Бизнесът по Черноморието очаква трудно Лято 2019, ето какво може да спаси сезона
Последните три години бяха доста слънчеви за морския туризъм - броят туристи и приходите счупиха рекорди, инвестициите се раздвижиха, в сектора започнаха да се отварят нови ниши, цените и рентабилността се повишиха, пише вестник Капитал. По всичко личи обаче, че хубавите времена свършиха - спокойствието от последните години голяма част от хотелските стаи за топ сезона да бъдат продадени още през зимата вече е само спомен, а тенденцията за постепенно поскъпване се обърна.
Към днешна дата на база ранни записвания България отчита спад на абсолютно всички основни пазари, а прогнозите в туризма са, че сезонът ще бъде решен при записванията в последната минута. Това, разбира се, ще доведе и до намаление на приходите, а голямата битка на сектора ще бъде как свиването да бъде възможно най-ниско и кой ще успее да не излезе на червено.
Проблемът е, че основната причина за спада е структурна, което не обещава лесни решения за съжаление на министър Николина Ангелкова. Със състоянието на морския си туризъм и цялата съпътстваща инфраструктура България не е в позиция да се бори за високия клас туристи, заради което шансът ѝ е да привлича по-нископлатежни групи. Тази стратегия проработи добре, когато през последните няколко години в конкурентните евтини дестинации като Турция, Тунис и Египет се появиха геополитически проблеми. Това внесе силните ръстове на туризма по Черноморието. Сега обаче, с възстановяването на тези дестинации, ръстовете си отиват, а с тях се открива основната заплаха - дългосрочно съдбата на българския туризъм ще е да бъде по-скоро резервна, отколкото основна дестинация.
Сезон на изгоряло червено
2019 г. ще бъде много различна от предходните сезони. В края на кампанията по ранни записвания туроператорите и хотелиерите по Черноморието отчитат спад на всички основни пазари. На най-големите Германия и Русия той се движи между 15 и 20%, в централноевропейските държави - около 15%, на скандинавските - малко повече. Към момента данните за британския пазар, откъдето за пръв път в България ще стъпи и нов голям туроператор, сочат за намаление до около 5-6%.
От концесионера на двете морски летища "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" съобщиха, че очакванията са за 2019 г. летище Бургас да обслужи над 3 млн. пътници, а това във Варна - около 2 млн. Това не звучи особено амбициозно - през миналата година през бургаската аерогара са преминали 3.28 млн. пътуващи, а през варненската - 2.28 млн., сочат данните на компанията за 2018 г. Тоест или няма да има никакъв ръст, или ще бъде регистриран спад.
Това контрастира сериозно с предишните сезони след 2015 г. Годишният ръст на почиващите по курортите се движеше между 7 и 10%, а в комбинация с повишените цени постъпленията също се увеличиха. По данни на туристическото министерство за 2018 г. приходите от туризъм са достигнали 8.4 млрд. лв., след като година по-рано успяха за пръв път да минат психологическата граница от 8 млрд. лв. Само приходите от международен туризъм за миналата година са достигнали 7.1 млрд. лв.
"Очаквам изключително труден сезон", коментира собственикът на хотелската верига "Грифид" по Северното Черноморие Григор Фиданов. "Подготвени сме за неголеми очаквания", каза и собственикът на комплекса "Империал ризорт" в Слънчев бряг Елена Иванова, която е и председател на местното сдружение на хотелиерите.
В бранша са единодушни, че причината за сегашния спад е възстановяването на конкурентни дестинации. След серия от атентати и политически проблеми в последните години Турция изгуби много туристи, но от 2017 г. секторът започна възстановяване, а през тази година се очаква ръст от над 15%. В програмите на всички големи туроператори се завърнаха и Тунис и Египет, които също отчитат сериозен ръст за тази година.
"България и Испания са най-губещите от тази ситуация", смята Венцислав Танчев, представител на германския туроператор AllTours за страната.
