Европа погна джигитите на пътя! Слагат ограничители за скорост и изкуствен интелект в новите коли
Идва новата стъпка в дехуманизиращата и задушаваща технологична революция, която да превърне „Смелия нов свят“ на Европа в "утопия". Всички нови автомобили, продавани във Великобритания и ЕС ще са оборудвани с ограничители на скорост, които автоматично ще спират шофьорите да карат с превишена скорост, предава Гардиън. Предложението трябва да се ратифицира от Европейския парламент, за който след по-малко от два месеца избираме нови представители. Вероятно е то да се гласува в края на годината – чак през септември.
Концепцията е част от нови мерки за сигурност, които се добавят в законодателството на ЕС. При одобрением нововъведенията ще са напълно активни най-късно до 2022 г.
Ходът от страна на ЕС е описван като „един от най-големите скокове по отношение на сигурността в автомобилната индустрия от повече от 50 години“. Изчислено е, че така могат да бъдат спасени между 20 и 25 хил. живота до 2037 г. Освен скоростоограничителя се предвижда и автоматизирана система за спиране, устройства, записващи данни от начина на шофиране, както и подобрена видимост от купето. На практика тези системи превръщат автомобила в автономно, интелигентно същество, което редом до водача, предпазва возещите се в него от опасности.
В България превишената и несъобразена скорост е основна причина за катастрофите, които причиняват смъртта на над 600 души годишно, а други хиляди остават белязани за цял живот. При въвеждане на подобни мерки до 2022 г., когато очакванията са икономиката на страната да се е подобрила значително, все повече и повече хора ще имат възможността да се сдобият с нови автомобили. А това несъмнено би означавало повече сигурност на пътя, смятат специалисти.
У нас повече от половината автомобили са на възраст над 20 години и при общ брой на ППС от близо 3 млн., това значи, че над 1.5 млн леки коли са остарели неузнаваемо. Само 5% от всички автомобили у нас са на възраст до 5 години, но според анализатори това число ще се променя сериозно в идните няколко години с тенденция да нарастне до 10 само след 3 до 5 години.
Мерките, предвидени от ЕС, макар и спорни, тъй като на практика отнемат свободата от ръцете на водачите, са донякъде необходими. Особено в страни като България, където процентът на глава от населението на загинали при тежки катастрофи е главоломно по-голям от този в другите страни на Европа.
Проблем обаче несъмнено ще са опасенията от хакерски атаки, които са неизбежни при всяко дигитализиране на иначе аналогови операции.