Пекин вече има ново, гигантско, ултрамодерно летище
Президентът на Китай Си Цзинпин откри новото летище на Пекин - ултрамодерна инфраструктура във формата на морска звезда, предаде Франс прес. Това се случва само няколко дни преди честванията на 70-та годишнина на комунистическия режим.
Международното летище в Дасин, разположено на 46 километра южно от центъра на столицата, ще функционира с пълен капацитет през 2025 година със 72 милиона пътници годишно. Това ще бъде световен рекорд за един терминал, според създателите му. Точно преди националния празник на 1 октомври, откриването на новото летище се вписва в правата линия на "китайската мечта", която Си Цзинпин предлага на сънародниците си.
Новото летище ще намали пътникопотока на сегашното международно летище на Пекин - столица, чиито три терминала са разположени североизточно от разпръснатата във всички посоки метрополия. Тази инфраструктура, нареждаща се на второ място в световната класация след летището в Атланта в САЩ, вече почти е запълнила капацитета си с малко над 100 милиона пътници годишно. С повишаването на жизненото равнище и апетита на китайците за пътувания въздушният транспорт в азиатската страна е в разцвет. Според Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) в средата на 2020 година Китай ще надмине САЩ и ще стане водещият въздушен пазар в света, пише БТА.
При тези условия се очаква столицата да приеме 170 милиона пътници през 2025 година. Те ще бъдат разпределени между двете летища. С площ от 700 000 квадратни метра новата структура претендира да е най-големият летищен терминал в света. Тя е проектирана от архитектката от британско-иракски произход Заха Хадид, която почина през 2016 година, и инженерното подразделение на Парижките летища. То е покрито с монолитен покрив с площ, равняваща се на 25 футболни игрища.
За разлика от класическите терминали новата сграда е конструирана изцяло на височина с две нива за заминаващите и още две за пристигащите. Точно под терминала е разположена гара за метро и високоскоростни влакове.
С експресна линия ще може да се стигне до центъра на града за около 20 минути, но съществува риск връзката със сегашното летище, което е на 67 километра, да е по-сложна. Проектът е струвал 120 милиарда юана (15 милиарда евро) или 400 милиарда юана, ако броим железопътните и пътни връзки.