Очакване в последната минута
Ако има добра новина през тази година, тя е, че играчите в сектора започват да стават по-гъвкави и се учат от грешките си. През предходни лоши години често се случваше до последно хотелиерите да се опитват да държат максимално дълго първоначално определените цени на нощувки, а на прага на сезона панически да ги свалят пред риска да останат с празни стаи. Това, разбира се, не е добре нито за самия хотелиер, нито за сектора като цяло - логично е още през следващата година туристите да изместят по-късно резервациите си, очаквайки тогава да получат по-добрите цени.
Според Димитър Тачев, зам.-директор "Продажби" в Албена, още през ноември миналата година ясно е проличала тенденция за спад на ранните записвания и голяма част от хотелиерите и туроператорите са реагирали на това на ранен етап. "Предприеха се различни мерки - удължаване на ранните записвания, участия в различни мероприятия и повече туристически изложения", дава за пример той.
Удължаването на срока на ранните записвания и увеличението на отстъпките за такива са масови през тази година за всички хотелиери и туроператори. На пазара дори има необичайни ранни оферти с нетипичния срок април. С тях обаче няма да бъде наваксано намалението досега, заради което и доста от компаниите смятат, че сезонът ще бъде решен чрез записванията в последния момент. "Все още България има шансове да направи успешен сезон в last minute продажбите. Индикациите са, че Турция е започнала да се пълни и много от хотелите им спират продажбите. Ако Турция се запълни, много от записванията могат да минат към България или към Гърция", коментира Григор Фиданов, според когото, ако България направи добра рекламна кампания в последната минута, има шансове сезонът да бъде спасен. Според Калин Сутев, представител на германския туроператор REWE Touristik също има възможност за наваксване в последния момент.
Държавата засега говори за субсидии, което е трудно постижимо, особено за този сезон. Премиерът Бойко Борисов намекна по време на българско-руски туристически форум, че страната проучва начини за субсидиране на чартъри до България по подобие на съседна Турция. През миналия уикенд туристическият министър Николина Ангелкова обяви пред БНР, че съвсем скоро ще бъде представен и механизъм за субсидиране на чартърите.
Идеята за подпомагане на авиолинии, което е допустимо според европравилата, но при изключително строги условия, съвсем не е нова. През последния лош сезон през 2015 г. туристическото министерство обяви, че ще бъде създаден специален фонд, който да подпомага чартърите "в крилата на сезона" - месеците април, май, септември и октомври. Целта беше през първите три години държавата да покрива част от разходите за откриване на нови линии, а туроператорите да се задължат да ги поддържат поне още три години след това. Това обаче си остана само проект.
ПРОСТИТЕ хора в БГ туризьм НЕхаят за наи-преспективния вид туризьм СПА туризьм и ОГРОМНИЯ ПОТЕНЦИАЛ на МИНЕРАЛНИТЕ ВОДИ които има много по бг земи
дори РУМЬНИЯ /БУКУРЕЩ дрьпнаха от туристи изграждаики огромен СПАцентьр в сьрцето на румьнската столица ТЕРМЕ БУКУРЕЩИ /огромни басеини с палми ,ботанически.градини водни атракции с МИНЕРАЛНИ ВОДИ/това е ЦЕЛОГОДИШНА АТРАКЦИЯ а не 4-5 месечно сезона,подобни басеини има и вьв БУДАПЕЩА
а в СОФИЯ в центьра централната баня стои ПРАЗНА затворена а сега щела да става МУЗЕИ/ГАЛЕРИЯ подобна ГЛУПОСТ /ПРОСТОТИЯ се вихри и на Бургаските МИНЕРАЛНИ БАНИ кьдето от векове ЛЕЧЕБНИТЕ води са ползвали римски императори и турски султани но наште велики капицитети ЕКСПЕРТИ решиха че вместо ЦЕЛОГОДИШЕН СПА/Термален курорт ще правим музеи на тоалетнитe и харема на Сюлеиман султан и ще пичилем невроятните 2-3 лева от вход