Фолксваген – перла в короната на Ердоган
След опита за военен преврат в Турция на 15 юли 2016 г. националистическата вълна мощно се надигна, а заедно с нея набра скорост и мобилизацията около „националното и родното“ производство. Начело на тази тенденция, част от която бяха национален танк (Алтай), национален военен самолет, национален хеликоптер (Атак), национален брониран транспортер (Скорпион и Таралеж), национален военен кораб (MİLGEM), национално оръжие, национални лекарства, национално земеделие, заетост от местни кадри др. стоеше „национално-родното автомобилостроене“.
След като президентът и лидер на управляващата Партия на справедливостта и развитието Реджеп Ердоган обяви, че търси „смелчаци“, които да произвеждат местни и национални автомобили, на 2 ноември 2017 г. в президентския сарай тържествено бяха обявени имената на петима „смелчаци“, бяха сложени и подписи.
В „Съвместна инициативна група за турски автомобил“ (TOGG), която се появи чрез „Организация на смелчаците“ координирана от председателя на Съюза на камарите и борсите в Турция (TOBB) Рифат Хисарджъклъоглу участваха пет фирми.
„Anadolu Endüstri Holding“, чиито шеф е Тунджай Йозилхан, който е и председател на Висшия консултативен съвет към Турската асоциация на индустриалците и бизнесмените (TÜSİAD); „BMC“, която Етхем Санджак, който беше казал: „За Ердоган бих жертвал майка си, баща си, съпругата и децата си“, закупи без търг от Фонд за осигуряване на спестовните влогове; „Кърача холдинг“, която е собственост на зетя на „Коч холдинг“ Джан Кърач; „Зорлу холдинг“ – собственост на Ахмед Назиф Зорлу, който е и шеф на „Тюрксел“ и „Вестел“, които бяха прехвърлени към ЗиратБанк, заради необслужени кредити…
През изминалата година процедурите по трансформирането на „Съвместна инициативна група за турски автомобил“ в акционерно дружество приключиха и петте „смелчаци“ участваха с 19 на сто дял, а Съюза на камарите и борсите в Турция имаше 5 процентен дял в създаденото акционерно дружество. За негов главен изпълнителен директор беше избран Мехмет Гюрджан Каракаш.
През май миналата година министърът на индустрията и технологиите Мустафа Варанк заяви, че местният автомобил ще бъде задвижван с електричество и ще изминава 500 км, първият му прототип ще бъде представен към края на 2019 г., първите автомобили ще се пуснат на пазара във втората половина на 2021 г., а търговските продажби ще се реализират във втората половина на 2022 г.
Изпълнителният директор на акционерното дружество „Съвместна инициативна група за турски автомобил“ Гюрджан Каракаш подчерта, че на първия етап на пазара ще бъдат пуснати три различни модела и, че до момента са приети 30 хиляди поръчки за родния автомобил, а от 2024 г. планират да почне и износът на турските автомобили.
На 8 юли Гюрджан Каракаш се срещна с представители на Асоцияцията на производителите на части за моторни превозни средства (TAYSAD) и съобщи, че се водят преговори с 62 фирми производителки на резервни части, с част от които са били подписани договори, за да може резервните части на местния автомобил също да са родно производство.
Без да е напълно окончателно, процедурата за местния автомобил, за когото се предвижда, че ще излезе на пазара с инвестиция от 4 милиарда долара при настоящите икономически условия се движи мудно, особено покачващите се валутни курсове оказват негативно влияние, говори се, че за извънредните насърчения в рамките на „стратегическите инвестиции“ е предвидено използването на публични средства и финансиране от държавните банки.
От друга страна, отдавна се тиражира информация, че немският автомобилен гигант Фолксваген (VW) е решил да предпочете Турция пред България. Още преди националният и местният автомобил да се е появил на турския пазар, той е изправен пред силна конкуренция с една световна марка и глобален производител на автомобили.
Германската обществена медия ARD съобщи, че правителството на Ердоган е обещало на VW изключителни преференции, стимулираща подкрепа, данъчни облекчения, официални обещания, а президентът Ердоган лично е приел да бъде гарант на немския инвеститор.
Според информация, базирана на източници от Берлин и Анкара освен модела „Пасат“ лимузина на VW, в Турция ще се произвеждат и някои марки на „Шкода“ и „Сеат“, които се правят в Чехия и Испания.
Германската обществена медия съобщи, че голяма част от луксозния модел „Пасат“ на VW, от който на първо време годишно ще се произвеждат 41 хиляди автомобила ще бъдат закупени от официалните институции, за което турското правителство е обещало, изтъква се също, че в Турция държавните учреждения предпочитат марките Фолксваген и Ауди.
