„Адидас” изтегля от пазара бели маратонки заради обвинения в расизъм
След обвинения в расизъм „Адидас” обяви, че изтегля от пазара своя марка чисто бели маратонки. Моделът е част от линия продукти на компанията, създадени в чест на „Месеца на афроамериканската история”, който се чества в няколко страни, включително и САЩ.
Подобна съдба сполетя и „Гучи”, която изтегли свой модел пуловер, който също бе заклеймен в социалните мрежи като расистки. Моделът маратонки на „Адидас” е част от линия, вдъхновена от Харлемския ренесанс през 20-те и 30-те години и е замислена в чест на Месеца на афроамериканската история. Той се отбелязва всеки февруари в САЩ, Великобритания, Ирландия, Канада и Холандия. Чисто белите маратонки обаче очаквано бяха буквално унищожени от критики в социалните мрежи, а „Адидас” ги изтегли веднага от пазара и поднесе извинение.
Под прицел се оказаха и в „Гучи”, заради модел черен плетен пуловер, чиято яка може да се вдига и да покрива долната част на лицето. В нея има и отвор за устата, ограден с червено. Социалните мрежи обаче отсъдиха, че моделът наподобява т.нар. „блекфейс” – театрален грим, използван в миналото от бели актьори, за да окарикатуряват чернокожи. Актьорите се намазвали в черно и се гримирали с големи червени устни. Пуловерът на „Гучи” също е част от линия скиорско облекло, което се предлага в различни модели и комбинации. От компанията обаче веднага изтеглиха критикувания модел, поднесоха извинения и заявиха, че са си взели поуки. Двете компании са част от дълга поредица подобни случаи в последните години. Под прицел наскоро попадна и „Долче и Габана” заради рекламно видео. В него азиатка, облечена в дрехи на марката, се опитва да яде различни храни, като пица и спагети, с традиционните китайски пръчици за хранене. Рекламата веднага предизвика остри реакции, че се подиграва с китайското достойнство и се опитва да вменява стереотипи, пише Монитор.
През 2017-а пък „Зара” изтегли свой модел пола, която беше щампована с анимационна жаба. Според социалните мрежи обаче въпросната жаба напомняла прекалено на жабока Пепе. Той е създаден още през 2005-а и през годините се превърна в герой на различни колажи, шеги и пародии в социалните мрежи.
Покрай президентските избори в САЩ през 2016-а обаче образът му започна да се използва от поддръжници на Доналд Тръмп, а впоследствие и от различни крайнодесни движения. В крайна сметка Пепе също бе заклеймен като символ на омразата, а „Зара” също трябваше да изтегля полата от пазара.
В края на миналата година от „Прада” също бяха обвинени в расизъм заради своя линия аксесоари за чанти, които варираха от малки играчки до ключодържатели. Една от тях обаче приличаше на маймуна с голяма червена уста, а някои отново съзряха в нея символ на расизъм и въпросния „блекфейс”. Най-мощната вълна от критики вероятно обаче отнесе “H&M”, които преди време пуснаха рекламна кампания на свои продукти.
В тях малко чернокожо момченце носеше блуза с надпис „Най-готината маймуна в джунглата”.
Това е по-страшно от война, а ясновидците, като Ванга ще излязат прави, че следващите ( след втората световна) войни ще се водят по друг, по-различен, но много по-опасен способ...И е факт това.