Spice Music Fesitival или как East 17 не са East 17, а Snap не са Snap
Бургас за пореден път доказа, че заслужава летен музикален фестивал! Spice Music Festival претърпя небивал успех, като и двете вечери на Морска гара се събраха над 8 000 души, които пяха и танцуваха със звездите от 90-те години.
Община Бургас се справи прекрасно и показа, че е избрала перфектното място за подобно мащабно събитие, като за всички хора имаше достатъчно място, без да се налага да бъде затварян целият Централен плаж и живеещите наблизо да бъдат притеснявани със силната музика до ранни зори. За съжаление, имаше доста пропуски по организацията на самото събитие, но те изглеждат като дребни детайли спрямо проблема, върху който ще се спрем след малко.
На пръв поглед идеята за възкресяването на бандите от 90-те години, когато у нас още не бяхме чували за Интернет, звучи чудесно. Оказа се обаче, че тя на практика е неприложима.
В пример за това се превърна точно Spice Music Festival. Защо?
Ами просто голяма част от въпросните банди отдавна са се разпаднали и не са в оригиналния си вид. Повечето от феновете обаче явно не бяха добре информирани и очакваха да видят някогашните си любимци в пълния им вид, все пак фестивалът беше рекламиран с хедлайнери като East 17, Snap, Dr Alban, Sonique. Хората са платили да гледат тях, но какво получиха?
За по-запалените меломани е ясно, че в основата на Snap са Пени Форд и Turbo B, като именно рапърът стои зад най-големия хит на бандата The Power. Групата обаче отдавна се разпадна и в Бургас гледахме единствено Пени Форд с някаква нова дуетна половинка. Латино триото No Mercy пък незнайно как се оказа от един, а вокалът 2 Unlimited Рей беше сменил Анита със значително по-млада версия. Двамата обаче се справиха страхотно и изобщо не се усети някаква разлика.
Истинското разочарование обаче бяха хедлайнерите на първата вечер East 17. Всъщност, това нямаше нищо общо с East 17, освен името и един единствен член – Тери Колдуел, който обаче винаги е играл периферна роля в групата.
Репортерска проверка на Флагман.бг установи, че East 17 са се разпадали няколко пъти и после отново са се събирали. Оригиналните членове на бандата са Тони Мортимър, Брайън Харви, Джон Хенди и Тери Колдуел. East 17 e една от най-популярните момчешки банди през 90-те с над 18 милиона продадени албума. Нейният край обаче на практика идва с окончателното напускане на създателя й Мортимър през 2013 г., като няколко години преди това East 17 са се разделили с водещия си вокал Брайън Харви, който решава да прави самостоятелна кариера. East 17 няма нито един издаден сингъл, камо ли албум след 2012 г.
Вижте истинските East17
...Запознайте се с новите East 17
Какво видяха феновете в Бургас?
Кои са тези чичковци с каскети и кореми с тениски на East 17? Това се питаха голяма част от хората на Spice Music festival в петък вечерта. Истината е, че незнайно как East 17 се бяха превърнали в трио, което обаче дори не изпълни добре някогашните хитове на бандата. Това накара повечето зрители да започнат да се изнасят към входовете, още преди края на изпълнението на уж най-големия хедлайнер за вечерта, още преди да са чули най-големия им хит It’s Alright.
Иначе в момента East 17 освен Тери Колдуел са напълно анонимните Рои Крейг и Тери Джон, който се присъединява едва миналата година. Те нямат издадена песен в този формат. В интернет успяхме да открием единствено изпълнение на живо на It’s Alright на фестивал в Германия през 2018 г. Можете да изгледата и двете видеа – на оригиналното изпълнение и това и сами да прецените какви са разликите.
До тук добре – всичко е минало перефектно, хората са се изкефили, но получили ли са това, за което са платили? Проблемът е следният – организаторите никъде в многобройните интервюта и реклами на фестивала не споменават, че зрителите няма да видят точно любимите си банди и дори в случая на East 17 – нещо коренно различно, направо дори бихме го определили като пародия.