От друга страна, в икономическите среди в Анкара се говори, че за да инвестира VW в Турция лично Ердоган се е намесил с цел да се окаже максимална подкрепа, да се ускорят бюрократичните процедури, на VW да се осигури на най-високо ниво инвестиционна подкрепа без ограничения. Подчертава се, че за тази германска инвестиция, която се очаква след дълга пауза властта е готова на всякакви отстъпки.
Правителството на Ердоган, което в последно време изпитва напрежение както с Германия, така и с останалите държави от ЕС в областта на политиката, независимото правосъдие, правовата държава, ограничаването на основните човешки права и свободи и др., беше арестувало турските журналисти Дениз Юджел и Мешале Толу, които бяха германски граждани и активиста Петер Щуднер с обвинение за „членство в терористична организация и шпионаж“. Журналистите и активистите, които дълго време останаха задържани бяха освободени след пазарлъци между двете държави.
Въз основа на тези процеси правителството на Ангела Меркел преустанови продажбата на оръжие за Турция и модернизирането на танковете „Леопард“ и замрази кредитите за износ „Хермес“. А към германските граждани беше отправено предупреждението да не ходят на почивка в Турция, защото „всеки момент може да бъдат арестувани“.
По време на посещението на президента Ердоган в Германия през септември миналата година германският президент Франк-Валтер Щайнмайер разкритикува остро Ердоган по време на официалния прием като го упрекна за антидемократичните практики, арестите на учените и журналистите, намесата в съдебната власт. С ответната реакция на Ердоган напрежението между двете страни се покачи още повече.
Именно поради тази причина инвестицията на VW за 3,5 милиарда евро е от изключителна важност и се оценява като един вид престиж от гледна точка на привличането от страна на правителството на Ердоган на западни инвеститори в Турция и спускането на завесата пред негативния образ на Ердоган и Турция на международната сцена.
Включвайки инвестицията на VW в рамките на „стратегическите инвестиции“ се отбелязва, че автомобилния гигант ще се облагодетелства от изключителни преференции, данъчни облекчения, лихвени отстъпки при кредити, освобождаване от митническа такса и ДДС при внос на машини и подобен вид оборудване, безвъзмездно предоставяне на общински терен за фабриката, която ще се изгради в Маниса.
Очаква се през септември или октомври окончателното споразумение да бъде тържествено подписано между двете страни. Преди това обаче от VW настоявали да се изпълнят обещанията, свързани с намаляването на ДДС равно на половината от цената на превозното средство, когато се купува чисто нов автомобил, намаляването на акциза, на данъка върху моторните превозни средства и др.
Автомобилостроенето е локомотивът на турския износ с годишна печалба от 35 милиарда долара, а европейският пазар е на първо място. В замяна на това сред вносните автомобили, които се продават на турския пазар VW е на първо място с най-голям пазарен дял.
Заради икономическата рецесия в периода януари-юни на 2019 г. се наблюдава изоставане с 43,31 на сто (156 378 автомобила), в сравнение със сащия период на миналата година, когато са били продадени 275 870 автомобила.
По данни на Сдружението на автомобилните дистрибутори в периода януари-юни на 2019 г. 68 193 коли от общият брой на продадените автомобили (156 378) са местно производство, 88 185 са внос. В този период общият пазарен дял на вносните автомобили изостава от 66,4 на 56,3 на сто. В замяна на това с реализирани продажби от 15 хиляди 46 автомобила в периода януари-юни 2019 г. VW е запазил лидерството си по продажби на вносни автомобили на турския пазар.
Следователно със започването на производството на VW в Турция, се очаква неговият дял многократно да се увеличи на автомобилния пазар. Ако гаранцията дадена на VW от правителството, че значителна част от произвежданите коли ще бъдат закупени за държавната администрация бъде спазена, германският автомобилен гигант може да стане лидер на турския пазар.
След изключителните условия, облекчения, държавните гаранции и обещания, които са обещани на германците и ангажиментите и гаранциите на Ердоган, когато националният и местният автомобил се появи на пазара през 2022 г. той може и да не намери клиенти, на които да продава колите си срещу конкурента си VW, подкрепян от властта.
Да, но никой не го прави. Защо? Защото Турция ни държи здраво и бавно, много бавно си пуска пипалата. Тези от ДПС са абсолютни предатели и много тънко манипулират и историята и настоящето. Пример: За да работиш в Шумен, Разград и на много други места трябва да знаеш турски. Не да си турчин. Много бавно и нежно ни влиза и е въпрос на много малко време да поискат автономни области. Кой ще ни помогне? България загива, хора.