Заливат деца с реклами за еротичен чат по телефона, при „отказ“ сметката набъбва
Странно съобщение от еротичен модел на име Елена принуди дете да разгледа снимките й. Докато си играело на пъзел на телефона на майка си, то получило странно съобщение.
От това пъзелът бе блокиран и отгоре на екрана се появи надпис за съобщение от Елена, каза пред камерата на Нова телевизия Стела Ерера, която се превърнала в абонат по нежелание.
Съобщението бързо води до еротичен чат, а всяка следваща стъпка в комуникацията с тайнствената Елена – до нови 6 лева в сметката, разкри водещият на рубриката „На твоя страна” в предаването „Здравей, България“ Георги Георгиев.
Най-шокиращото за мен беше, че се показват еротични снимки на съдържание, свързано с деца, сподели Стела.
В началото на годината Владимир Александров пък получил съобщение, с което е приканен да се абонира за годишен хороскоп по телефона. Услугата струва 8 лева, а за да се откаже от нея, трябва да изпрати нов СМС на същата стойност.
В съобщението пише, че ако се абонирам през първите седем дни ще е безплатно, а след това ще ми начисляват по 30 стотинки на ден, уточни Владо.
След разговор с мобилния оператор му обещават да проверят случая, но повече от месец отговор няма.
Разчитат на забързаното ежедневие на българина и на това да не обърнем внимание, добавя младият мъж.
На мобилните оператори обаче се забранява вече да ни изпращат SMS-и, с които ни абонират за игри и хороскопи, без да искаме. Върховният административен съд потвърди, че това е нелоялна търговска практика.
Десетки сигнали от потребители, оказали се с абонамент към услуга, за която дори и не подозират, заливат Комисията за защита на потребителите през последните месеци. Най-често абонатите на мобилните оператори получават съобщение за абонамент за игра, хороскоп или прогноза за времето. А за да спре нежеланата услуга, трябва да се плати такса „отказ”– най-често между 6 и 10 лв. Проверката на контролните органи показва, че условията за абонамент често са неясни и подвеждащи. Най-често потребителите са примамвани с обещания за промоции и безплатни услуги. В повечето случаи въобще и не разбират, че са се съгласили с абонамента. Така, без да усетим, месечната ни сметка набъбва в пъти - или с всеки нов SMS, който изпращаме, или - с дневни или седмични такси, които абонаментът изисква.
В писмена позиция до NOVA от трите телекома обясниха, че абонаментът към въпросните услуги е доброволен и не става по автоматичен път.
„Окончателно е забранена една нелоялна търговска практика. Тези съобщения не са свързани пряко с услугата, която се предоставя от мобилния оператор, а насочват вниманието на потребителя към различен тип търговски оферти“, заяви председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов.
Върховният административен съд потвърди, че потребителите не могат да бъдат атакувани по този начин и да се отказват от нещо, което не са поискали, добави той.
„Хората имат право на компенсация за това, че са жертви на нелоялната практика. Когато получат своята сметка и видят, че нещо не е наред, трябва да се обърнат към оператора, който има 30-дневен законов срок да реагира и ако не го направи по правилния начин, могат да се обърнат към нас“, каза още Маргаритов.