БСП-Бургас: Отчетът по Бюджет 2018 отново няма аналитична част, не го подкрепяме
В отчета за изпълнението на бюджета за 2018 г. традиционно липсва аналитична част. Затова не става ясно какви са причините за намалени приходи по едни параграфи и за увеличение по други. Не могат да се очертаят и тенденциите. Липсата на анализ не дава възможност да се оцени какви са ползите и ефектът от изразходваните средства за дейностите, финансирани от бюджета. Това се посочва в позиция на ИБ на БСП Бургас относно отчета за изпълнението на бюджета на Община Бургас за 2018 година
Ето какво още отбелязват социалистите:
По приходите
1.Приходите от данъка върху недвижимите имоти / пар.1301/ бележат малко увеличение спрямо плана. И все пак остават без отговор въпросите:
- това ли са истинските възможности за приходи от този данък от реално съществуващите на територията на общината сгради и парцели?
- каква е частта на приходите от данък върху недвижимите имоти, постъпващи от производствени, търговски и административни имоти-какъв е делът на бургаската икономика в този приход ?
- има ли и какъв е размерът на ползвани, но недекларирани имоти, от които в Общината не постъпват данъчни приходи по този параграф?
- в размера на постъпилите средства от данък при придобиване на имущество по дарение и възмезден начин /пар.1304/ какъв е делът на ново въведените в експлоатация и декларирани сгради и производствени площ през текущата година?
2.Неданъчните приходи са с близо 400 хил.лв. по-малко от уточнения план, но структурата на тези постъпления е неблагоприятно изменена спрямо същия план.
Тъй като в документите на отчета на това не е обърнато никакво внимание, отново възникват въпроси:
- постъпленията от таксите за ползване на пазари, тротоари, улични платна и други /пар..2705/ са по-малко с над 580 х. лв., или около 17% спрямо уточнения план.
Какви са причините, какво говори този факт за стопанската активност на дребния бизнес, основно в община Бургас?
-драстично намаление се отчита на приходите от такса за битови отпадъци-19 704 018 лв. при план 22 840 894 лв. С какво се обяснява това? Не е ли отново признак за стопанско затихване, а не за стопанска активност ? Имоти с каква стойност на данъчните оценки са освободени от плащане на такса смет? Какви са причините за този спад?
-драстично нарастват приходите от глоби, санкции и наказателни лихви-4 238 619 лв., при уточнен план 2 720 000 лв. или с впечатляващите над 155%. Анализ няма и отново възникват въпросите за оценки, изводи и причини. На нарушенията и на глобите и санкциите върху тях ли ще разчита общинският бюджет за приходите?
Освен на продажбите на общински имоти, разбира се.
В заключение за приходната част:
Отчитат се собствени приходи с 434 668 лв. повече, спрямо уточнения план. На пръв поглед добро постижение. Само ако не бяха налице горните факти. Защото увеличените приходи от глоби, санкции и наказателни лихви с 1 518 619 лв. и от продажба на общинска земя с 1 754 566 лв., не могат да компенсират като икономически ефект и перспективи намалените приходи от икономически дейности.
По разходите
За разходите за всяка дейност най-главният въпрос е какъв ефект е постигнат и какви са ползите от изхарчените пари на данъкоплатците? А по отношение на разходите за капиталовата програма е много важно да се знае каква е целесъобразността при обособяването и финансирането на всеки строителен обект и каква приоритетност се прилага?
За да има яснота по тези въпроси, от които зависи успешното управление, за всяка дейност, за всеки капиталов разход, трябва да има цели и критерии, които се преследват и прилагат и показатели, по които да се оценва дали с вложените парични средства това се постига. Става дума за показатели извън тези, подлежащи на контрол, по смисъла на чл.130а , ал.1 от Закона за публичните финанси.
Нищо такова не може да се види в предоставената информация за отчета на изпълнението на бюджета на Община Бургас за 2018 година.
По тези въпроси, а и по много други, управлението на Общината не си прави труда да информира данъкоплатците, с чиито пари разполага. Нещо повече - към задължението си по закон, а именно да организира и провежда обществени обсъждания, се отнася формално и ги обезсмисля.
По причини, посочени по-горе в нашата позиция, не можем да подкрепим отчета на общинската администрация за изпълнението на бюджета на Община Бургас за 2018 година.