Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Как точно ще работи тол-системата

Михаел Вебер от Kapsch обясни как реално камерите ще засичат превозните средства © Цветелина Белутова
Ключови думи: Михаил Вебер, Капш, тол системата, как работи тол системата

На 16 август 2017 г. в сградата на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) имаше голям брой журналисти, камери и фотоапарати. Причината - отваряха се офертите в търга за изграждане на тол-система, пише вестник Капитал.

Две години по-късно, АПИ събра отново журналистите, но този път да им обясни как на практика ще работи тол-системата, какво е изградено досега и какво предстои.Въпреки че толът още не функционира реално, не събира пари и предстоят много ключови стъпки за завършването на процеса, АПИ формално е приела системата от изпълнителя Kapsch, което означава, че държавата е неин собственик и носи отговорността.

Обясненията предстоят

На представянето присъстваха председателят на управителния съвет на АПИ Георги Терзийски, членът на УС Олег Асенов (който до съвсем скоро беше шеф на Националното тол-управление) и Михаел Вебер, представителят на фирмата изпълнител Kapsch и директор на "Капш телематик технолоджис България". От думите им стана ясно, че тепърва в следващите месеци ще се правят разяснения на транспортния бранш за това как да подават данни и как ще бъдат таксувани. От вторник, 20 август, из страната ще се провеждат информационни срещи с представителите на бизнеса, за да ги подготвят за момента, в който ще се въведе реално системата.

В момента не се събират пари, а държавата само ще събира данни за движението по пътищата на тежкотоварните автомобили, на база на които щяла на по-късен етап да реши какви ще са тарифите на таксите и какъв ще е обхватът на републиканската пътна мрежа, който ще се таксува.

Технологията

От АПИ казват, че нашата система е най-модерният вариант - GNSS базирана, т.е. на база GPS. Затова и няма да видите пунктове, на които да се спира и плаща. Тежкотоварните превозни средства ще могат да ползват маршрутни карти, бордови устройства, които се закупуват отделно, или вече инсталираните в автомобилите GPS тракери.

"До момента са преоборудвани 100 съществуващи рамки по пътищата и са построени 100 нови. Всяка портална рамка разполага с лазерен скенер и камери. Освен това има и сензори за претегляне на МПС в движение, но те все още не са инсталирани навсякъде", каза Вебер. 

Когато превозното средство приближи до рамка, скенерът се включва и констатира какъв вид е то. Правят се две снимки - на предния и задния регистрационен номер. Прави се проверка дали номерата съвпадат и ако се установи проблем, информацията се изпраща към центъра за валидиране на данни. "Може да се изиска от системата да се направи допълнителна снимка от обзорната камера и тази информация да се изпрати също към центъра за валидиране", обясни представителя на Kapsch.

Ако всичко с регистрацията на превозното средство е наред, информацията се изтрива автоматично.

Карта с местата на рамките не се предоставя, като неофициалното обяснение е, че са обект на национална сигурност и е опасно. Все пак обаче те би трябвало да са видими по пътната мрежа - става въпрос за огромни съоръжения, дълги 40 м (по думите на Михаел Вебер), които се забелязват отдалеч.

Как ще се събират данни сега

Засега ще се ползва само ръчно деклариране на тол - т.нар. маршрутна карта. С нея се въвеждат шест точки в системата - съответно начало и край на избраният маршрут, който шофьорът иска да измине, както и междинни точки, за да посочи конкретното трасе. Картата е валидна едно денонощие, т.е. шофьорът има право да измине този път в рамките на 24 часа, което, разбира се, има своите ограничения. Ако автомобилът се развали например и шофьорът не може да го измине за това време, поема сам риска за това.

Покритието на пътната мрежа, с което се работи сега, е 6 хил. км, като Олег Асенов уточни, че с примерните тарифи от 18 и 25 ст. на км, определени на последния Обществен консултативен съвет за тол-системата, трябва да се осигурят годишни приходи от около 600 млн. лв. От електронните винетки за леки автомобили АПИ събира отделно още 200 млн. лв. 

Информационни пунктове из страната

Четири демонстрационни центъра ще отворят в София, Пловдив, Русе и Варна, като там заинтересованите лица ще могат да получат информация за тол-услугата. "Целта на тези центрове е да може да бъде показана функционалността на системата, която днес стартира в техническа експлоатация", обяви Олег Асенов. На място служители на АПИ ще показват как се работи с маршрутна карта. Там ще се събира и обратна връзка от превозвачите, уточни Асенов.

3
Коментара по темата
3.
дядо
17.08.2019 12:33:55
Само идиотизиран демократ не проумява,че "ТОЛ" системата ще работи за чужди джобове,както всичко работещо в България.
Народа ще плаща заемите на великия правяч на магистрали,а чужди фирми ще събират парсата...К'во да обясняваш на демократски идиотизиран избирател,за него комунистите СССР и най-вече Путин са виновни,че се е насрал!
2.
Hah
17.08.2019 11:48:51
Тия пак го измислиха по най сложния начин да може да се объркват хората и да глобяват . На май.ка ви в терлика
1.
Попвълчев
17.08.2019 11:02:38
Преди говореха за милиард, сега намалиха очакваните приходи почти наполовина и накрая като заработи май ще покрива само разходите за заплатите на хилядите назначени за контрольори.
  Добави Коментар
Мъж изгони съпругата си от бащината ѝ къща и се опита да я удуши пред полицаи Трима мъже са задържани за насилие спрямо жените си в Софийско за една вечер Теле вкара бургазлия в болница Мъжът е с фрактура на таза
Жилищните кредити у нас растат с 26,5% до 24,1 млрд. лева За последните 12 месеца сумата по отпуснатите заеми за жилище от търговските банки на българския пазар нараства с малко над 5 млрд. лева. Изригна заради Димо Алексиев Нежна подкрепа за водещия на Игрите
Свалих близо 10 кг за две седмици с елда диета Диетата с елда е одобрена от повечето диетолози, тъй като не само ви позволява да отслабнете бързо Извратеняк онанира пред училище, пълно с деца
4 яйца, чаша грис и малко орехи и буквално се връщаш в детството Сладкиш Ореховка се топи в устата България e 37 години без победа над Ирландия Последният двубой между България и Ирландия се игра преди четири години
Радва се на голяма любов Михаела Филева е в много романтична връзка Секретен документ разкрива планът на Путин за прекратяване на войната в Украйна Кремъл предлага Украйна да бъде разделена на три части, като целият изток на страната и Крим остават за Русия
Малкият креслив орел царува в Сакар планина Горски експерти и орнитолози са оптимисти за бъдещето на защитения вид Тръмп ще уволни 15 000 трансджендъри от US-армията Новоизбраният президент може да издаде указа още на първия си работен ден