Нотр Дам – символ на Франция или на човешката глупост
Емблематичната парижка катедрала "Нотр Дам", която снощи бе изпепелена от пожар, която почти всички определят като символ на Франция, някога е бил олицетворение на човешката глупост. Оказва се, че най-големите поражения на сградата и на пазените в нея реликви са нанесли не природните стихии и не войнствени пришълци, а самите французи. Това сподели във Фейсбук богословът, адвокат, журналист, поет и бард Пламен Сивов.
„Сърцето на Париж”, “символът на Франция”… Журналистическите клишета, които ще ни засипват през следващите дни покрай новината за изгорялата катедрала имат и един друг, не толкова видим за журналистите (и за всички нас) пласт“, пише бардът, който е сред съоснователите на група „Точка БГ“.
„Историята на тази катедрала фокусира не само старото френско християнско благочестие, но и не по-малко впечатляващата френска непоносимост към християнството и религията изобщо. Историята на “Парижката Света Богородица” не може да бъде разбрана като символ без тъмната си страна“, коментира той.
„Най-големите поражения в близо 9-вековната история на тази църква (строителството ѝ е започнало през 1163 г.) са дело не на природни катаклизми и не на нападения на иноверци. Напротив, катедралата е страдала най-вече от французи. На няколко пъти е била на ръба на тоталното унищожение “по идейни съображения”. От своите си. От местните, от парижаните, не от войнствени пришълци“, добавя поетът богослов.
През 1548 г. френски протестанти (хугеноти) разрушават много от статуите, защото ги смятат за идолопоклонство, добавя той.
„По време на Френската революция (1793 г.) е сменено “предназначението” на храма. Нотр Дам е преименувана и посветена на “Вярата в Разума”, а след това и на “Вярата във Върховното Същество”. В този период са унищожени повечето от ценните реликви, а 28 статуи на старозаветни царе са обезглавени, защото напомняли на статуи на френски крале. (Главите на статуите са открити чак през 1977 г. по време на разкопки)“, разказва Сивов.
„На мястото на статуята на Дева Мария е издигната статуя на "Богинята на Свободата". Унищожени са и почти всички статуи по фасадата. Когато Юго пише знаменития си роман, катедралата е полуразрушена и неугледна. Именно световният успех на романа "Notre Dame de Paris" - „Парижката Света Богородица“ става причина властите да започнат реставрация през 1844 г.“, припомня той.
„Сегашният пожар идва след дълги години на бавна разруха и дори потоците от туристи и съответно приходи за града не са успели да подтикнат френските власти към някакво действие. Хубаво е да можем да държим в ума си повече от едно нещо едновременно. Например тъгата от разрухата на "символа" и знанието за сложните и дълбоки корени на тази разруха. И за това какво всъщност символизира "символът" в по-новата френска история“, добавя Пламен Сивов.