Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Какво е мястото на пациента в българската здравна система?

От пасивен наблюдател, болният трябва дасе превърне в активен участник в процеса на лечение
Ключови думи: здравеопазване, българия, пациент, здравна система, коментар, мястото на пациента, новини, здраве

Всеки пациент, който е прекарал известно време в досег с българската държавна здравна система през последните години, неминуемо е забелязал, че обикновено е пасивен наблюдател на случващото се с него. Получателят на здравна услуга не е достатъчно добре информиран, не взема решения за здравето си и често не знае какъв ще е резултатът от лечението му, пише investor.bg. 

Подписът му под „информираното съгласие“ по различните клинични пътеки и процедури обикновено е формалност и не е придружен от яснота какво и защо ще бъде извършвано. Какви са причините за липсата на адекватно участие в системата от страна на пациентите? 

Световната здравна организация (СЗО) дефинира участието на пациента в здравната система като „овластяване” (empowerment): процес, чрез който пациентът придобива по-голям контрол върху решенията и действията, засягащи неговото здраве. Това включва възможността пациентите да изразяват нуждите си, да обясняват притесненията си и да участват във вземането на решения за подобряване на здравето си. Овластяването на пациента включва четири компонента: 1) разбиране от страна на пациента за неговата роля; 2) придобиване на достатъчно знания, които да му дадат възможност да общува с доставчика на здравни услуги; 3) специфични умения от страна на пациента да се грижи за здравето си и 4) наличие на подкрепяща среда. Когато всички тези елементи присъстват, можем да твърдим, че пациентът е в благоприятна позиция да взема адекватни решения за здравето си и да участва в своето лечение.

Съществуват редица на брой изследвания относно ползите от включването на пациента в лечебния процес. Ако се опитаме да обобщим ефектите, те са:

Съществува връзка между модела на здравна система и ролята на пациента: някои модели благоприятстват активното участие на пациента, за разлика от други. Анализът на ИПИ за моделите на финансиране на здравеопазването показва, че по-високата конкуренция в здравната система води до по-значимо участие на пациента. Системи, които са доминирани от държавни структури - както в осигуряването (например България), така и в предоставянето на здравни услуги (например Великобритания) - традиционно не поставят пациента в центъра. В тях липсва стимул за повишаване на неговото участие, тъй като той е просто потребител, но не и активно вземащ решения. Изборът (конкуренцията) повишава възможността за овластяване на пациента, като го поставя в ситуация, в която активно да търси информация както за осигурителите/застрахователите и предоставяните от тях услуги, така и за качеството на здравните услуги, които доставчиците предоставят. Друга важна характеристика на здравен модел, включващ множество конкуриращи се осигурители, е възможността осигурителят да осъществява реален контрол върху количеството и качеството на предоставените на пациента здравни услуги, като по този начин защитава правата и подобрява благосъстоянието му.

Търсенето и получаването на адекватна информация често се оказва проблем в здравеопазването. Една от причините е, че секторът е силно доминиран от т.нар. асиметрия в информацията – лекарите и доставчиците на здравни услуги имат много по-големи познания за необходимостта от определена здравна услуга, нейния вид и количество, в сравнение с пациента (Дори е възможно в определени случаи да се злоупотребява с това – пример за това са здравни системи, доминирани от свръхпотребление на здравни услуги – дали поради презастраховане от страна на лекарите (например САЩ) или поради нередности. Това е т.нар. търсене, индуцирано от предлагането). Този проблем се преодолява с активна комуникация от страна на лекарите: да обясняват на пациентите, на разбираем за тях език, каква медицинска дейност е необходимо да се извърши и защо. Пациентът от своя страна активно търси информация за своето заболяване и вариантите за лечение, което в съвременната дигитална среда може да има двояк ефект.

