лято. „Черноморието ще има слаб сезон“ беше най-често срещаното предупреждение в публикации. Ранните записвания от германци и руснаци бяха с до 20% по-слаби (ясно още през месец март). Отлив към евтини пазари като Турция и Египет и надежди на хотелиери за продажби в последната минута, няма как да спомогнат за решаването на отдавна тлеещия проблем на евтиния български продукт.

Второ, Слънчев бряг и Несебър не бяха подминати отново от негативна кампания в медиите, в това число и социалните мрежи. Първата седмица на месец юли се появиха снимки от централния плаж в Слънчев бряг, охулващи липсата на туристи, заради скъпите шезлонги. От там се тръгна на инспекции колко струва шезлонг с чадър на юг през Несебър и Равда, та чак до Созопол. Тук е моментът да кажем, че Флагман.бг бяха от малкото, които потърсиха истината и публикуваха материал Срив на туризма в Слънчев бряг ли?, показващ че лесно можеш да направиш внушение, снимайки от един определен ъгъл и търсейки определен ефект. Получих доста съобщения от приятели в този период, които сравняваха как на плаж в Гърция легло със завеси за двама струва 40 евро, а чадър с два шезлонга и бутилка вода – 20 евро и че безплатно вече почти няма.

4 юли, около 17 часа. Последните редове на Централния плаж в Слънчев бряг. Така изглежда празен, нали?
На същата дата, по същото време, но под друг ъгъл: Ситуацията е съвсем различна

Да, туристите през първите 15 дни на юли 2019 г. бяха чувствително по-малко. Да, всички виждахме по плажовете, крайбрежните алеи и Стария град в Несебър, че има място за още посетители.

Но, подобни резки внушения крайно не помагат нито на бизнеса, нито на имиджа ни като държава, нито на туристите при избор на дестинация. И ако някои са потривали доволно ръце, гледайки репортажите по новините и четейки в интернет, то хората, отдали живота си на туризма по родното Черноморие, изпитваме меко казано душевен дискомфорт при подобни акции.

Трето, браншът знаеше за проблемите на Thomas Cook. За 6 месеца (декември 2018 г.- май 2019 г.) акциите на компанията се обезцениха с цели 75%, а S&P Global Ratings и Fitch Ratings постоянно намаляваха кредитния рейтинг на туроператора. Не веднъж в последната една година нестабилното положение на Thomas Cook съм обсъждал с хотелиери, които сами са се оплаквали от натрупани задължения. Сега чуваме заплахи, че фирми, които имат вземания от българския партньор на групата, който влезе в процедура по несъстоятелност, щели да протестират, да блокират кръговото на Несебър и да провалят сезона в Слънчев бряг догодина, ако държавата не се намеси и не им изплати дължимите от туроператора средства. От тук следва нова заплаха за догодина и отново най-големият курорт в нашата община ще бъде изкупителна жертва на проблемите ако не вземем мерки.

Както не веднъж казах през миналия сезон, туристическият бизнес на територията на община Несебър е много опитен, в годините на криза показа, че е гъвкав и може да се нагажда. Средата е динамична и трябва да търсим нови решения. Големите хотели с 4 и 5 звезди бързо се преориентираха със специални пакети за български туристи, но явно на по-малките, в това число ресторантьори и търговци, трябва да се помогне.

Какво можеше да направи Общината?

Работата на Община Несебър е в този труден сезон е да подкрепи местния бизнес, онзи, който издържа на гърба си инвестиционната програма, бюджета и с данъците си и таксите прави възможни изграждането на нови детски градини, пенсионерски клубове и социални програми. С предупрежденията за спад от 15-20% и с трудното начало на месец юли, общинските ръководители можеха:

- да пренасочат средства за реклама към българските туристи;

- да намалят цените на наеми и такси, цените на абонамент за паркоместа за бизнеса, съобразено с вече реалната обстановка през месец юли. Ние сме туристическа община и това е поминъкът ни. Няма как бизнесът да се справи сам в подобна тежка ситуация;

- да намалят цената на престой на автомобили в общинските паркинги за туристи, да ограничат зоните на репатриране за туристи и гости;

- да организират транспорт Равда – Несебър – Слънчев бряг – Свети Влас, за да могат туристите да бъдат по-мобилни и да посетят повече търговски обекти в цялата община;

- да покажат чрез тези промени, че сме гостоприемни, гъвкави и потребителски ориентирани.  

Не трябва общинските съветници да бъдат активни само по избори, а през мандата си да бъдат анонимни.

Община Несебър в лицето на кмет и Общински съвет трябва да заработят адекватно при екстремните условия, при които работи и бизнесът. Ако не могат да мислят бързо и да създават предпоставки за повече туристи и по-лека бизнес среда, то да направят място на такива хора, които с работата си са доказали, че могат, знаят и разбират.   

Вярно ли е, че хората във връзки всъщност са по-щастливи от необвързаните? Ето какво казват експертите Предизвикан е на бой Любовната драма за Беба може да влезе в клетката за ММА, ако зависи от Велин...
„За“ и „против“ прошката след изневяра Да останеш във връзка с някого, който е изневерил, понякога може да бъде нараняващо 4-те зодии, които ще намерят нова любов Вижте кои са те 
За бургазлии това е перфектното предястие - калмари с чуден чеснов сос Това е тайната рецепта на хората от морето  Президентският вот в Румъния: На първи тур води критик на НАТО, социолозите му даваха едва 5% Калин Джорджеску получи 22 на сто подкрепа 
7 нездравословни храни, които да избягвате Инстантни спагети са едни от тях Българските гори са едно от местата с най-голямо биоразнообразие в Европа
„Жени като Дебора Михайлова“: Урсула фон дер Лайен спомена българката на Деня срещу насилието над жени (ВИДЕО) Една на всеки три жени става жертва на насилие в някакъв момент от живота си Близо 5% от българите са пристрастени към спиртните напитки За 2024 г. страната ни се нарежда на осмо място по консумация 
Китайци луднаха по това място у нас Πлaнинcĸият peгиoн ce пpoмoтиpa нa ĸитaйcĸия пaзap, блaгoдapeниe нa пoпyляpнocттa нa село, свързано с кулинарно изкушение Жена се закани да се изкъпе във ВиК Последните седмици квартал Виница във Варна често е на режим, а на хората започна да им писва