Вижте какво свършиха съветниците от „Ние, гражданите” и защо тръгват със самочувствие към нов мандат
Коалиция „Ние, гражданите” даде категорична заявка, че нейните хора ще работят за развитието на Бургас и просперитета на бургазлии. Четирима от добре познатите лица в челото на листата – Бенчо Бенчев, Ангел Божидаров, Тодор Ангелов и Стоян Колев, които и до момента бяха общински съветници, многократно доказаха, че изпълняват поетите ангажименти и ще продължат да го правят. Съветниците от „Ние, гражданите” бяха в основата на коалиция „Заедно за Бургас”, превърнала се във втора политическа сила през мандат 2015 – 2019.
Именно водачът Бенчо Бенчев и колегите му бяха инициатори на рибния фестивал в Бургас. Идеята бе прегърната единодушно в Общинския съвет и вече за втора година събитието се провежда изключително успешно.
„Ние, гражданите” настояват още Синята зона да остане само в ЦГЧ на Бургас и за решаване на проблема с паркирането чрез изграждане на нови паркинги, от които градът ни има крещяща нужда.
Те предложиха и идеята да се вдигне статуя на покровителя на Бургас св. Николай Чудотворец и по този начин да се наредим до големите уважаващи себе си градове, които имат свой символ. По инициатива на кандидат-съветниците от „Ние, гражданите” местният парламент на Бургас прегърна и идеята за Парк на миниатюрите в парк „Света Троица”.
Отделно от това приоритет №1, за който ще се борят с всички сили и за който ще искат от новия Общински съвет подкрепа, е да се приеме идеята за лекото метро на Бургас.
Още преди 8 години Ангел Божидаров се срещнал с тогавашния кмет Димитър Николов и му казал следното: „Искаш ли да останеш в историята? Да направим метро в Бургас!“. Той се усмихнал, казал, че идеята е хубава и той се е сетил за нея по-рано. За съжаление обаче нямало как да се реализира, защото европейски специалисти са изтъкнали четири сериозни проблема – подпочвените води; населението на Бургас е под 300 хил. жители; високата цена; денивелацията на ж.к. „Меден рудник“. За последното се оказало, че не е проблем да се изкопае тунела, но ще е проблем за мотрисите да изкачват хълма. Тогава обаче предложението било изцяло за стандартно подземно метро.
За 8 години идеята се променя драстично и след множество разговори със специалисти се стига до решение – най-лесно може да се случат нещата, ако се направи т.нар. „леко метро“. То е 3 в 1 – надземна железница от една страна, от друга въздушна, където се налага да преодолее препятствия, и от трета: подземна – където е възможно.
С лекото метро се преодоляват три от причините в Бургас да няма класическо такова – денивелацията на жк „Меден рудник“; пречката с размера на населението, защото за леко метро се искат над 200 хил. жители; и трето – цената, защото лекото метро е от 3 до 4 пъти по-евтино от подземното. Остава разбира се прословутата тема за подземните води.
Истината е, че „Ние, гражданите” разполагат с документи и проучвания, които показват къде точно минава подземната река в Бургас. Тя е близо до повърхността на земята между Новата поща и Бургаския свободен университет. После върви от лявата страна на ул. „Александровска“ в посока центъра, минава към пл. „Св. св. Кирил и Методий“, където се събира с още една подземна река и оттам продължават до морето. Това значи, че само на посочения площад е доказано, че има подземна вода в Бургас и има варианти подземната река да се заобиколи и да не създава никакви проблеми. „Да не говорим, че в София в момента строят една от станциите, където излезе вода. Така както намериха решение за подземния паркинг на пл. „Св. св. Кирил и Методий“, така може да се намери и тук и аз смятам, че няма да е трудно”, каза пред Флагман.бг Ангел Божидаров.
Той призова новия Общински съвет да работи в името на Бургас и по такива важни проекти всички да си стиснат ръцете и да гласуват всички, за да започне сериозната работа. Лекото метро може да се превърне във факт за не повече от 6-7 години, категоричен е Божидаров.
Той припомни, че евродепутатът Андрей Новаков от ГЕРБ обяви наскоро, че от 2021-2027 г. ще се отварят нови европрограми за финансиране, като първата от тях вече е решено да бъде за транспорта. Тези програми финансират 70% от всички проекти, като така за община Бургас остават 30%. При цена на лекото метро около 8 млн. евро на километър на от Общината ще са необходими 2.4 млн. евро. на километър.
От „Ние, гражданите” са категорични, че лекото метро напълно ще реши транспортния проблем на Бургас, ако не за сто, то поне за 50 години напред.
По всички акцентите от програмата на коалицията е работено през последните 4 години, а по идеята за метрото дори 8 години.