Не е за вярване какво прави Фейсбук
Случвало ли се е след личен разговор насаме с приятел или партньор да видите в социалния си профил реклами, свързани с темата на разговора? Продажба на самолетни билети за дестинация, която се споменали, че искате да посетите, например, пише "Дарик".
Зловещото преживяване ви кара да мислите, че телефонът ви се подслушва. Всъщност това не е необходимо, казва бившият служител на Google Тристан Харис. Онлайн платформите разполагат с толкова много информация за нас, че могат да предвидят какво искаме. В сървърите на интернет гиганти като Google и Facebook има подобна на аватар вуду кукла - наша версия, която компютърните алгоритми тестват, обяснява Харис. Ако смятате, че телефонът ви ви записва, не се тревожете, онлайн платформите разполагат с по-евтин начин да предвиждат желанията ни. На сървърите на Google или Facebook има подобна на аватар или вуду кукла наша виртуална версия, каза бившият служител на Google по време на конференция на Института „Милкен“. „Няма нужда да слушам разговорите ви, тъй като съм събрал всички ваши кликвания и други действия онлайн и тази информация прави поведението на аватара вуду кукла все по-подобно на вашето. Всичко, което трябва да направя е да симулирам разговорите, които вуду куклата води и вече знам какъв разговор сте провели, без да слушам през микрофона.“ 70 процента от видеоклиповете, които гледаме в YouTube се избират от компютър, а не от нас, добавя Харис.
„Колко от вас решават да гледат видеоклип в YouTube, като казват, че ще изгледат само него, а два часа по-късно сякаш се събуждат и двучасов транс и се питат - какво се случи с мен? Това е така, тъй като в момента, когато стартирате видеото, подобната на вас аватар вуду кукла се събужда, а такава има за един от всеки четирима души на планетата. Алгоритъмът знае точно кое да е следващото видео, което да покаже, тъй като тества върху аватара ви кой от стотиците милиони възможни клипове ще ви накара да останете най-дълго. 70 процента от трафика в Ютуб се задвижва от алгоритъм, което означава, че YouTube избира какво да гледате, а не вие.“ Хората прекарват средно един час на ден в YouTube, а това са 700 милиона часа дневно, избрани от компютър, посочва Тристан Харис.