Как Константин Бачийски постигна своята малка победа, която може да изстреля Бургас в друга орбита
Общинският съветник от Средна европейска класа (СЕК) Константин Бачийски постигна малка, но много ценна победа на последното заседание на ОбС Бургас. Той извоюва оттеглянето на проекта за Подробен устройствен план(ПУП) на летището в Равнец, внесен от кмета Димитър Николов. Според Бачийски в този вид бъдещият ПУП ще направи напълно неизползваеми двете самолетни писти, допускайки строителство на съоръжения в непосредствена близост. Оттеглнето на проекта стана факт въпреки абсолютното мнозинство и яростната защита на ПУП-а от страна на съветниците на ГЕРБ.
Ако това не се беше случило, визионерската идея на Константин Бачийски за обособяването на индустриален парк и Свободна безмитна зона в Равнец(ВИЖТЕ ПОВЕЧЕ В НАШАТА ТЕМА В РАЗВИТИЕ) трябваше да отиде в историята.
Общинският съветник преди месец презентира амбициозния си план за превръщането на Бургас в икономически център на Балканите, по който работи от две години. Основният акцент бе точно летището в Равнец, където, според неговата визия, трябва да се извършват каргополети, а около тях да се развива високотехнологично производство с висока добавена стойност за местната икономика.
Дни, след като представи предложението си, Бачийски остана силно изненадан от проекта за ПУП на бившето военно летище, който по думите му превръщаше двете писти – от 2600 метра и 2200 метра в алеи, на които никога няма да може да кацне самолет.
„Това е все едно да затворим входа на пристанището с кейова стена и да твърдим, че имаме порт. В него обаче нито ще могат да влизат, нито да излизат кораби. Опитах се да обясня на колегите на последната сесия на Общинския съвет, че планът, който смятаха да прокарат, щеше да бъде пагубен за бъдещите полети от Равнец. А това е единственото летище в България с две писти, което е едно от безспорните му предимства“, изтъкна пред Флагман.бг Константин Бачийски.
Общинският съветник смята, че администрацията се е опитала да прокара ПУП-а на летището в Равнец през отпускарския август, разчитайки, че съветниците няма да присъстват на комисии или ще бъдат ваканционно настроени и докладната ще мине лесно.
На Бачийски, член на комисията по правни въпроси към ОбС Бургас и един от малцината парламентаристи, които внимателно си четат докладните, опитвайки се да вникнат във всяка една от тях, не убягва променената концепция на бъдещата индустриална зона.
„Останах безкрайно изненадан, запознавайки се с предложения ПУП. Попитах главния архитект на Община Бургас Веселина Илиева защо самолетните писти са отредени за „отдих и спорт“, но тя в прав текст ми отговори:“На нас летище не ни трябва“. Казах й, че на тях, в администрацията, може и да не им трябва, но за бургазлии със сигурност е необходимо, защото дава възможности за развитието на индустриална зона с друг мащаб и от различен тип“, разказа той.
Общинският съветник припомни, че едно от изискванията на Министерски съвет при прехвърлянето на бившето военно летище на Община Бургас, е да се запази функционалността на летателните полета.
Самолетните писти действително се съхраняват, но основният проблем, според Константин Бачийски, е че терените до тях са предвидени за строителство на сгради в непосредствена близост, няма да има възможност за нормално приземяване и излитане, както и възможност за рулиране.
Необходимото разстояние от пистата до най-близките сгради, тъй наречените страничните ивици за безопасност, трябва да е минимум 75 метра, което липсва в настоящия проект за ПУП. Нещо повече – предлага се абсурдното, според Константин Бачийски, решение за затваряне на летателните полета с 20-метрови сгради. Това е категорично забранено и ако бъде реализирано, летището на практика ще стане неизползваемо – няма кой да го лицензира и допусне да се извършват полети на подобно съоръжение.
Общинският съветник се позовава на Наредбата 14 за летищата и летищното осигуряване. Малко известен факт е, че Константин Бачийски е лицензиран пилот и отлично познава нормативните изисквания.
„Интересът към индустриални имоти в пъти се покачва, когато наблизо има магистрала, пристанище и особено летище. Ние може да предложим всичко това, да не пропускаме тази възможност“, призовава Бачийски.
