Удариха лошия дизел, а емисиите СО2 скочиха драстично
Дизелът бе определен като изключително вреден за здравето на хората, но повсеместното дамгосване на дизеловата технология доведе до съществено нарастване на емисиите СО2 на континента. Те нараснаха средно с 2,4 г/км до 120,5 г/км (до нивата от 2014 г.) според данни на анализаторите JATO Dynamics, покрили 23 пазара в Европа, пише Вести.бг
JATO прави директна връзка на тази тенденция със заклеймяването на дизела и въвеждането на новия стандарт WLTP, като през 2018 г. делът на новите дизелови автомобили е спаднал с 18%.
Общите стойности на емисиите CO2 спадат постоянно от 2007 г., но започнаха да намаляват темпа си през 2016 г., като спадът намаля от -4,1 г/км през 2015 г. на -1.4 г/км. В същото време ръстът на продажбите на дизелови автомобили спадна от +7% на +1%. Тази тенденция се затвърди през 2017 г., като тогава за пръв път се отчете повишаване на емисиите CO2 с 0,3 г/км, докато спадът на продажбата на дизелови автомобили бе 8%. Миналата година се стигна до още по-голямо отклонение между търсенето на дизели (-18%) и ръстът на емисиите CO2 (+2,4 г/км).
Макар анализаторите да посочват спада в търсенето на дизелови автомобили като основен за покачването на емисиите въглероден диоксид, той не е единствен. За такъв се отчита все по-масовото навлизане на SUV моделите (35% от пазара на пътнически автомобили), като през 2018 г. на европейския пазар бяха лансирани 16 нови модели.
Анализаторите отбелязват, че само три държави в Европа (Норвегия, Холандия и Финландия) са отбелязали спад на емисиите СО2, което може да се припише и на огромната популярност на електромобилите и хибридите в тази държава. В Норвегия този тип автомобили държат 57% пазарен дял. Страните с най-чист въздух (най-ниско съдържание на СО2 във въздуха) са Норвегия, Португалия, Холандия, Дания, Гърция, Франция и т.н. На противоположния полюс (от 23 държави, сред които не фигурира България) са Полша, Германия и Швейцария.
Много интересна е и класацията на автомобилните марки. Тук първото място се държи от Toyota, чието цяло моделно семейство отделя средно 99,9 г/км емисии СО2 през 2018 г. Втори в тази класация се нарежда Peugeot, следван от Citroen, Renault и Nissan. От 20 проучени марки, спад на емисиите СО2 отбелязват само пет (Toyota, Nissan, Suzuki, Seat Volkswagen). На края на таблицата са Volvo, Mazda и Mercedes (139,6 г/км).