The Guardian: Как Пловдив привлича младите българи от чужбина
Спокойни дълги разходки по пешеходната улица, непретенциозна атмосфера, типична за спокойния характер на Пловдив, един от най-старите населени градове в Европа. Така британското издание The Guardian описва града под тепетата в материал за това как той успява да привлече много българи от чужбина.
„Именно този спокоен ритъм на живот, съчетан с достъпни разходи за живот и разрастващия се IT сектор в града привлича нов тип граждани: млади български емигранти, разочаровани от живота в чужбина”, пише в статията.
В нея се дава пример с 25-годишната Мария Станчева, която се премества с майка си във Великобритания в търсене на по-добър живот. Преди десет години българите в чужбина можеха да поддържат семействата си с една заплата. Сега, с политически катаклизми като Brexit и променящите се финансови пазари, чуждестранните капитали вече не са толкова привлекателни.
„Това със сигурност е вярно за Станчева, която четири години изучава международни отношения и човешките ресурси в Кардиф. При дипломирането си тя не можеше да си намери работа в областта”, пише Guardian.
След посещението на кариерен панаир, насочен към българите във Великобритания, тя осъзнава, че уменията ѝ са необходими - в България. Сега вече тя е HR специалист в аутсорсинг компания в Пловдив и споделя, че заплата ѝ не е висока, но жизненият ѝ стандарт тук е по-добър.
През последните 20 години България е претърпяла огромен спад в населението си, като е спаднало от близо 9 милиона до малко над 7 милиона души в края на 2017 г., според Националния статистически институт (НСИ) . Настоящите прогнози предвиждат, че до 2050 г. населението ще се свие с още една четвърт.
Емиграцията обяснява две трети от тази загуба (останалата се дължи на намаляващата раждаемост). През 2017 г. 31 586 българи са променили сегашния си адрес в чужбина. „Имаме цял български капитал, живеещ в чужбина”, казва Станчева. Не само, че напускат огромен брой българи, а всеки втори емигрант е млад, на възраст между 20 и 39 години, според НСИ. Най-популярните дестинации за българи, които пътуват в чужбина, са Германия (22%), Великобритания (16,3%) и Испания (12,2%).
Но в Пловдив, вторият по големина град в България, новодошлите превъзхождат напускащите през 2017 г., което се противопоставя на националната тенденция, пише The Guardian. Статистиката от кабинета на кмета Иван Тотев показва увеличение със 7% на 20- до 29-годишните в града, пише още изданието.
Традиционно, най-големият работодател в Пловдив е производственият сектор, но тъй като градът започва да се преоткрива като европейски център за градско развитие през 2014 г., IT секторът и по-високите от средните заплати са в челните редици на имиджа на града.
Но не всички са убедени, че градът преживява ренесанс. Критиците твърдят, че кабинетът на кмета може би е променил статистиката, за да представи по-бляскава картина.
„Кметът построи хотел с нашите данъчни пари“, казва 29-годишен собственик на бизнес, който иска да остане анонимен. Такива обвинения са често срещани в града, като мнозина осъждат Тотев като олигарх и посочват твърдения и разследвания на финансовите му сделки от различни български информационни бюра.
Някои от тях също са разочаровани от проекти, свързани с модерния творчески квартал на града „Капана”. Местните жители се оплакват, че вместо да инвестират в артистите, които правят района популярен на първо място, властите вместо това подкрепят търговските магазини и барове, за да привлекат туристи, убивайки атмосферата.
Междувременно животът в града продължава със същия спокоен темп. 30-годишният Иван Джеферов, мениджър в Trakia Tech, се шегува за водещата философия на Пловдив – „айляк”. На турски език думата означава „празен”; за българите това означава да не бързате безсмислено - ако има работа, която трябва да се свърши и тя може да бъде отложена. Населението на града може да се увеличи, но има малък знак, че темпът на живот ще се промени, пише още Guardian.
Градът е малък, с население от 345 000 души, което може да работи в негова полза. Местните бизнес инвеститори определят София като пренаселена, с нежелана конкуренция от други компании. Наистина, през 2017 г. пазарът на труда в Пловдив и околните градове се увеличи с 38 000 души, повече от всеки друг регион в страната, според данни, предоставени от кметовете, завършва изданието.