През последния уикенд Константин Бачийски излезе на улицата, за да събере подкрепа сред бургазлии за идеята си. Той пусна подписка, в която за два дни и половина се подписаха над 3 хил.души.
„Останах приятно изненадан от това, че много наши съграждани бяха запознати с проблема, разбираха каква е нашата идея и видяха потенциала на летището“, каза Бачийски.
Докато е събирал подписите, се е запознал с много бивши военни, които са подкрепили категорично идеята му.
„Летището е най-ценната част от целия този проект. Да, ние можем да направим още една индустриална зона, но тя няма да е с нищо по-различна от останалите 65, които съществуваткъм момента в страната. Има и 4 свободни безмитни зони, но те са с много малък мащаб. Бургаската е стартирала с площ от 155 дка, докато в Равнец имаме 3500 дка, което ни дава съвсем други възможности“, допълни той.
Бачийски не приема твърдението на общинските съветници от мнозинството на ГЕРБ, които изтъкнаха, че създаването на безмитна зона в Бургас било невъзможно, защото трябвало да се осигури парична гаранция, равняваща се на 100 % от стойността на стоките в зоната.
„Това, което колегите визират, касае складовете под митнически контрол, а не Свободна безмитна зона(СБЗ), каквото е моето предложение. За него не е необходимо да правиш обезпечение. Указ 2242 регламентира съществуването на СБЗ и сегашните зони съществуват под тази нормативна база. ЕС силно ограничи безмитната търговия, но за наше щастие ги остави само по външните граници, а ние сме точно такава“, коментира Бачийски.
Той посочи за пример подобна зона с карго летище в Ирландия – в дълбоката провинция, където от чисто фермерски район след откриването на зоната се превръща в един от най-развитите райони на Острова.
„Може да приемем този икономически модел, защото много млади хора бягат от Бургас не заради инфраструктурата, а заради липсата на добре платена работа. Идеята е ние да спрем изтичането на млади хора от Бургас и да върнем част от бургазлии обратно тук. Вярвам, че това може да се случи. Ако проектът с карго летище и индустриална зона се реализира, ще има достатъчно нови високоплатени работни места в Бургас, а това ще е добавената стойност към икономиката“, допълни общинският съветник.
Той подчерта, че проектът за карголетище и свободна безмитна зона е без аналог в геополитически план в нашите географски ширини и предизвиква сериозен интерес. Бургас се намира на новия Път на коприната и като цяло е интересен на чуждите инвеститори.
Бачийски лично е представил проекта си на четири големи инвестиционни форума в Дубай, Санкт Петербург, Пекин и Шанхай, където имал възможността да разговаря с представители на някои от най-големите международни компании, които оперират в логистиката, производството и търговията. Те са останали силно впечатлени от проекта.
„Мога да ви разкрия, че една от четирите компании, които кандидатстваха за концесията на летище София, но офертата им не бе предпочетена, проявиха сериозен интерес към възможността да инвестират в Равнец. Представих им инвестицията. За тях България вече е във фокус, те останаха заинтригувани. Наскоро поискаха допълнителна информация, предадох я и смятам, че сме на правилен път“, каза Константин Бачийски.
Според общинския съветник, не би следвало да има проблем с откриването на второ летище, близо до терминала, стопанисван от „Фрапорт“ край кв.Сарафово. Той е изискал от Министерски съвет концесионния договор, и съгласно публичната информация , която е представена, след като го е прегледал внимателно и не е открил забраната за откриване на ново летище в радиус от 100 км, с която се спекулира от доста време.
Възможно е да е в някой от анексите, които все още не са му предоставени, но дори и това да съществува като клауза в договора, Бачийски има решение, следвайки основното си мото: „Дайте ми проблема, за да ви покажа решението!“
„Ако се запознаете с договора за концесия на летище „Бургас“, ще се уверите, че в него не са заложени неустойки от държавата за неспазване на договора, което е добра новина за нас. Не вярвам да има някакви драматични последици, ако това се случи, защото „Фрапорт“ са концесионери на двете летища в Бургас и Варна при изключително изгодни условия. Виждате, че интересът към летище София бе огромен – 550 млн.лева първоначална концесионна такса, плюс инвестиция за 1 млрд.лева, отделно фирмите предлагат да отчисляват между 32 и 42 % от приходите си към държавата. През този терминал преминават 5 млн.пътници. Само летище Бургас миналата година генерира 3.5 млн. пътници, а във Варна – 2.3 млн. Отчисленията за държавата са 19.8 %.“, обясни Бачийски. Той е категоричен, че няма пречка проектът за карголетище да не се изпълни.