Наша проверка във Фейсбук страницата на Spice Music Festival показа, че там все пак е постанто кои в момента са членове на групата, но това е направено в края на март, над 4 месеца преди феста, когато събитието едва ли е било толкова популярно. След това обаче оригиналният клип на It’s Alright зарибява меломаните да си купят билети, за да спечелят лична среща с някогашните си любимци.
Репортер на Флагман.бг забеляза сред публиката един от легендарните български диджеи от онова време Петко Балъка. Той работи по клубовете повече от 40 години и налага много от ретро хитовете в родните дискотеки. Потърсихме какво е неговото мнение за Spice Music Festival.
„Голямата изненада за нас беше, че не успяхме да видим истинските изпълнители. East 17 нямат нищо общо с истинските. Snap без Turbo B не е Snap. Rednex се представиха страхотно, но те не пяха на живо. Звукът и при тях, и при Haddaway беше лош. Явно чек саундът в началото не е бил добър. При Dr Alban вече оправиха озвучаването, но такова нещо е недопустимо за изпълнители от подобен ранг. Останахме разочаровани, защото от години сме си мечтали да видим на живо всички тези изпълнители събрани заедно. Организаторите трябваше да обяснят на хората какво точно ще видят. Например, обновените East 17 или оригиналната вокалистка на Snap с нов партньор“, каза Петко Балъка.
Заради небивалия успех на първото издание, организаторите вече планират продължение. Съветваме ги обаче предварително да разяснят на хората какво точно ще видят, след като си купят билети, за да няма разочаровани, както стана в петък.
Цените на пропуските съвсем не бяха ниски – от 55 лв. за двудневен билет в началото на годината до 88 лв. дни преди фестивала. Най-скъпите бяха за т. нар. ВИП зона – 122 лв.
Билетите само за единия ден пък се продаваха за 50 лв. Само ще споменем, че билетите за концерта в София на новия идол Малума, който без проблем напълни Арена Армеец, вървяха от 80 до 120 лв. Същото беше положението и с легендарния рокаджия Лени Кравиц.
И кой е бил в периферията на групата не е от значение, важното е настроението ,което създадоха на фестивала!!! А аз и на доста други ,които останаха до края доста се забавляваха и то точно на EAST 17!!!
за мен Upsurt бяха излишни на този фестивал!!!
Не си правя илюзии, че Cappella някога ще върне две от лицата-Родни и Кели, посочил съм в коментара как стоят нещата. А дори да стане, няма да е с представление в България. Това е ясно.Тук въпросът е редно ли е мъртва група да бъде "възкресявана" след толкова години с непознати лица и да се провежда някакъв "Music Idol" -младежи пеят песни на любими изпълнители? Нима не можеше вместо Cappella да поканят румънска денс звезда? Справедливо и морално ли е момчето с черния потник, докаран преди месеци или 2-3г. в Cappella, да получи това, което ще вземат оригиналните артисти, положили труд,преди да дойде славата- Ray, Haddaway, Dr. Alban, Ice Mc, Leigh, Mqcray? Или Deep Zone да живеят на гърба на родните певци и композитори, без значение,че последните ще вземат някой лев от права? За мен е морално парите за Cappella и East17 да бяха "разхвърлени" за останалите групи. Бих бил по-доволен Dj-те да бяха пускали хитове на Cappella на празна сцена(мисля, че пуснаха само една тяхна песен в един антракт), поне оригиналните изпълнители щяха да получат някакви макар и нищожни отчисления.Така се подкрепя изкуството. Да не говорим, че в Бургас Cappella пееха чужди песни, изпълниха две "собствени", като едната бе с фъфлене и нищо не се разбра. Отделно момчето пищеше като пубер.Ще го сравнявате ли с тембъра на Родни?! Бен от Snap! поне се раздаваше и знаеше защо е там, а и, доколкото помня, е бил вокалист в друга,не толкова известна група. Както написах, много от оригиналите са идвали у нас, Anita e пяла на сцена преди година, не помня къде в Европа, Turbo B-също. Не може в тези случаи да твърдите, че оригиналните артисти са сменени. Друг е въпросът,че има заместители според мястото на изпълнение (Maxx), а в България често се пробутват копия.И заслужено -част от зрителите бяха дошли на разходка, да подишат морски въздух или най-вече заради "Ъпсурт" и Deep Zone, но не и от страст към евроденса, съотв.нямаха заинтересованост кой точно е на крака пред тях.Тук всичко може да мине.
