Петя Аврамова разпорежда проверка от какво се строи обходът на Поморие
Държавното дружество НИСИ да провери състава на новоизграждащия се път „Слънчев бряг – Бургас”. Това е разпоредила регионалният министър Петя Аврамова по повод сигнал, че отсечката се строи с нерегламентирани материали от местността „Симеонова могила”, която имала историческа стойност.
Припомняме, че за проблема алармира бургаският депутат от „БСП за България” Николай Тишев по реда на парламентарния контрол.
Той зададе въпроса си към министъра на 5 септември. Отговора получи днес в Народното събрание.
Аврамова обяви новината за разпоредената проверка в края на дупликата си.
В началото на отговора си към Тишев тя обясни, че строителството на отсечката, която представлява 5-километров обход на град Поморие, е започнало през пролетта тази година.
Общата стойност на проекта била 20,92 млн. лв. и се изплащала от бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ).
Строително-монтажните работи се изпълнявали от ДЗЗД „Поморие 2015”, а строителният надзор – от Пътконсулт 2000”.
„В изпълнението на обекта не се влагат нерегламентирани материали”, заяви Петя Аврамова и добави: „Нормите при строителството на пътища от републиканската пътна мрежа и на пътните съоръжения са регламентирани в техническа спецификация на Агенция „Пътна инфраструктура” и те представляват комплект от инструкции и съдържат съответните утвърдени технически изисквания и условия за материали и строително-монтажни работи.”
Техническата спецификация била неразделна част от договорите с изпълнителите.
„Към настоящия момент фирмата-изпълнител на обхода на град Поморие е предала за проверка в АПИ първи междинен отчет и в него е сертифицирано извършването на земни и пътни работи. Земните работи включват изпълнение на насипи с материал, отговарящ на изискванията съгласно техническата спецификация. Обръщам внимание, че към сертификата строителят е длъжен да приложи декларация за експлоатационните показатели и протоколи за изпитване на материала от акредитирана пътно-строителна лаборатория и такива са приложени към настоящия отчет. Също така при изграждане на насипа е упражнен постоянен стриктен контрол при обектова лаборатория както за качествата на материала, така и за начина на полагане на уплътняването”, посочи Петя Аврамова.
Тя добави, че от юни има издадено разрешение от общината за строеж на обект за рекултивация. Земните маси се депонирали на място, за което нямало заповед на министъра на културата, че е обект на специална защита.
Най-близкият защитен обект „Козарева могила” пък бил на 1 км от мястото за депониране.
„В допълнение, на 17 септември във връзка с твърденията за влагане на нерегламентирани материали при строителството на пътя се проведе извънредна работна среща, на която са присъствали възложителят, надзорът и Областно пътно управление-Бургас. След издаването на разрешението за строеж за рекултивация и одобряване на предварителните изпитвания на почвите от инженера по материалите е започнала и доставката на материалите за зона „Б” от пътното легло на обекта „Обход – град Поморие””, каза в отговора си министър Аврамова. Но спря дотук, понеже не й стигна времето, като обеща да допълни информацията в дупликата си.
От своя страна в репликата си пък Николай Тишев изрази неодобрение от чутото: „Не съм удовлетворен от отговора. Защо? Защото в по-голямата си част той включваше въпроса за депонирането на земни маси. А това не е проблемът. Аз не съм го поставял като проблем. Също така – дали местността има исторически статут или не, също в случая, когато става дума за безопасността на шофьорите, на пътниците и на движението, не е чак от толкова голямо значение. Аз обаче не разбрах, всъщност някой от министерството отиде ли на място да провери този сигнал, който жителите на Каблешково ми подадоха. Или просто някой представител на възложителя се е срещал с изпълнителя и с надзора (а надзорът също си получава парите от тази поръчка). Казано му е „да, няма проблеми”. И всичко е приключило.”
Тишев попита още веднъж - някой на място проверил ли е сигнала.
И продължи: „Има ли видими следи, че от тези хълмове се изземва земна маса? А пък Вие знаете – там освен скална маса има глина, има варовик, има пръст. И те затова тези пътища след това се слягат и създават проблем за движението. Та на този въпрос не ми беше отговорено – някой на място направи ли проверка, защото тогава, с физически контрол, за пет минути щеше да се установи дали това, което хората са ми сигнализирали, е вярно или не. Защото се получава така: значи едната от страните не казва точно каква е истината. Според мен хората, които ми сигнализираха, едва ли защото нямат какво да правят и с какво да се занимават, са ме търсили специално. Направихме среща, а пък ме и алармираха - дадоха ми информация, за да задам аз въпрос на министъра. Т.е. според мен те казват истината. Какво казва другата страна, вече е въпрос, на който очаквам да ми отговорите. Но след като няма някой, който да е отишъл на място от вашите служители да провери и да установи, как може тогава да дадем коректен отговор на въпроса, който зададох?”
В дупликата си Петя Аврамова отвърна: „Току-що казах, че на 17 септември във връзка с твърденията за влагане на нерегламентирани материали е проведена работна среща – проверка, на място на обекта, където възложител, надзор и Областно пътно управление – това всъщност е представител на министерството, от АПИ са направили проверка.
За издаването на разрешението за строеж за рекултивация и одобряване на предварителните изпитвания на почвите от инженера по материалите е започнала доставка на материал, както казах, за зона „Б” на обекта. Добитият материал от рекултивацията, за каквато изпълнителят има разрешение, покрива изискванията за изграждане на долни пластове от насип за пътища. Това е зона „Б”. Почвите от рекултивацията са предварително изпитани и проверени в акредитирана Пътностроителна лаборатория-Айтос, като има издадени протоколи за неговите показатели.
При добиването на материал и изграждането на насипа се упражнява постоянен контрол от лабораторията както за качествата му, така и за начина на полагане и уплътняване на обекта. За проведените изпитания са надлежно оформени и протоколи.”
В края на дупликата на Аврамова дойде и новината за проверката от НИСИ: „Тъй като поемайки поста министър на регионалното развитие и благоустройството, започнах с думите, че ще държа за качеството на изпълнение на обектите, които са към Министерството на регионалното развитие и благоустройството, в заключение искам да Ви уведомя, че по мое разпореждане Научно-изследователският строителен институт, който е дружество със 100% държавно участие и е нотифициран орган, който е определен от Европейската комисия за изпълнение на задачи, свързани с оценяване на съответствието на строителните продукти (в съответствие с изискванията на Регламент 305/2011-а), ще извърши изпитване на материалите в строителството на обхода на Поморие, като за резултатите лично ще Ви уведомя.”
Дружеството НИСИ е под шапката на министерството на Петя Аврамова.
Прав е Пешо, Гербаджийска мафия!!!
А, ако "избрания" изпълнител е спазил проекта?
Питър Пан, освен цифрата която споменаваш добави, и такава ... Досещаш се за какво предполагам?
Гербаджийска мафия!