Друг проблем, свързан с информацията обаче е честата липса на адекватна система, която да оцени обективно качеството на услугата, която един доставчик или един осигурител предоставя. В Холандия например има рейтинг на здравноосигурителните дружества, който да подпомогне избора на пациента къде да се осигурява. Още по-интересно, пак там съществува и рейтинг на лекарите, който да подпомогне избора на пациента къде да се лекува. Подобни системи, базирани на обективни показатели, са от голяма полза за овластяването на пациентите и биха ограничили търсенето на неформални канали за лечението им – например от близки и познати, от интернет и др. За съжаление обаче такива системи в момента са по-скоро изключение, дори и в икономически развитите страни.

В заключение ще се върнем на последното предложение за новия модел на здравно осигуряване в България и доколко той ще овласти пациента и ще го постави в центъра на здравната система. Това би могло се случи, ако се създаде реална конкуренция на осигурителния пазар, обективна оценка на качеството на доставчиците на услуги и среда, подкрепяща пациента в търсенето и получаването на информация и реализация на правата му. Предстои да видим дали и кога ще се случи това.

8
Коментара по темата
8.
Как къде?
04.08.2019 18:57:35
Да бъде банкомат,който след като се употреби се праща да слага дървения костюм.
7.
КЪДЕ Е МЯСТОТО НА ПАЦИЕНТА ЛИ?
04.08.2019 17:17:03
НА 1 МЕТЪР ПОД ЗЕМЯТА!
6.
зурла
04.08.2019 16:53:31
Мястото му е на донор.

Издържа стотици паразити.

Що за глупави въпроси , като и децата го знаят
5.
TWICER
04.08.2019 15:54:31
СЪС ПРЕВРЪЗКА НА ОЧИТЕ В ПЕЩЕРАТА НА АЛИ БАБА И 4-ТЕ РАЗБОЙНИКА/ПОЛИТИЦИ,ФИНАНСИСТИ,ЛЕКАРИ И ПОГРЕБАЛНИ АГЕНТИ/
4.
Кую
04.08.2019 14:58:46
Хранилка за некадърници.
3.
Часовникар
04.08.2019 14:45:17
Моля не заблуждавайте хората. Мястото на пациента е от ясно по ясно. Деветата дупка на кавала.
2.
фармацеВтка
04.08.2019 14:22:08
На най-задния ред
1.
Точен коментар
04.08.2019 13:17:03
Мястото на пациента в БГ здравната система е на опашката на касата. Да чака, за да си плати, без да получи адекватна услуга
  Добави Коментар
Порномоделка разкри какво искат жените от мъжете в леглото Ана смята, че мъжете се нуждаят от помощ, за да подобрят уменията си Стар перверзник платил операциите за смяна на пола на Ивонне Рей Бедният Ивайло Тодоров отишъл да бере портокали в Испания и се залюбил с дядката
Наталия Киселова: Ако Борисов направи крачка назад, ще има искрица надежда за правителство Не можем да се движим от избори в избори и трябва всеки депутат да положи усилие да спрем да влизаме в тази спирала, коментира тя Девойки от Бургас с престижно място на турнир в Солун Тимът на учениците от ОУ “Пейо Яворов” и ОУ “Любен Каравелов” се класира на шесто място
Британците искат пак да са в ЕС Избирането на Доналд Тръмп и нахлуването на Путин в Украйна бяха два много тежки удара както за Обединеното кралство, така и за Европа Почина български кмет Сутринта Борисов се е почувствал зле и на мястото е пристигнал екип на Спешна медицинска помощ, който да го транспортира до болница
bTV Cinema взривява новогодишната нощ Голямо браво! Мислех, че вече ще има само концерти на "Пайнер". Смело решение, поздравления, кефят се зрители  3 млн. лева изкара Лили Иванова от концерт Билети от по 1000 лева за 2025 година вече са изкупени
Тя ще довърши Басар Асад Поиска развод от съпруга си Двама българи са арестувани в Сърбия след бой на магистрала До инцидента се е стигнало след като на магистралата се е образувала опашка от автомобили заради работни дейности на моста над река Ясеница
Отвориха кина за голи Всички зрители били задължени да поставят кърпа под задните си части Бургаски ученици показват в изложба връзката между Българи и Италия С нея ще отбележим 145 години от установяването на дипломатически отношения между двете държави