НАП със съвети какво да правим, ако имаме изтекли данни
След като вчера Националната агенция за приходите (НАП) пусна приложение, на което чрез СМС всеки може да провери има ли негови изтекли данни след пробива в информационната система на ведомството, хиляди българи споделиха в социалните мрежи, че са получили отговор, че има изтекли техни данни, пише economic.bg
Мнозина обаче се питаха - какво следва и какви данни точно са изтекли.
Днес НАП пусна няколко насоки за това какво да правят хората, които са получили отговор, че имат изтекли данни:
Ако сте направили справка и тя сочи, че за Вас има неправомерно разкрити лични данни е важно да знаете, че не е необходимо да предприемате извънредни действия, казват от НАП.
Не се налага да сменяте документите си за самоличност, категорични са от приходната агенция.
Няма непосредствен риск някой да се разпореди с имуществото ви или да поеме задължения от ваше име, заради неправомерно разпространените данни. Това потвърдиха от Нотариалната камара, банките, дружествата за бързи кредити и лизинг и Агенцията по вписванията.
НАП съветва гражданите да бъдат предпазливи, когато някой контактува с тях по телефон или имейл и да не дават на никого финансова информация.
За допълнителна сигурност всеки може да смени паролата на електронната си поща и ПИК кода от НАП.
Какви конкретни данни са разпространени?
Важно е да се знае, че неправомерно разпространените данни са частични и не позволяват някой да се ориентира в цялостното имуществено състояние.
В момента НАП съпоставя незаконно разпространената данъчно-осигурителна информация с тази в реалните си бази данни, за да се провери дали няма дописване или манипулация на публикуваните данни.
Когато приключим със съпоставката ще можем да предоставим и информация за конкретния тип данни, които са били разпространени, казват от НАП. Пред Economic.bg от Агенцията казаха, че това ще отнеме две седмици.
Те съветват още гражданите да се запознаят с препоръките на НАП, публикувани по-рано.