Време е да се извиним на българския турист и да направим опит да си го върнем
Венелин Ташев е най-крупният хотелиер в Слънчев бряг. Управлява успешно големи комплекси в Несебър, Слънчев бряг и Свети Влас и за него определено няма тайни в туризма. Доказал се, е като визионер, който знае как да развива туристическия продукт.
Преди няколко дни Ташев застана с името си и обяви предложение за намаляване на концесионните такси, за да могат да поевтинеят и чадърите. Идеята му имаше резон, но обществото явно не е готово за подобен ход и Ташев отнесе сериозни критики, предимно от хора, които нямат нищо общо с туризма. Тези, които са в сектора, подкрепиха Ташев.
Уточняваме – Венелин Ташев не стопанисва плаж. Нещо повече – той сам се е отказал да управлява плажна ивица заради непосилните условия, които са му поставили. Разговаряме с него за очакванията за сезона и какви мерки да се предприемат, за да се спаси структуроопределящ сектор, какъвто е туризма.
- Г-н Ташев, тази година изглежда се забелязва спад на младежкия туризъм. Какво е вашето наблюдение?
- Време е да разбием този мит, че Слънчев бряг е място за младежкия туризъм. Това не е така, тези туристи са доста под 20 %, а и сезонността е много кратка – под 30 дни в годината. Не знам защо всички телевизии са се вторачили точно в тях. Отидете по „крилата“ на курорта, където са моите хотели, на колегите, и ще видите, че там няма младежи, а само семейства. В Слънчев бряг имаше място и за младежкия туризъм, и за семейния, но начинът, по който беше реализирана идеята за бар-кроуловете, провали всичко. В началото тръгнаха много добре. Използваха само затворени дискотеки, които са обезшумени и аспирирани, но… след това туроператорите решиха, че трябва да печелят повече и не искаха да плащат входове. Така те започнаха да водят туристите по откритите заведения, вдигащи сериозен шум, което саботира цялата концепция. Заради тази грешка сме на път да загубим големи пазари и целеви групи, защото истината е в семейния туризъм в сезона и пенсионерите извън сезона.
- Кой е най-големият проблем пред туризма?
- Най-големият бич за туризма е ол инклузива. Имахме нужда от него, вкарахме го и оставихме да стане хаос, защото всяка паланка вече се самообявяви за ол инклузив. Предлагам 900 шезлонга на моя хотел, 4 басейна, два ресторанта, паркинг, а в същото време някои нямат нищо от това, но дава много ниска цена, защото реално нямат поддръжка, а и храните, които предлагат, са под всякаква критика. Тази нелоялна конкуренция убива туризма ни, защото принуди всички да свалят цените, което ни пречи да увеличим заплатите, качественият персонал избяга, а с това губим и туристите с по-големи възможности.
- Как да се регламентира ол инклузивът. Да се дава право само на хотели с четири и пет звезди ли?
- Не става въпрос колко звезди е хотелът, а да отговаря на определени изисквания. Говоря за принципни критерии за качество. Що се касае до категоризацията, бих посъветвал експертите от Министерството на туризма да обърнат внимание на този проблем, защото има доста хотели, които след получаването на исканите звезди направиха паркингите си ресторанти и магазини. Ето това трябва да се провери, а не да ровят кой какви табели е поставил. Да преброят паркоместата по хотелите и ще им стане ясно къде е проблемът. Крайно време е държавата да си влезе в ролята и да провери и който не отговаря на изискванията – да си понесе последствията.
- Какъв спад очаквате в края на сезона, сега мнозина признават, че туристите са намалели, но се очаква раздвижване след 10-ти юли?
- За съжаление не очаквам раздвижване. Това е истината! Нито има записвания, нито дори запитвания. Очаквам спад на туристите между 10 и 20 процента, може и повече. Тъжно, но факт.
- Приемате ли идеята на Министерството на туризма да се осигури трета безплатна нощувка за българските туристи?
- Тази идея никак не е нова. Ние работим по подобен начин вече 20 години, предложиха ни я немски туроператори, но не беше два за три дни, а пет за седем дни. Тази година сме докарани до там, че да предлагаме всякакви идеи. Може и да е 1 нощувка плюс 1 безплатна.
- Прави ли ви впечатление лошата кампания срещу българския туризъм?
- За съжаление е така и то не от тази година и това даде своя резултат. Трябва да се вземат много бързи и спешни мерки, да се извиним на българския турист и да си го върнем обратно.
- А как можем да върнем българския турист по Черноморието ни?
- Трябва му спокойствие, ниски цени на шезлонг и чадър и добро обслужване. Който иска високи цени, отива на Миконос, защото там има шезлонги и чадъри по 300 евро, но ние сме нискобюджетна дестинация и трябва да се съобразяваме с условията.
всичко е безвъзвратно загубено...
поне ще имате достатъчно дълго време да си търсите персонал...