Накрая ще добавя, че преди появата на East17 десетки зрители около мен напуснаха фестивала.
Адмирации
Имаше и отрицателни неща. Цените на храната бяха безумно високи, дълбоко некоректно е да се опитваш да печелиш по тоя начин. Друг е въпросът, че при гражданско общество никой не би заредил карта при тези условия, поддържайки подобна алчност.Слагането на гривна също бе глупост и палячовщина, т. к. за целта е издаден билет и той е допускът. Свалих гривната в събота и за да ме допуснат на втората вечер ми зададоха няколко въпроса да се убедят, че съм бил предната вечер.Както и да е, това се забравя.
От всички групи не съм бил почитател само на East17-харесвам донякъде" It's alright" и "House of love", а Sonique няма песен, която да ми допада въобще(дано преодолее болестта, сега научавам за нея). Другите заместители ги бях видял по афишите по-рано и не бях изненадан на фестивала.Моето най-голямо разочарование още от предните месеци са Cappella-подигравка с интелекта на публиката и гавра със спомените и веселите емоции на детството. Не мога да си представя що за човек се е навил да замества Rodney Bishop, Kelly Overett и A. Jordan и откъде тези двама клоуни имат това самочувствие. Все едно мен да ме викнат да пея арии на Хосе Карерас, като в афиша обявят неговото име, макар и с моето лице. Пълен идиотизъм. Забелязах, че повечето зрители им се радваха и това отново повдига въпроса за безкритичността и невзискателността на част от публиката, която щеше да аплодира и Хасан от"Столипиново". Аз демонстративно застанах неподвижно, когато излязоха на сцената и нито един миг не им плясках. Исках да извикам "къде са оригиналите", но се отказах. Доколкото знам оригиналите не са изнасяли концерти още от средата или края на 90-те,четох даже, че Rodney и Kelly са със сменена самоличност заради славата. Впрочем, тук трябва да добавя, че и E-rotic, по-точно Liam Leigh пя песен на втората вокалистка(от '96г.) Джанет Кристенсен, а именно "Help me, Dr. Dick", но това е нормално до голяма степен, т. к. и двете могат да минат за едно цяло -и двете са изпълнявали значими и любими до днес "авторски" песни. Бихме могли да коментираме и въпроса чии гласове са стоели някога зад лицата на "вокалистите", но това е вече друга тема. Не приемам твърденията във форума, че било нормално една група след 20г. да има други лица, щом тя фактически не функционира, а пее старите, вече създадени песни. Поне сем. Биркс(съдя по фамилиите им), наричащи се Cappella, да бяха сътворили световен хит след златното време до '97г. на оригиналната формация, точно както и преди Rodney, Kelly и Alison да изпълнят "U/me", "Move it up", "Turn it up and down" и пр. е имало други, забравени още през' 95г. вокалисти, които все пак са пели песни. Нищо нямаше да стане на продуцентите, държащи авторските права, да поканят всички оригинални рапъри, заслужаващи и да получат хонорарите вместо дубльорите. Нали освен за бизнес говорим и за културна естетика и коректност, които се предполагат у тях, а и у почитателите, като хора с по-високо ниво на интелигентност? Ако са в недобри отношения или разнобой със старите изпълнители, можеха поне да поканят авторите на музиката -почти винаги са различни от самите изпълнители, понякога са самите продуценти, но не винаги. Щяха да се справят по-добре, напр. в случая с Бен от Snap!, който компенсираше недостижимостта на Turbo B с енергия и движения, но не бе достатъчно. Самите организатори можеха да го изискат от продуцентите/организациите за авторски права - и Anita, и оригиналните East17,и Turbo B са идвали в България, значи не е трудно. Поне да ги бяха извикали да стоят до тонколоните като наказани, за да ги видим на живо. Много от тях не е сигурно дали ще пеят повече.
