Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Защо се провали ТОЛ системата

Бойко Борисов твърди, че парите от тол системата ще бъдат използвани за пътища
Ключови думи: Тол система, провал на тол системата, пътни такси

Никой не е вярвал, че тол системата ще заработи на 16 август, когато договорът за изграждането ѝ с австрийската „Капш“ бе подписан преди година и половина, пише в последния си брой списание Икономист.

Тежките решения по традиция се отлагат, а внедряването на нови системи по принцип не е специалитет на администрацията. Проблемът е, че тогавашните въпросителни около платеното преминаване на тежкотоварни автомобили още са на дневен ред, а постоянно изникват нови въпросителни.

И както през януари 2018 г., все още са неясни обхватът на системата, както и тарифите, които ще плащат различните превозни средства. Всъщност проект за тарифа бе представен, но както стана ясно, той не е бил обсъждан с превозвачите, които бурно възнегодуваха срещу предложението. И както обикновено става в такива случаи, премиерът Бойко Борисов свири „отбой“. Експертите от регионалното министерство бяха на мнение, че тримесечно отлагане ще свърши работа за прецизиране на обхвата и цените, но управляващите решиха, че да въведеш допълнително плащане, което може потенциално да оскъпи основни продукти около местни избори, не е особено умно, което отсрочи старта за март 2020 година. Може да се каже, че политическият аргумент е само бонус, защото още не е изградена напълно и инфраструктурата от рамки и камери. 

Но заедно с текстовете за новите срокове в Закона за пътищата се прокарват и текстове, които променят първоначалния замисъл на системата. В началото бе планирано доставчиците на декларирани данни (GPS компаниите, които предоставят устройства на камионите) да подават данни за движението на камионите директно към АПИ безплатно. Сега се предлага данните да постъпват в националните доставчици на услуги (НДУ) и срещу това доставчиците да получават комисиона от 2%.

Те трябва да се добавят към договорените за НДУ 7% за събирането на таксите, което означава, освен че държавата изцяло се оттегля от процеса по изчисляването и събирането на такси, и че 9 на сто от събраното няма да отива за ремонт и изграждане на пътна мрежа. Комисионите не са повод за притеснение, защото всяка услуга струва пари, но тревожен е фактът, че от половин година има само един одобрен НДУ - „Интелигентни трафик системи“.

През май бе подписан договор за НДУ с фирма „Телетол“, но АПИ го прекрати малко повече от месец по-късно с мотива, че не е осъществена интеграция със системата. След това представител на отстранената фирма обяви, че пътната агенция не ѝ е предоставила парола, което е направило връзката невъзможна. Веднага се появиха съмнения, че по този начин се осигурява монопол върху този процес, въпреки че АПИ твърди, че договори ще се подпишат с още няколко НДУ, дори и с отстранената компания. Следващите месеци ще са трудни за Министерството на регионалното развитие и АПИ, защото ще трябва да решават няколко ключови задачи. Първата е да намерят приемливите обхват и цени за преминаване, които, от една страна, да устройват превозвачите (самите автомобилни фирми имат разнопосочни интереси), а от друга, да покрият заявката за събиране на около 1 млрд. лв. годишно от платено преминаване.

Втората, естествено, е приключването на изграждането на нужната инфраструктура и софтуерно обезпечение, което да не повтаря провала с въвеждането на електронните винетки. Третата и най-важна е да гарантират пред обществото, че ще могат да осъществяват ефективен контрол върху система, в която не участват, като оператор, който изчислява и събира такси. В тази връзка може да се помисли и дали 630 души на щат в Националното тол управление не са множко, предвид доброволния отказ от функции. Все пак издръжката им също отнема от заветния милиард, ако накрая въобще се доближи такава стойност.
 

1
Коментара по темата
1.
Хъммм
09.07.2019 19:13:28
И не само това е проблема.Кой ще поддържа тази система?...Троикаджиите на държавна служба ли?Ще си плащат яко на франчайза капш....качиш?
  Добави Коментар
Мъж се набута с 48 000 лева заради приложение на телефона си Той последвал реклама за доходност от инвестиции във фейсбук Емрах Стораро се търкаля на легло от пачки във валута Мнозина изобщо не повярваха, че парите са истински, а напечатани салфетки
7 вълшебни идеи за персонализиран подарък за Коледа Край! Окончателно забраниха достъпа до социалните мрежи за деца под 16-г. в тази страна Бързото приемане на новото законодателство в парламента предизвика критики от страна на компании и на депутати
Андрей на финала: Еми кара тежка бременност, няма да присъствам на раждането Известния тв продуцент и водещ Андрей Арнаудов ще става баща за втори път до броени дни Валентин Златев продаде "Къщата с ягодите" Сградата в стил сецесион е придобита от основателите на SiteGround Тенко Николов и Иво Ценов
Откриха татуировки на 5 000 години Те не са направени с игли, а чрез фини разрези, в които е втриван въглен на прах  Драмата в Народното събрание е пълна Почивка след почивката
Ще вдигат заплатите? Високият растеж на компенсацията на един нает ще доведе и до силно нарастване на разходите за труд на единица продукция – с 12% Фрашкан е с пари Виктор е красавец, но и добър бизнесмен, твърди се, че прави страшни пари месечно
Доживотен затвор за служител в детска градина, изнасилил над 60 момичета 47-годишният Ашли Пол Грифит е обвинен в над 1600 сексуални престъпления срещу деца Масово караме и пишем на телефона по време на шофиране 84% от шофьорите го правят, сочат данни на БАН и Съюза на българските автомобилисти