Ася Пеева: Промените в Закона за социалното подпомагане целят постигане на работеща и приобщаваща система за всяко дете
Политиката, заложена в Закона за изменение и допълнение на Закона за социалното подпомагане, е национална, а не регионална или етническа. Тя не е санкция, а продължаване на досегашните мерки на правителството. От ГЕРБ внасяме промените и ще ги подкрепим, защото за съжаление, има деца, които вторично изпадат от образователната система. Целта ни е да подкрепим всяко дете, системата да не изключваща, а работеща и приобщаваща“. Това заяви народният представител от ГЕРБ-Бургас Ася Пеева по време на дебатите днес в залата на НС. Те бяха свързани с предложените промени на първо четене в Закона за социалното подпомагане.
Основните заложени промени предвиждат получаването на социални помощи да се обвързва със редовното посещение на задължителните форми на училищно и предучилищно образование. Така при 3 дни отсъствия на детето в месеца или 5 неизвинени отсъствия на ученика по неуважителни причини, социалните помощи ще се спират за 1 година. Друг важен момент е, че спрените средства ще отиват в съответната детска градина или училище за осигуряване на равния достъп до образование. От ГЕРБ предлагат още помощта за първокласник да се изплаща вече на две равни части – в началото на първи и втори учебен срок, а целта е да се задържат учениците в училище.
„Промените не са за повишаване на санкциите на родителите, а за мотивация на безотговорните такива, за осигуряване правото на децата на образование. А не да се гледа на тях като източник на средства за осигуряване на доходи. Фокусираме се върху задържането на децата в учебните заведения, стъпка в тази посока беше и назначаването на медиатори в общините. Когато липсва отношение от страна на родители към образованието, държавата трябва да приложи и други механизми“, категорична бе Пеева, която е член и на парламентарната Комисия по образование.
Според нея проблемът с преждевременното напускане на образователната система на деца и ученици изисква интегрирана политика, ползване на различни инструменти и ангажираност на всички ведомства и институции. „Цел ни е всички деца да завършат 12 клас. Всяко преждевременно отпаднало дете е в риск да не бъде пригодно на пазара на труда и да няма пълноценен живот. Един от най-големите рискове на обществото ни е да имаме голям процент изключени хора. По данни функционалната грамотност на 15-годишните е в пропорционалност с посещаемостта в училище.
В последните 2 години грамотните 15-годишни са около 60%. Въпреки предприетите мерки за обхват – върнати са 22 хил.ученици през предходната учебна година, а над 10 хил. ученици през тази. След приключване на първия учебен срок през 2018 г., отново 4556 ученици отпаднаха от системата въпреки усилията на 1134 екипа, посетили над 207 хиляди адреса. Ясна е връзката между безработицата и функционалната грамотност, както и между грамотността и посещаемостта в училище и детска градина“, коментира още народният представител от Бургас.
Предложените мерки и промени от групата на ГЕРБ бяха гласувани и приети 93 гласа „За“ в зала на първо четене.
Добави Коментар