Бих отправил лека забележка към Haddaway и ICE MC, че предпочетоха шоуто пред самите изпълнения. Съгласен съм с коментара, че E-rotic можеха да минат без " fuck" дори да нямаше деца на фестивала. Можеше да дойде и Anita Doth, която, за разлика от Snap!, където в активните години се смениха няколко вокалисти със завръщания и нови раздели, винаги е била фронтлейди и символ и всяка тананикана песен на 2Unlimited е била с нейно участие.
Не е вярно, че има изпълнители с "4 песни на кръст",като изключим Dr. Alban и Rednex. Haddaway и особено Ice Mc са с десетки песни, повечето непознати, освен на малкото страстни любители на този стил у нас.
С две думи, фестивалът си заслужаваше определено, надявам се догодина да дойдат Mc Sar/Real McQoy, Loft(колкото са останали), Captain Hollywood, Magic Affair. Не бих обаче дал дори 5лв., ако "участват" само Scattman John, Mo-Do, Goddess("Spirits in the night"), Captain Jack с нова вокалистка и др. починали звезди, бог да ги прости.
Елати да видити как цели глутници от бездомни котки се разхождат из града
ИМА И БОЛНИ МОЗЪЦИ ДЕТО ГИ ХРАНЯТ ПО ТРИ ПЪТИ НА ДЕН
ПОМООООЩЩЩЩЩ ши на издът бълхити
Вие май май не сте от Бургас.....Ако е така, моля никога не се връщайте в Бургас.... Моля Ви от сърце
Отделно вероятно се броят на пръсти групи, които са на сцена над 20 години и да са в оригинален състав.
Цената на билета трябваше да е по-висока, че да де откажат пишман феновете, а и останалите да се чувстват по-комфортно, защото наистина мястото не беше за повече от 6000 души. Явно е подценен потенциала на фестивала.
Пътят за събитието водеше през грозен и грамаден строеж - някаква поредна кражба на общината и презастрояване отново - този път буквално в морето.
Нямаше осигурен Free WiFi достъп за гостите на фестивала и чужденците е вероятно да са се чувствали некомфортно. Не беше осигурена и мобилна клетка която да поеме толкова хора и като резултат на доста от зрителите се губеше тотално връзката - особено първата вечер и то с конкретен оператор. Зоната за хранене беше в стил "Burgas Mezzi", а цените доста солени. E-rotic крещяха Fuck Me на фона на махащи деца от публиката. Повечето групи с по 4 хита на кръст се чудеха с какво да си уплътнят 40те минути та пееха чужди песни или като ДР Албан изпяха хита си 2 пъти за повтаряне на знанията. Песните не стигнаха и на новата вокалистка на Дийп Зоун, която по подобие на фолк дива крещеше - "Ръцете горе" "Не ви виждам" .. Явно заради права не успяхме да чуем доста от успешните им хитове та се задоволихме с кавъри на други групи.
Като цяло - загубени на вятъра пари .. не бих повторил.
Факт е,че билетите се продадоха независимо от цената им. Дори в денят на фестивала без значение,че само за един ден билета струваше 50 лв. бяха спряни от организаторите,защото имаше прекалено много хора
И само за информация да Ви кажа,че дори и в последния момент,когато пуснаха билети на входа по 50 лв за вечер се изкупиха и спряха продажбите,защото нямаше накъде повече да се събират хора. По този повод само мога да кажа един лаф, който един мой близък често използва “Кеф цена няма”
Забележка-догодина намерете по голямо място за фестивала, защото много хора не можаха да влязат, това да искаш да си дадеш парите и да не ти ги вземат е меко казано глупаво!!!
Ако човек търси кусури, винаги ще намери. Фестивалът беше супер. Организацията - също. Само храната беше скъпа.
И догодина Жорко, ако поканят Captain Jack, да знаеш, че оригиналният им рапър е починал отдавна и видиш ли няма как да пее. Да не се изненадваш отново.
Значи не са фенове.
По онтересен ще е отговора на организаторите, а не на журналисти, които постфактум споделят знаещото се от самото начало!
Другото е, как очаквате властта да споделя с робите си, каквото и да било?