Тишев се притеснява за държавното БДЖ – България се отваря за европейските железници
Либерализация на ЖП превозите у нас може да наруши националния интерес и интересите на „Българските държавни железници” (БДЖ). За това алармира бургаският депутат от „БСП за България” Николай Тишев.
Това стана на пленарен дебат в четвъртък по повод промени в Закона за железопътния транспорт, предложени от Министерския съвет.
Депутати от ГЕРБ и ДПС обаче отговориха, че опасност за националните интереси няма.
„Формално погледнато, с този законопроект ние транспонираме три евродирективи и два регламента в нашето законодателство”, каза Николай Тишев. "На пръв поглед поредните директиви, които трябва да приложим в България. Голямото предизвикателство обаче в случая е, че с тези промени ние либерализираме вътрешния железопътен пътнически пазар в България за външни, в случая европейски ЖП превозвачи. Т.е. ние даваме пълна свобода за ЖП каботажа в България.
И тука въпросът е – по какъв начин отстояваме нашия национален интерес, по какъв начин защитаваме нашия национален превозвач „БДЖ пътнически превози”.”
Опасенията на Тишев са, че чуждите превозвачи ще дойдат у нас с нови влакове, докато БДЖ се отказало от нови мотриси и предпочитало да купува амортизирани, т.е. употребявани средства.
Затова и било ясно кой ще предложи по-добри условия при съревнование (при обществена поръчка – б.а.).
Според Тишев външните фирми ще предпочетат най-доходоносните отсечки, докато за БДЖ щели да останат губещите.
Управляващите уверили, че държавният превозвач е защитен до 2024 г., тъй като е спечелил поръчка и е сключил договор.
Времето дотогава обаче е малко, смята Тишев, и въпросът е какво ще се случи след това. Според него държавата дори и да има възможност да защити БДЖ, няма гаранция, че ще го направи. Имало примери в това отношение. Освен това външни фирми можело да съдят страната при определени условия.
„Европа иска от нас да приемем либерализацията на ЖП пътния транспорт в България. Едновременно с това обаче иска да приемем пакета „Мобилност 1”, т.е. плана „Макрон”, който ограничава нашите международни автомобили и автомобилни превозвачи на тяхна територия”, коментира Николай Тишев.
„Ами ние ако трябва да приложим плана „Макрон” за ЖП превозите, след всеки три седмици опериране на чужди влакове ние трябва да ги караме да се прибират за почивка една седмица в Германия или във Франция. Или трябва за машинистите, които са чужди граждани, било то и от Европейския съюз, да приложим същите правила, които на нас ни поставят за българските международни шофьори. Или въобще, ако трябва да прилагаме, така да се каже, плана „Макрон” за България за ЖП превозите, ние въобще свободния каботаж не трябва да го позволим на наша територия”, каза още бургаският депутат.
Според него с този законопроект българският национален интерес не е защитен. БСП от своя страна имали готовност да предложат промени на второ четене, с които това да се случи.
Председателят на транспортната комисия Халил Летифов от ДПС не се съгласи с Тишев. Той обясни, че партията му ще подкрепи законопроекта.
Според Летифов, ако сме имали претенции към еврорегламентите, е трябвало да ги изложим преди, когато те са били обсъждани. Сега те вече били закон и следвало да се приложат.
Освен това имало разлика между националния интерес и този на БДЖ.
В момента също не било забранено международни влакове да превозват, когато минават през България. Те обаче не получавали субсидия, за разлика от БДЖ.
Летифов не вярва, че държавата ще позволи външни превозвачи да действат само по печелившите линии. Законът позволявал националният интерес да бъде защитен.
Разликата с пакета „Макрон” пък била, че нашите превозвачи са превзели Европа на база на принципите на конкуренцията.
Важно за българските граждани е дали ще се подобри услугата, смята още Халил Летифов. Той подчерта, че БДЖ има сериозни проблеми, които трябва да се решават.
Станислав Иванов от ГЕРБ също подкрепи колегата си от ДПС, както и самия законопроект.
Изказване направи и друг бургаски депутат - Иван Вълков от ГЕРБ.
Според него в случая става въпрос за отваряне на пазара на вътрешните услуги, но националният интерес можело да бъде защитен. Вълков обясни, че и към момента нашият пазар е либерализиран и то още от 2009 г. Сега просто либерализацията се разширявала.
Той също припомни, че БДЖ е спечелила обществена поръчка през 2009 г. за 15 години.
„Т.е. до 2024 г. нашият пазар е напълно защитен”, отсече Вълков.
След това можело да се обяви нова поръчка. Условията на европейското законодателство обаче позволявало държавата да извърши и директно възлагане. Причината е, че нашата мрежа била с 20 милиона влаккилометра, т.е. под границата от 23 милиона.
„Държавата напълно може да защити както пазара, така и националния превозвач. Така че аз смятам, че всичко друго е спекулации”, заключи Иван Вълков.
Николай Тишев не опонира на тези аргументи. Никой друг от БСП не взе участие в дебата.
Законопроектът мина на първо четене с 93 гласа „за” срещу 32 „въздържал се”.
Този превозвач ли да пазим???
Мерси, няма нужда....