Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Спомени от соца: Вижте историята на първия български болид

Супер бързата кола е изработена от ученици през 1973 г.
Ключови думи: спомени от соца, първия български болид, формула, бърза кола, социализъм, спомени, болид, новини от последните минути, новини от Бургас

Създаден за състезания от Формула 3, изработен през 1973 г. от гимназисти в Михайловград, в Окръжната станция на младите техници. Това е първият български болид за състезания тип "Формула“.

Болид е свръхбърз автомобил, пригоден за върхови постижения, главно в скоростта. Този вид коли са известни главно от Формула 1, но не се използват само там.

Освен Формула 1, съществуват и други такива шампионати – Формула 2 и 3. Формула 3 е серия автомобилни състезания, които се провеждат от 1950 г. – точно откогато и Формула 1. За разлика от него обаче, шампионатите могат да се организират от различни страни, стига да се спазват правилата и характеристиките, определени от Международната автомобилна асоциация (ФИА), която регулира и Ф1. Тоест, принципът на организиране тук е нещо като в националните първенства по футбол за клубни отбори.

Що се отнася до скоростта във Формула 3, при завоите тя почти достига тази от Ф1, а 3-ката се смята за важна школа и подготовка за бъдещите пилоти във Ф1.

Изглежда, че Формула 3 е била (макар и все пак слабо) известна и в България преди 1990 г., защото вижте на какво се натъкнахме. Този болид открихме на корицата на един брой (3 или 4) на сп. Млад конструктор от 1973 г. Тези младежи около него са гимназисти и са били организирани в Окръжната станция на младите техници (ОСМТ) на Михайловград (днешна Монтана), съобщава socbg.com. Те са изработили автомобила. В тези Станции на младите техници често младите мозъци са изработвали иновативни и необичайни за страната ни неща. Това е първият български автомобил болид за състезания "Формула“.

Остава загадка обаче дали това е било инцидентно или в тогавашна България действително са се провеждали състезания по Ф3. Не знаем и как се казват създателите на Първия български болид, нито характеристиките му, а и какво е станало с него.

7
Коментара по темата
7.
Niki
07.09.2019 20:55:02
До коментар 5: Изработения болид, който беше изложен7 на цитираното ТНТМ, беше от ТМТ -Бургас. Тестваха го първо на пистата на Колодрума. С двигател на Лада беше, както спомена. Ако правилно помня, едното момче беше от кв. Долно Езерово. Имаше изработено и бъги. С предно предаване и двигател от Трабант. На манифестации за 1-ви и 24-ти май е показвано и е дефилирало с учениците от Механото по главната. По-късно беше разглобено.
6.
ТНТМ 2
07.09.2019 15:19:41
Като чуя някого да каже, че образованието било безплатно полудявам. Момчетата от Механото едното лято бачкаха в Елкабел, а другото окабеляваха новите панелки в комплексите. Задължителна практика. Аз бях по-малък, но само дето банани не съм брал - домати, грозде, бадеми. На колко другари съм изкарал заплатите , не искам и да си го помислям. Минало-заминало.
5.
Николай
07.09.2019 12:09:40
Това нещо или подобно го бяха изложили през 78-ма в Младежкия дом. Имаше някакво експо на ТНТМ и студенти от София бяха конструирали подобна кола с двигател на ЛАДА 1500 доколкото си спомням.
4.
Иван Николов
07.09.2019 10:11:34
Не знаем туй, не знаем онуй... Видяли една снимка и пишат! Статията готова.
3.
Истината
07.09.2019 09:27:12
А в спортното училище учехме до обяд, а следобед тренирахме много, като понякога и шамари ядохме от треньора. Но колко медали носихме....витрината в училището едва побираше купите, а ако някой мутрееше покрай спорта и уменията си идваха милиционери, които в РПУ-то много бързо показваха кой е шефа + забрана за състезания в чужбина.
2.
ТНТМ
07.09.2019 09:13:08
Ние в пети клас правихме по трудово скоби за улуци, памучни торби за мебелен обков и дървени табуретки. Сега дъртаците да почерпят по един локум и да се сетят защо всичко беше евтино и как се изпълнява 10 годишен стопански план за 6 години.
1.
аз
07.09.2019 08:36:12
Работа отпреди близо 50 години, но пък занимавка за тогавашните младежи. Сега в Монтана първо не можеш да намериш младежи, защото всички избягаха в чужбиа независимо, че УЖ живеем по-добре. А и да намериш младежи днес, освен телефони, друго в ръцете си не могат да държат. Скоро думичките чук отвертка, клещи ще им изчезне от речника, но сигурно след мен половината от тях ще се изкажат, колко смешна кола са сътворили преди време моите акрани.
ПС: Раждан съм в немската болница.
  Добави Коментар
За по-качествен секс: Мастурбирайте поне веднъж седмично Редовните физически упражнения също  подобрят качеството на интимния живот 5 техники за флирт, с които да накарате мъжа да ви хареса Ето кои са те 
Могат ли двама души с една и съща зодия да имат успешен брак? Дали астрологичните прилики са рецепта за вечна любов или вещаят катастрофа Леля ми прави този вкусен свинско-славянски гювеч, уникален е Ето я нейната рецепта
Владимир Путин с извънредно обръщение Говори към руския народ, но и не само Как можем да отслабнем и да избегнем увисналата кожа Пластичен хирург съветва да си набавяме много вода, докато отслабваме
Ще се шокирате какво се твърди за него Животът му е като от филм След 14 г. издирване: Намериха убиеца на камериерката Роза Мачокова Бездомникът Генчо ръгал 30 пъти с нож жената и я изнасилвал
Вдигане на акциза за алкохола е сред мерките за "саниране" на бюджета МФ иска да принуди и по-малките фирми да се регистрират по ДДС "Нефтохимик" се бори здраво в Турция, но... Грандът "Анкара" продължава напред в Чалъндж къп
Дъщеря й възражда най-големите й хитове 25 години след смъртта на певицата Румяна, песента „Kолко те обичам“ ще звучи с нов аранжимент Хвърли 7 бона за регистрационен номер с нейните инициали Софи Маринова ще кара нов скъпарски Мерцедес