Константин Бачийски подчерта, че е готов да помогне на администрацията с експертиза за преработването на плана. Самият той се надява това да се случи възможно най-скоро. Бачийски има и други интересни предложения, едно от тях е например създаването на жп връзка до бъдещата индустриална зона - нещо, което в този момент липсва.
В следващия месец в редактирания вариант на проекта за ПУП ще бъдат добавени всички онези ключови детайли, които ще създадат необходимите първоначални условия за създаването на безмитна зона и летище за карго товари в Равнец.
1.измисляш си някаква много сладникава за пенсионери преспективна "възможност" за едно село от общината.
2.даваш пари на електронните и аутдоор медии да говорят за това от сутрин до вечер и да тупосат физиономията ти под слогана по билбордове и витрини.
3.правиш си снимки с бели ризи със замислено и заинтересовано лице, да прави впечатление че си чист и неизцапан (некорумпиран все едно).
4.говориш и си вярваш на глупостите въпреки че нищо не разбираш но така са казали че трябва да правиш за да си още 4г. на общинската хранилка и зоб.
За всичко това да се случи си готов и си се впуснал с дружки ОЗБГ, да го играеш момче форлойфер или казано по-грубичко да си в ролята на презерватив на един много богат чичко, който те бие по време управленско в общината и ти дава зоб да папкаш и си плещиш какво ти на ум дойде само и само, да отклоняваш и разсейваш гласовете на бургазлии от негативният вот срещу Герб-ОП.
Хахаха историческия парк в Варна е нешо такива
Първо само на 250км от Бургас е НАЙ голямото летище в света новото на Истанбул
Китайското карго на COSCO пристига на гръцкия порт ПИРЕЯ
Констанца и БУКУРЕЩ също с в игрите с китайското карго
Никакви интереси НЯМАТ китайците
Второ летището в Сарафово служи за оръжейниСАЩ карго доставки и Чичо Сам и НАТО НЯМА да разрешат някое карго щайги да им са пречкат в задния двор
И трето само новия специален асфалт за2 писти ще струва 20 €милиона ,РВД кула радари комуникационни още много
НАЙ добрия вариант карго полети от Колумбия,Еквадор Боливия с кашони с банани(БЕЛО) и кафява ”захар” от Афганистанската тогава ще е икономически изгодно летището и ще конкурира база Бондстийл Косово
Защото на место готово летища, и база в която трябва да се инвестира, представителя който неизменно е във властта изготвя ПУП! Човекът ти го казва директно!
Трябва да си изключително нагъл престъпник за да искаш да затриеш готово летище, което вероятно се явява конкуренция на властта!
Успех на проекта, от който ще спечелят в частност близките села, Бургас и въобще цялата област! Но, ще загубят позиции именно властта!
безмитни зони има не само в ЕС ами и в България, но няма безмитна зона с карго летище
Щом не пие, как ще защитава интересите на население, където не възрастните, а 70% от учениците пият?
Да ти кажа, понеже съм приятел или поне много добър познат с Бачийски от поне 20 години и го познават много добре: ДА употребяваш думата шмърка и Бачийски в едно изречение е напълно несериозно, защото той даже не пуше и не пие , а да не говорим за други неща. Твоята остра реакция, нападка и набеждаване за нещо, в което няма и капка истина го отдават по-скоро на страха, които виждате от неговата личност и евентуалната негова кандидатура за кмет. Иначе „Плана Бачийски“ го знам от поне няколко години включително и точката за Равнец и като сме си говорили през годините знам какво е правил по него във времето, просто той не е търсил медийни изяви за този велик план и затова някой хора го чуват чак сега. Между другото Фонда за стимулиране на полети, които създаде общината е пак негова идея и е точка номер едно отново от Плана Бачийски. Така , че той доста неща направи през последните 8 години, то другите общински съветници да бяха направили поне една десета от това , което прави Бачийски щяхме да сме далеч по напред в развитието на града ни.
идея. Така карго товарите ще са в близост до града или просто казано - имаме пристанище съчетано с едно товарно летище , както в ж п транспорта има товарни влакове - ами мислете какви са
възможностите за района ни.