Държавната фирма „Автомагистрали“, която уж ще строи „Хемус“, сключила договор с „Омерта“
От БСП продължават да следят как ще бъдат изхарчени 1,34 млрд. лв., отпуснати извънредно от правителството в края на миналата година на държавната фирма „Автомагистрали“.
Припомняме, че те са предназначени за строеж на магистрала „Хемус“.
В соцпартията са категорични, че „Автомагистрали“ няма капацитет да се справи със строителството. Съмненията са, че парите минават през държавното дружество, за да може да се усвоят от други фирми, които се наемат като подизпълнители чрез рамкови договори. По този начин се избягва обявяването на обществени поръчки.
"Червените" отправили въпроси по темата на регионалния министър Петя Аврамова, обясни на пресконференция днес депутатът Георги Свиленски.
Той се оплака, че „Автомагистрали“ отказвали да предоставят на народните представители рамковите договори с частните фирми, макар че нямали право да крият информацията. Свиленски призова и медиите да изискат тези договори.
Зам.-председателят на БСП Кирил Добрев заяви от своя страна: „Да ме извинят всички фирми, които ще спомена. Както стана ясно, ние нямаме претенции към фирмите. Да не бързат да протестират, защото не са виновни те. Виновна е системата и държавата, която по този начин, по който ще ви прочета сега, заобикаля обществените поръчки. Списъкът е с 50 и няколко фирми. Много от тях са малки фирми.“
Сред тях имало и еднолични търговци, от които едната дала кран, другата – вишка, и т.н.. Нека да работят, нормално е. Държавата е партньор на бизнеса, обясни Добрев.
След това той започна да изрежда: „Но тука има герои, които си познаваме от не толкова близкото, и от по-далечното минало. „ПСТ Груп“ - рамков договор за изпълнение на отделни видове дейности. „ПСТ груп“ - доставка на строителни материали. „ПСТ груп“ - наем на техника. Ми че това е всичко – хоп, един участък! Ако не ви става ясно, да ви кажа.
Продължавам. „Грома холд“ - рамков договор за изпълнение на отделни дейности. „Грома холд“ - доставка на строителни материали. „Грома холд“ - наем на техника. Прас! Още един участък.
Значи имаме техника, имаме материали, имаме договор за изпълнение. Ми че това е всичко. Какво всъщност ще прави „Автомагистрали“? Просто ще следи един процес, който ще се извършва.“
Добрев припомни: „„Грома холд“, да ви кажа, е „Агромах“. Споменах, че те бяха някакъв обект за разследване. Прокуратура, милиони марки, източване на ДДС. Не знам. Сигурно всичко е свършило. За награда, няма как да им върнат онези пари – по-добре да им дадат един участък.“
Фирмата „Галчев инженеринг“, която „прави НДК“, имала същите три рамкови договора. Такъв бил случаят и с „Пътища и мостове“, които правели ларгото в София.
„Наистина е много тъжно. И ползвам името на една фирма, която е в този договор. Може би тя е много коректна. Тя е малка фирма и се нарича „Омерта“. Омертата – това е клетва, която дават мафиотите, да запазят името на автора на престъплението. Ето това е реалността и действителността в строителството на българските пътища“, заключи Кирил Добрев.
Зам.-председателят на БСП обясни и че фирмите не били виновни, че полагат половината от изисквания асфалт или чакъл в пътищата. Те просто правели толкова за колкото им се плаща, тъй като половината от парите отивали в друга посока.
След въпрос дали приемат сериозно ултиматума на Красимир Каракачанов към ГЕРБ, Кирил Добрев отговори, че е късно за такива ултиматуми. Каракачанов бил от две години в управлението, през което много от неговите предложения минали с гласовете на ДПС.
Според Добрев, лидерът на ВМРО закъснял с размахването на „любимата му циганска карта“, тъй като вече никакви социологически проучвания не го ловяли.